تقویت حافظه با استفاده از بازتوانی شناختی امکانپذیر است


تقویت حافظه با استفاده از بازتوانی شناختی امکانپذیر است

دکترای علوم اعصاب شناختی با اشاره به اینکه تقویت هوش، حافظه و یادگیری با استفاده از بازتوانی شناختی امکان‌پذیر است، گفت: بازتوانی شناختی، تلاش جهت بازگرداندن توانایی شناختی از دست رفته یا بهبود ظرفیت‌های شناختی موجود برای فرد است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، دکتر پیمان حسنی ابهریان، پزشک و دکترای علوم اعصاب شناختی در آستانه برگزاری سمپوزیوم بازتوانی شناختی اظهار کرد: تا ۲۰ سال پیش همه مردم فکر می‌کردند که انسان با یک توان ذهنی ثابت به دنیا می‌آید و مساله هوش را محدود، ثابت و ذاتی می‌دانستند ولی اکنون مشخص شده که توانمندی‌های شناختی مغز با تمرین‌های هدفمند می‌تواند ارتقا یابد.

وی افزود: توانبخشی شناختی، روشی برای کمک به بیماران جهت افزایش توانایی آنها در پردازش و تفسیر اطلاعات است. همچنین با استفاده از این مساله می‌توانیم بهبود عملکرد شناختی افراد سالم را نیز داشته باشیم.

مسئول کلینیک مغز و شناخت ادامه داد: بازتوانی شناختی، تلاش جهت بازگرداندن توانایی شناختی از دست رفته یا بهبود ظرفیت‌های شناختی موجود برای فرد است.

وی گفت: توجه، تمرکز، حافظه و یادگیری، زبان گفتار، تصمیم‌گیری، برنامه‌ریزی، حل مساله و عملکرد اجرایی از جنبه‌های شناختی مغز به شمار می‌رود که با استفاده از بازتوانی شناختی می‌توان آن‌ها را تقویت کرد.

حسنی ابهریان با اشاره به اینکه برنامه‌های قلم - کاغذی، اسباب‌بازی‌های ویژه و استفاده از ابزارهای رایانه‌ای از جمله روش‌های بازتوانی شناختی به شمار می‌رود، گفت: هوش به دو قسمت توانایی‌های عمومی و چیرگی شناختی تقسیم می‌شود که چیرگی شناختی شامل سرعت پردازش و حافظه فعال است که با استفاده از بازتوانی شناختی علاوه بر اینکه سرعت پردازش و حافظه فعال را می‌توانیم، بهبود بخشیم، توانایی عمومی نیز ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت ارتقاء می‌یابد.

وی بیان کرد: در حال حاضر کلینیک مغز و شناخت در تهران راه‌اندازی شده و هدف از راه‌اندازی این کلینیک ارتقای توانمندی‌های شناختی افراد بوده و در کنار آن افراد دچار اختلال شناختی، همچون بیماران مبتلا به آلزایمر، پارکینسون، ام اس و ... نیز می‌توانند از خدمات این کلینیک بهره‌مند شوند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس