توسعه متوازن زیر نظام‌ های سند تحول بنیادین مهم‌ ترین وظیفه شورای راهبردی سند تحول


توسعه متوازن زیر نظام‌ های سند تحول بنیادین مهم‌ ترین وظیفه شورای راهبردی سند تحول

وزیر آموزش‌ و پرورش در نشست شورای راهبردی سند تحول، بر توسعه متوازن زیر نظام‌ های سند تحول بنیادین تأکید و این کار را از مهم‌ ترین وظایف شورای راهبردی سند تحول دانست. ]]>

توسعه متوازن زیر نظام‌ های سند تحول بنیادین مهم‌ ترین وظیفه شورای راهبردی سند تحول
وزیر آموزش‌ و پرورش در نشست شورای راهبردی سند تحول، بر توسعه متوازن زیر نظام‌ های سند تحول بنیادین تأکید و این کار را از مهم‌ ترین وظایف شورای راهبردی سند تحول دانست.
بازدید :
زمان تقریبی مطالعه :
زینب شاه مرادی - مرکز یادگیری تبیان
توسعه متوازن زیر نظام‌ های سند تحول بنیادین مهم‌ ترین وظیفه شورای راهبردی سند تحول

به گزارش مرکز اطلاع‌ رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، سید محمد بطحایی با اشاره به تلاش‌ هایی که پیش‌ از این برای اجرایی شدن سند تحول بنیادین صورت گرفته است، اظهار کرد: از دستاوردها و نتایج اقدامات انجام‌ گرفته در خصوص عملیاتی شدن سند تحول استفاده خواهد شد و در دوره جدید اجرایی شدن سند با توجه به زیر نظام‌ هایی که تصویب‌ شده است و آخرین زیر نظام که در هفته‌ های‌ آتی مصوب می‌شود عملاً برنامه‌ های استقرار سند تحول بنیادین مشخص و معین‌ شده و مسیر برای عملیاتی شدن هموارتر خواهد شد.


وزیر آموزش‌ و پرورش تأکید مقام معظم رهبری بر تعیین جدول زمان‌ بندی اجرایی شدن سند تحول را بسیار مهم دانست و افزود: شورای راهبردی سند تحول بنیادین باید برای اجرایی شدن و پیاده‌ سازی زیر نظام‌ ها، بازه زمانی داشته باشد و بداند پیش‌ زمینه‌ اجرای هر زیر نظام کدام زیر نظام دیگر است تا مسیر را برای اجرا هموار نماید و در این خصوص سامانه‌ ای برای رصد میزان عملیاتی شدن سند طراحی‌ شده که میزان عملکردها در آن به‌ روز می‌شود و می‌ توان نحوه‌ اجرا و دست یابی به اهداف را پایش نمود.


بطحایی تصریح کرد: برای استقرار زیر نظام‌ ها سه نوع ساختار سازمانی، تصمیم‌ گیری و تصمیم سازی پیش‌ بینی‌ شده که شامل کارگروه‌ها، شورای راهبردی سند تحول و شورای عالی آموزش و پرورش خواهد بود. کارگروه‌ها به ازای هر زیر نظام می‌ باشند که با توجه به وظایفی که برای آن‌ ها تعریف‌ شده فرایند تصمیم سازی و اجرایی شدن برنامه‌ های زیر نظام‌ ها را بر عهده‌ دارند.

وی ادامه داد: لایه بعدی شورای راهبردی سند تحول است که ساختار بالادستی کارگروه‌ ها است و مرتباً فعالیت‌ ها و پیشرفت‌ ها را نظارت و ارزیابی می‌ کند و راهنمایی‌ های لازم را برای هماهنگی و هم سویی انجام می‌ دهد. هماهنگی لازم برای توسعه متوازن زیر نظام‌ ها مهم‌ ترین وظیفه شورای راهبردی است چراکه عدم توازن یکی از چالش‌ هایی که با آن مواجه هستیم و برخی زیر نظام‌ ها بیشتر و برخی کمتر پیشرفت عملکردی داشته‌ اند و در لایه سوم ساختاری، شورای عالی آموزش و پرورش به‌ عنوان مرجعی است که سیاست‌ گذاری می‌ کند و مسئول اجرایی شدن سند و پاسخگویی به مراجع بالاتر است.

وزیر آموزش‌ و پرورش با اشاره به مراحل نهایی تصویب ششمین زیر نظام بیان کرد: پس‌ از آنکه زیر نظام ششم تصویب شد تنها اجرای برنامه‌ های زیر نظام‌ها تکلیف حوزه‌ های مختلف آموزش‌ و پرورش خواهد بود و به‌ تدریج به سمتی خواهیم رفت که غیرازاین برنامه‌ ها، برنامه دیگری نداشته باشیم.

در ادامه مددی مشاور وزیر آموزش‌ و پرورش در سند تحول بنیادین با اشاره به راه‌ اندازی سامانه پایش اهداف سند تحول گفت: فرایند احصای عملکرد وزارت آموزش‌ و پرورش در سند تحول بنیادین مبتنی بر دو بخش عملکردی برنامه درس ملی و اقدامات معاونت‌ ها در شش سال گذشته است که در آن ساختار سه‌ بخشی اهداف عملیاتی، راهکارها و برنامه‌ ها برای پیشرفت سند در نظر گرفته‌شده است و نحوه‌ محاسبه‌ پیشرفت اهداف عملیاتی وابسته به راهکارها و پیشرفت راهکارها مبتنی بر پیشرفت برنامه‌هاست.
شایان ذکر است در این نشست اعضای شورای راهبردی سند تحول بنیادین ضمن اشاره به نقاط قوت و ضعف سامانه پایش، به بیان پیشنهاد‌ها خود در خصوص ارتقای سامانه و چگونگی اجرایی شدن زیر نظام‌ ها به گفتگو پرداختند.


مطالب مرتبط:
اجرای سند تحول بنیادین در دولت یازدهم روند صعودی داشته است
برنامه وزارت آموزش و پرورش اجرای سند تحول بنیادین است
هدف سند تحول بنیادین دستیابی به مراتبی از حیات طیبه است


منبع: پایگاه جامع اطلاع رسانی وزارت آموزش و پرورش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش و پرورش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نتانیاهو با هدف ماندن در قدرت به دنبال جنگ با ایران است