مراحل قانونی جنین اهدایی، شناسنامه دار می شوند؟


مراحل قانونی جنین اهدایی، شناسنامه دار می شوند؟

سخنگوی سازمان ثبت احوال فرایند صدور شناسنامه به جنین‌های اهدایی را تشریح کرد و گفت: در صفحه توضیحات شناستامه این موضوع قید می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور فرایند صدور شناسنامه به جنین‌های اهدایی را تشریح کرد و گفت: در صفحه توضیحات شناستامه این موضوع قید می‌شود.
سیفف الله ابوترابی با اشاره به قانون اهدای جنین اظهار کرد: این قانون در سال 82 تصویب شد و با عنوان «نحوه اهدای جنین به زوجین نابارور» به مراکز ناباروری اجازه داده که جنین‌های حاصل از تلقیح خارج از رحم زوجین قانونی و شرعی را به رحم زنانی که به دلیل مشکل خود یا همسرشان بارور نمی‌شوند، منتقل کنند. پس از تصویب قانون، وزارت بهداشت آیین‌نامه اجرایی آن را ابلاغ کرد. براساس این آیین‌نامه بیشترین تکلیف برای مراکز تخصصی درمان ناباروری در نظر گرفته شده است. این مراکز موظفند اقدامات درمانی مناسب را به زوجین ارائه دهند و در صورتی‌ که به نتیجه نرسید و شرایط لازم را برای دریافت جنین اهدایی داشتند، آن‌ها را برای دریافت مجوز قانونی به دادگاه خانواده معرفی کنند.
وی تصریح کرد: دادگاه خانواده باید مجوز دریافت جنین را صادر کند و این در حالی است که با وجود این‌که بیشترین حجم کاری بر عهده مراکز درمان ناباروری است اما دادگاه‌های خانواده و پزشکی قانونی نیز در این میان نقش دارند.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور ادامه داد: قانون، دریافت جنین اهدایی را منوط به شرایطی کرده است؛ در درجه اول زوجین بنا به گواهی معتبر پزشکی، امکان بچه‌دارشدن نداشته باشند و زن امکان دریافت جنین را داشته باشد (رحم سالمی داشته باشد). همچنین صلاحیت اخلاقی زوجین، محجور نبودن زوجین، عدم ابتلای زوجین به بیماری‌های صعب‌العلاج و اعتیاد و داشتن تابعیت جمهوری اسلامی ایران موضوعاتی است که دادگاه بررسی می‌کند و در صورت احراز صلاحیت زوجین به آن‌ها مجوز قانونی دریافت می‌دهد.
ابوترابی با اشاره به فرایند صدور شناسنامه برای نوزدان (اهدا جنین) اینگونه خانواده‌ها افزود: در این زمینه سازمان ثبت احوال کشور بر اساس حکم دادگاه عمل می‌کند و اقدام به صدور شناسنامه می‌کند.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا در صفحه توضیحات شناسنامه موضوع اشاره شده( اهدا جنین) ذکر می‌شود یا خیر؟ افزود: بله این موضوع در صفحه توضیحات قید می‌شود.
سخنگوی سازمان ثبت احوال کشور همچنین در خصوص تزریق اسپرم به رحم همسر نیز گفت: در این بخش مشکلی وجود ندارد و شناسنامه به نام آن پدر و مادر صادر می‌شود.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


عکس پروفایل شهادت امام علی علیه السلام