32 عرضه کننده سیگار قاچاق در خراسان رضوی جریمه شدند


32 عرضه کننده سیگار قاچاق در خراسان رضوی جریمه شدند

مشهد- ایرنا- معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی گفت: طی 2 ماه ابتدای سال جاری 32 واحد متخلف و عرضه کننده سیگار و مواد دخانی قاچاق در این استان بیش از یک میلیارد و 200 میلیون ریال جریمه شدند.

علی باخرد روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت علاوه بر جریمه قانونی، 137 هزار نخ سیگار قاچاق به ارزش 654 میلیون ریال از این واحدهای صنفی کشف و ضبط شد.
وی با بیان اینکه سال گذشته سه میلیون و 932 هزار نخ سیگار قاچاق در این استان کشف شد اظهار کرد: طی هفته جاری به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات در قالب گشتهای کنترلی برای مبارزه با قاچاق سیگار از واحد های صنفی عرضه کننده این کالا بازرسی به عمل خواهد آمد.
رئیس اتحادیه برنج فروشان و عمده فروشان مواد غذایی مشهد نیز گفت: سه هزار و 500 واحد صنفی این اتحادیه شامل خواروبار فروشی های این شهر مجوز فروش سیگار را دارا هستند و طبق ضوابط این کالا را عرضه می کنند.
حسین شرف زاده افزود: آمار دقیقی از عرضه کنندگان غیر مجاز سیگار در مشهد در دست نیست.
بر اساس ماده سه قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب سال 85 ، هر نوع تبلیغ‌، حمایت‌، تشویق مستقیم و غیر مستقیم یا تحریک افراد به استعمال دخانیات ممنوع است لذا نصب هرگونه تبلیغ یا استند عرضه سیگار در مراکز فروش ممنوع می باشد.
بر این اساس فروش سیگار باید توسط عاملین مجاز فروش انجام شود و این فروشگاهها بر اساس قانون باید در فاصله 100 متری مراکز آموزشی، فرهنگی، مذهبی و مدارس بوده و با نصب تابلو و اعلان از فروش سیگار به افراد کمتر از 18 سال خودداری کنند.
ارزش ریالی سیگار قاچاق کشف شده در خراسان رضوی طی سالهای 94 تا 96 با افزایش چهار برابری از 10 میلیارد و 32 میلیون ریال به 41 میلیارد و 942 میلیون ریال رسیده است.
مصرف دخانیات در استانهای خراسان حدود 7.5 میلیارد نخ در سال است.
سازمان جهانی بهداشت 31 می مصادف با 10 خرداد را برای مبارزه با مصرف دخانیات به عنوان روز جهانی بدون دخانیات نامگذاری کرده است.
3221 / 6053

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال روزانه پنجشنبه 6 اردیبهشت 1403