قطعا شنیدید که بیامو، بنز، تویوتا، هیوندای، کیا، میتسوبیشی، فورد، دی اس و …. در هنگام فروش خودروهایشان بعضا موارد خاصی را به عنوان آپشن به مشتری عرضه میکنند تا وی با توجه به علاقه و نیاز خود از این آپشنها بهرهمند شود. این آپشنها معمولا امکانات بسیار لوکسی است که نبودنشان تقریبا اصلا حس نمیشود گروه خودروسازی سایپا در یک اقدام عجیب یکی از موارد بسیار ساده و ضروری در پراید را از این به بعد به عنوان آپشن به مشتری عرضه میکند!
به طور مثال در بسیاری از خودروهای خارجی وجود یک نمایشگر ۷ اینچی جز آپشنهای پایهای بوده و در صورتی که مشتری تمایل داشته باشد میتواند از آپشن یک نمایشگر بزرگتر بهرهمند شود و یا اینکه میتواند از آپشنهای فنی دیگر استفاده کند که کاملا سلیقه ایست ولی جالب است بدانید که به تازگی زه کناری پراید جزو آپشنهای این خودرو محسوب شده و مشتری میبایست علاوه بر اینکه برای تک تک پیچ و مهرههای این خودرو پول پرداخته، برای زه بغلی که تا به امروز روی خودرو محاسبه میشد، هزینه جداگانه پرداخت نماید و یا به کلی قید آن را بزند!
تابحال سایپا و ایرانخودرو شاهکارهای فراوانی در عرضه خودروهایشان داشته اند و به طور مثال محصولاتی که مشتری میلیونها تومان بابت آن پول پرداخته است، با باک خالی تحویل وی میدادند و بعضا میدهند که صرفا هزینه ۳۰ تا ۴۰ هزار تومانی دارد! یا اینکه سایپا اقدام به حذف ضبط صوت پراید کرد و بعد از آن جعبه ابزار از روی خودرو برداشته شد و حالا پراید دیگر زه بغل ندارد!
مشتریانی که به تازگی اقدام به خرید پراید نمودهاند و در روزهای اخیر برای تحویل خودرویشان مراجعه کردهاند، قطعا با این جمله مواجه شدهاند که: ” زه پراید با هزینه ۳۷ هزار تومانی نصب میشود!“
مشتری نیز که به طور مثال برای یک پراید چیزی نزدیک به ۲۲ میلیون تومان پرداخت کرده است، ناگزیر از پرداخت بوده و مبلغ را به سایپا پرداخت مینماید. این در حالیست که با توجه به حضور در سال حمایت از کالای ایرانی و منویات رهبری میبایست خودروسازان جذابیتهای بیشتری را نسبت به سال گذشته برای خرید محصولات ایرانی ایجاد کنند تا مردم نیز رغبت کنند محصولات داخلی را خریداری نمایند ولی گویا مسئولین سایپا به این موضوع توجه ندارند.
این اتفاق در حالیست که خودروسازان ایرانی با توجه به مشکلات پیش آمده از این فرصت کمال سو استفاده را مینمایند و با توجه به عدم مشخص کردن سود تاخیر در تحویل در بسیاری از قراردادهای چند ماه اخیر، تاخیرهای فراوانی در تحویل خودروها ایجاد میشود و مشتری دستش به جایی بند نیست. به طور مثال بسیاری از مشتریانی که اقدام به سفارش سایپا ۱۱۱ نمودهاند به خوبی این موضوع را درک کردهاند که زمان تحویل اکثر قراردادها با زمان درج شده توسط نمایندگی شرکت متفاوت بود و بعضا ماهها تاخیر به دلیل نبود مدل، رنگ و …. ایجاد شده است و مشتری با این جمله روبرو میشود که: یا صبر کن و یا بیا سایپا ۱۳۱ یا ۱۳۲ نقره ای یا سفید بردار!
این اتفاق نیازمند حضور فعال نهادهای نظارتی وزارت صنعت است تا بتوانند از اقدامات خودسرانه خودروسازان جلوگیری کرده و در زمانی که کشور به شدت تحت تاثیر برجام و مسائل آن است، از داخل نیز شامل ضربات مهلکی مانند این اقدامات نشود تا سهم ۱۰ درصدی صنعت خودرو در بحث اشتغال بیش از این به خطر نیفتد!
البته ناگفته پیداست خودروسازان ایرانی با توجه به لغو برجام فیلشان یاد هندوستان سال ۹۰-۹۱ را کرده است که افزایش قیمتهای آنچنانی و سودهای بادآورده شبانه و یکه تازیشان در بازار به آنها مزه کرده و مقدمات استفاده از شرایط احتمالی را فراهم میکنند.