تپه‌ باستانی گوهرتپه


گوهرتپه نام تپه‌ای باستانی در فاصله‌ میان شهر تاریخی بهشهر و رستم‌کلا است که شکل‌گیری آن به پیش از تاریخ بازمی‌گردد.…

تپه‌ باستانی گوهرتپه
تپه‌ باستانی گوهرتپه
سیناپرس: گوهرتپه نام تپه‌ای باستانی در فاصله‌ میان شهر تاریخی بهشهر و رستم‌کلا است که شکل‌گیری آن به پیش از تاریخ بازمی‌گردد.

ساکنان غارهایی مانند کمربند، هوتو و گمیشان پس از خروج از غار زندگی روستایی خود را در گوهرتپه آغاز کردند. گوهرتپه در دوره‌های مفرغ و برنز شکل شهرنشینی به خود گرفت. تا سالیان دراز ساکنان گوهرتپه از محوطه‌ آن برای زندگی و هم‌چنین دفن مردگان خود استفاده می‌کردند، در دوره‌ برنز متاخر از گستردگی شهر کاسته و دفن مردگان به فضایی خارج از شهر انتقال داده شد.

هم‌جواری با دریا، جنگل، غارها، منابع سنگ‌ و قرارداشتن در فاصله‌ غارهای باستانی و دره‌ها سبب شد تا گوهرتپه در مسیر توسعه و تکامل قرار گیرد، تا آنجا که در دوران مفرغ، گوهرتپه شهری با وسعت ۵۰ هکتار و مردمانی با فرهنگ و توانمند در ساخت ابزار بود.

تیغه‌ها، تراشه‌های سنگی و هاون سنگی از ابزارهای سنگی یافت شده در این تپه‌ باستانی است که برای درو غلات، تکه کردن گوشت و آسیاب کردن از آنها استفاده می‌شد.

جنگ‌افزارهای مفرغی مانند سرنیزه، خنجر، زیورآلاتی مانند گردنبند و دستبند و ...، پیکرک‌های حیوانی و انسانی، ریتون‌های سفالی به شکل لاک‌پشت و پرنده، دوک و سردوک، فلاخن، ژتون و مانند این‌ها از دیگر آثار شاخص یافت شده در گوهرتپه است.

#roydadhaye_mohem.iosSlider .slider .item{ height: 450px !important; } #roydadhaye_mohem{ height: 450px !important; }
تپه‌ باستانی گوهرتپه
تپه‌ باستانی گوهرتپه
لینک کوتاه

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه چندرسانه ای

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تست هوش تشخیص دو خواهر : کدام پسر 2 خواهر دارد؟