واقعه« دُجیل» عراق-دادگاه دجیل عراق،محاکمه صدام


واقعه« دُجیل» عراق-دادگاه دجیل عراق،محاکمه صدام

واقعه« دُجیل» عراق ماجرای قتل عام شیعیان دجیل در سال 1982 هشتم ژوئیه 1982(پنج شنبه 17 تیر 1361) هنگامی که صدام حسین سوار بر مرسدس بنز سفید رنگ ضد گلوله خود راهی شهرک «دجیل» فاصله 6٠ کیلومتری شمال بغداد(استان صلاح الدین)  بود، در نخلستانهای حومه شهر، اعضای حزب الدعوه عراق با  مسلسل به...

واقعه« دُجیل» عراق-دادگاه دجیل عراق،محاکمه صدام

واقعه« دُجیل» عراق

ماجرای قتل عام شیعیان دجیل در سال ۱۹۸۲

واقعه« دُجیل» عراق-دادگاه دجیل عراق،محاکمه صدام

هشتم ژوئیه ۱۹۸۲(پنج شنبه ۱۷ تیر ۱۳۶۱) هنگامی که صدام حسین سوار بر مرسدس بنز سفید رنگ ضد گلوله خود راهی شهرک «دجیل» فاصله ۶٠ کیلومتری شمال بغداد(استان صلاح الدین) بود، در نخلستانهای حومه شهر، اعضای حزب الدعوه عراق با مسلسل به رگبارمی بندند و این سوءقصد نافرجام نقطه آغاز وقایعی شد که بعدها به «قتل عام دجیل »شهرت یافت.

صدام حسین بلافاصله ،دستوربازداشت دستجمعی این شهرک رامی دهد که سرانجام ۱۴۸ نفر را در یک روز «پنجشنبه»بطوروحشتناکی بقتل رسانند.

اماقاضی دادگاه درجلسه محاکمه صدام می گوید:کشته شدگان ١۴٣ نفر بودند.

جزییات قتل ۱۴۸ نفر را در یک روز پنجشنبه سال ۱۹۸۲ در روستای دجیل در شمال بغداد بشمرد.

احمد حسن محمد شاهدماجرای دُجیل گفت: یکی از آلات شکنجه نیروهای عراقی چرخ گوشتی بود که گاه انسانهای زنده در آن انداخته می شدند.

این شاهد برای دادگاه تعریف کرد که چگونه زنان و کودکان شکنجه شدند و نوزادان مرده اغلب در خیابانها رها شده بودند.

واقعه« دُجیل» عراق-دادگاه دجیل عراق،محاکمه صدام

صدام که آشکارا خشمگین شده بود، به قاضی فشار می آورد که فرصتی دهد تا توضیحاتی در خلال سخنان شاهد بدهد. وی اعلام کرد: “من از اعدام نمی ترسم.”او همچنین توضیح داد که چطور یکی از دوستانش کشته شد: “آنها او را خرد کردند. دست و پایش را شکستند و به پایش تیر زدند. دستگیرشدگان به زندان منتقل شدند و بسیاری از آنها در آنجا کشته شدند. صحنه هولناکی بود. حتی زنان دارای نوزاد بازداشت شدند. پنجشنبه نبود. روز قیامت بود.”

شاهد مذکور به دادگاه گفت که اجساد بسیاری از همسایگانش را دیده و برخی از متهمان در صحنه حاضر بودند.

شبکه خبری العربیه درگزارشی ازروزدادگاه(دوشنبه، ۱۴ آذر ۱۳۸۴)می نویسد: جلسه رسیدگی به جنایات صدام و هفت تن از همدستانش ساعت ۳۰ و ۱۶ به وقت محلی در بغداد پس از آنکه به منظور استراحت شاهد این جنایت به حال تعلیق درآمد،بار دیگراز سرگرفته شد .

احمد حسن محمد(۳۸ساله) اولین شاهدی است که به صورت شخصی در این جلسه حضور یافته است تا نحوه بازداشت شمار زیادی از مردم عراق در پی حمله به کاروان حامل صدام دیکتاتور سابق در دجیل در سال ۱۹۸۲ را بازگو کند.

احمد حسن محمد عضو حزب الدعوه الاسلامی به رهبری ابراهیم جعفری نخست وزیر پیشین عراق است .

دادگاه پیش از این اظهارات شاهد دیگر این جنایت را که در بیمارستان بستری شده بود،( پیش از مرگ وی)ضبط کرده بود و آن را در جریان محاکمه پخش کرد.

حسن پس از آنکه ادای سوگند کرد، از بازداشتهای گروهی که در دجیل بنا به دستور رژیم صدام انجام شد، سخن گفت .

وی که چندین سال در زندانهای رژیم بعثی سابق بود، تصاویری از بستگانش را نشان داد از جمله تصویر یک نوجوان ۱۴ ساله که به دست جلادان رژیم صدام کشته شده بود.

واقعه« دُجیل» عراق-دادگاه دجیل عراق،محاکمه صدام

ریاض جوهی، قاضی پرونده صدام حسین

این شاهد با نشان دادن این عکس گفت : آیا این کودک هم جنایتکار بود که مستحق مجازات اعدام بود!؟.

شاهدقتل عام گفت: نیروهای امنیتی و نظامی وارد دجیل شدند و برزان تکریتی برادر ناتنی صدام هم در میان آنها بود و ریاست سازمان استخبارات صدام را در آن زمان برعهده داشت و از جمله کسانی که در بین آنها بود و شلوار جینز پوشیده بود و سلاح شکاری در دست داشت و طه یاسین رمضان نیز همراه وی بود.

وی گفت: نیروهای رژیم صدام طی روزهای پنجشنبه تا شنبه اقدام به بازداشت های گسترده مردم کردند و طی آن هلی کوپترهای نظامی باغها و منازل مسکونی را بمباران کردند.

حسن گفت: بیش از ۵۰۰ زن و مرد و کودک در روستای دجیل از جمله اعضای خانواده من را به زندان الحاکمیه وابسته به استخبارات عراق که فرماندهی آن را برزان تکریتی برعهده داشت، منتقل کردند.

این شاهد افزود: آنها یکی از برادرانم را با شوکهای الکتریکی و ضرب وشتم در مقابل چشمان پدرم که در آن زمان ۷۷ ساله بود و یکی از انگشتان را بریده بودند،شکنجه کردند ، آنها باخشونت به ما می گفتند:

چرا اعتراف نمی کنید؟ درهر حال شما اعدام خواهید شد.

هنگامی که شاهد این جنایت به زوایای کشتار مردم دجیل می پرداخت صدام و همدستان ووکلایش با سروصدای زیاد و برهم زدن نظم دادگاه راداشتند،که رئیس دادگاه «محمدزرکار امین» بارها از صدام و همدستانش خواست با پریدن وسط سخنان شاهد نظم جلسه را برهم نزنند،صدام با خشم گفت : چگونه می توانم ملاحظاتم را بیان کنیم وقتی شما قلمم را گرفته اید؟

پس ازخوابیدن سروصدای،دادگاه ازشاهد خواست ادامه دهد.

احمد حسن محمد گفت: برزان تکریتی در کشتار مردم دجیل بنا به دستور صدام نقش مهمی ایفا کرد.

طه یاسین رمضان (معاون نخست وزیرسابق عراق)، دست داشتن خود در جنایت دجیل یا هرگونه ارتباط با این مسئله را انکار کردوشاهد جنایت دجیل را به دروغگویی متهم کرد و از وی خواست برای اثبات شهادت خود مدرک ارائه کند.

اماوی دروفاداری به صدام گفت: اگر« رئیس صدام »مرا به این کار مامور می کرد، حتما آن را انجام می دادم ولی ازمن چنین کاری را نخواسته بودند.

برزان تکریتی که مدام اظهارات شاهد این پرونده را انکار می کرد خواستار احضار اسامی افرادی شد که شاهد قرائت کرد.

احمد حسن محمد گفت : من اسنادومدارک کافی دارم واما نمی توانم به دلایل امنیتی نام دیگر شاهدان را در این دادگاه بیاورم.وی۹۰دقیقه به شرح ماجراپرداخت.

ازحواشی دادگاه:

خروج وکلای صدام وهمدستانش دادگاه بود، با وقفه روبرو شد.

تظاهرات جمعی ازوابستکان وعشره های صدام در مرکز شهر تکریت(زادگاه صدام) در اعتراض به محاکمه صدام بودد ودرعین حال تظاهرات وتجمع مردم بغداد برای تسریع در اعدام صدام بود.

در ادامه “جوادعبدالعزیز جواد” به عنوان دومین شاهد جنایت دجیل با قرائت متن سوگندنامه به بیان گوشه ای از جنایت هولناک رژیم سابق پرداخت.

جان سیمپسون، سردبیر اخبار جهان بی بی سی که در دادگاه حاضر بود، اظهارات احمد حسن محمد را پراکنده، ولی تکان دهنده توصیف کرده است.

وزیر سابق دادگستری امریکا وکیل صدام

واقعه« دُجیل» عراق-دادگاه دجیل عراق،محاکمه صدام

همچنین، در این جلسه، رمزی-رامسی- کلارک (Ramsey Clark) دادستان کل کشورآمریکا بین سال های ۱۹۶۷ تا ۱۹۶۹ (۱۳۴۶الی۱۳۴۸)حقوقدان آمریکایی به گروه وکیلان مدافع صدام حسین پیوسته است، درخواست کرد به وی اجازه داده شود به زبان انگلیسی دادگاه را مخاطب قرار دهد.

قاضی دادگاه این درخواست را نپذیرفت و گفت که جریان رسیدگی باید به زبان عربی ادامه یابد.

پرونده اتهامی علیه صدام حسین نیز تنها پس از چند ساعت تعطیل شد./دوشنبه ۵ دسامبر۲۰۰۵(دوشنبه، ۱۴ آذر ۱۳۸۴) بی بی سی

وکلای دادگاه صدام کشته می شوند

وکیل یکی از متهمان دادگاه صدام حسین در بغداد به ضرب گلوله از پای درآمد. یک وکیل دیگر این پرونده نیز مجروح شده است.

مردان مسلح به روی اتوموبیلی که حامل این دو وکیل بوده است آتش گشوده اند و عادل الزبیدی را کشته و همکار او ثامر حمود الخزاعی را مجروح کرده اند.

این حادثه به دنبال ربوده شدن یکی دیگر از وکلای این پرونده اتفاق می افتد که ماه گذشته اتفاق افتاد و به قتل او منجر شد.

سعدون الجنابی، یکی از ۱۳ وکیل مدافع در دادگاه صدام حسین بود.

آقای الجنابی کار وکالت عواد حمد بندر السعدون را بر عهده داشت. آقای السعدون در رژیم سابق عراق ریاست دادگاه انقلاب عراق را عهده دار بود.

چهار نفر از پنج قاضی دادگاه صدام و بسیاری از وکلای مدافع بدلایل امنیتی از افشا شدن هویتشان خود داری کرده اند.

واقعه« دُجیل» عراق-دادگاه دجیل عراق،محاکمه صدام

صدام حسین و ۷ نفر از متهمان دیگر به دلیل کشتار واقعه دجیل محاکمه می شوند.

دو وکیلی که روز سه شنبه هدف حمله قرار گرفتند وکلای برزان ابراهیم التکریتی برادر ناتنی صدام حسین و طه یاسین رمضان معاون رئیس جمهوری سابق عراق بودند.

وکلای مدافع خواستار انتقال محاکمه به خارج از کشور شده اند تا وکلا از خطرات مشابه در امان باشند.

یکی از وکلای همکار قربانیان گفت اگر تحقیق جدی در باره قتل اولین وکیل انجام می شد و مرتکبان آن دستگیر می شدند ما امروز شاهد قتل دومین نفر نبودیم.

خمیس العبیدی خواستار تحقیق کامل در مجازات شدید عاملان این حادثه شد و گفت این وکلا صرفا کار حقوقی خود را انجام می داده اند.

واقعه« دُجیل» عراق-دادگاه دجیل عراق،محاکمه صدام

درپی تهدیدات طرفداران صدام «رزگار محمد امین» ۴۸ساله رییس دادگاه صدام ناچاربه استعفاشد

پلیس عراق گفته است که ۸ نفر را در ارتباط با طرحی برای کشتن قاضی پرونده صدام حسین، رهبر سابق، عراق دستگیر کرده است.

مقامات پلیس گفته اند که این افراد چهار روز پیش در کرکوک در شمال این کشور بازداشت شده اند.

یه گفته همین مقامات افراد دستگیر شده نامه ای از عزت ابراهیم الدوری، معاون سابق صدام حسین، با خود داشتند که در آن به این افراد دستور داده شده بود که ریاض جوهی، قاضی پرونده صدام حسین را ترور کنند.

سرهنگ انور خضر محمد، خبر دستگیری این عده را را یک روز قبل از از سرگیری محاکمه صدام اعلام کرد./یکشنبه ۲۷ نوامبر ۲۰۰۵(یکشنبه، ۶ آذر ۱۳۸۴)BBC

محمدامین آغاز کرد که در میانه‌راه این قاضی به‌دلیل آنچه دخالت دولت در روند دادرسی می‌نامید، از سمت خود استعفا کرد و به جای او رشید عبدالرحمن به کار گرفته شد. سرانجام پس از برگزاری ۴۰ جلسه دادرسی، دیروز دادگاه به ریاست قاضی عبدالرحمن تشکیل جلسه داد و رای صدام حسین و همدستانش را در مورد جنایات روستای الدجیل قرائت کرد. براساس این رای صدام حسین، برادر ناتنی‌اش برزان ابراهیم التکریتی و عواد حامد بندر، قاضی سابق و رییس دفتر صدام در گذشته، به اعدام محکوم شدند. نکته جالب توجه این رای اعدام با چوبه دار است. این در حالی است که در ماه‌های قبل صدام به هنگام ایراد دفاعیات خود از قاضی خواسته بود که در صورت صدور رای اعدام، فراموش انجام شودکه مرگ او باید با حضور جوخه آتش انجام شود، چرا که او یک نظامی است. خبرنگار بی‌بی‌سی از محل دادگاه صدام گزارش داد که صدام حسین پس از شنیدن رای دادگاه یک بار دیگر خواسته خود یعنی اعدام با جوخه آتش را تکرار کرده است. او همچنین پس از اعلام رای، فریاد «ا… اکبر» و «مرگ بر خائنین» و «مرگ بر متجاوزین» سر داده است و به عراق و مردم آن درود فرستاده است. علاوه بر این سه نفر، طاها یاسین‌رمضان، معاون رییس‌جمهوری در زمان صدام حسین به حبس ابد محکوم شد و سه مقام سابق حزب بعث نیز به دلیل معاونت در اجرای قتل‌عام الدجیل به پانزده سال حبس محکوم شدند. تنها یکی از متهمان این پرونده به دلیل نبود مدارک کافی علیه او از اتهام شرکت در جنایت الدجیل تبرئه شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس ، تدابیر شدید امنیتی از چند روز قبل از اعلام رای در پایتخت عراق و شهرهایی که احتمال ناآرامی در آنها وجود داشت، به اجرا گذاشته شده بود. شهر تکریت برخی استان‌های دیگر عراق به خصوص استان‌های مجاور بغداد در کنترل شدید و مقررات منع آمد و شد قرار گرفته بودند و دولت عراق کلیه نیروهای ارتش را به حال آماده‌باش درآورده بود.

طی این محاکمه طولانی(۴۰ جلسه ) تیمی ۲۰ نفره از حقوقدانان کشورهای مختلف، وکالت صدام‌حسین را برعهده داشتند که سرپرستی این تیم دفاعی برعهده خلیل الدلیمی، حقوقدان عراقی بود. مشهورترین چهره در تیم وکلای مدافع صدام هم، رمزی کلارک، دادستان فدرال ایالات متحده بود

توضیحات مدیریت سایت-پیراسته فر:درتهیه این ماجرا«قتل وعام ودادگاه دُجیل»ازمنابع متعددخارجی ودخلی استفاده شده است،بصورت خوشه چینی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...