ظروف یک‌بار مصرف گیاهی با محیط‌زیست سازگارند


ظروف یک‌بار مصرف گیاهی با محیط‌زیست سازگارند

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: برای ریختن مواد غذایی داغ از ظروف یک‌بارمصرف آلومینیومی استفاده شود چون ‌مواد غذایی را از فاسدشدن در محیط‌های آلوده محافظت می‌کنند.

‌‌مهندس زکیه رحمتی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا‌، با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان میزان استفاده از ظروف یک‌بار مصرف به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد، اظهار کرد: این ظروف در نذری‌ها و سفره‌های ما جای خود را باز کرده‌اند.


وی با بیان اینکه سالانه میلیون‌ها تن پلاستیک در صنایع بسته‌بندی استفاده می‌شود، موادی که زمان برگشت آن‌ها به طبیعت 300 تا 500 سال طول می‌کشد، بیان کرد: ظروف یک‌بار مصرف به چند دسته ازنظر مواد تشکیل‌دهنده تقسیم می‌شوند که شامل پلاستیکی یا پلیمری، گیاهی، فومی، کاغذی و آلومینیومی هستند.

رحمتی پور با اشاره به اینکه ظروف یک‌بار مصرف پلیمری منشأ نفتی دارند و در مواد غذایی گرم، چربی‌دار و مواد ترش و اسیدی حل می‌شود که بسیار مضر، بیماری‌زا و سرطان‌زا هستند، افزود: این ظروف تجزیه‌پذیر و تخریب‌پذیر نیستند و محیط‌زیست را آلوده می‌کنند.

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان اینکه ظروف یک‌بارمصرفی که به‌طور عمده در بازار وجود دارند، از مونومر استایرن تشکیل شده‌اند، یادآور شد: استفاده از مواد پلی‌استایرن یا ظروف یک‌بارمصرف پلاستیکی برای مواد غذایی گرم و داغ از نظر بهداشتی به‌هیچ‌عنوان مناسب نیست، چون این ظروف همیشه مقداری استایرن آزاد در ترکیبات پلیمری خود دارند که در مواجهه با دماهای بالا فوق‌العاده سمی و سرطان‌زا هستند و به همین دلیل نگهداری، حمل و بسته‌بندی غذا با دماهای بالا در این ظروف ممنوع است.

این کارشناس یادآور شد: برای نوشیدنی‌های گرم باید از لیوان‌های کاغذی و برای نوشیدنی‌‌های سرد از ظروف پلی استایرنی بی‌رنگ و شفاف استفاده و از ریختن مواد داغ در ظروف یک‌بار مصرف خودداری شود.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه ظروف یک‌بار مصرف گیاهی از مواد طبیعی نظیر نشاسته ذرت، سیب‌زمینی و گندم ساخته شده و در تولید آن‌ها از موم عسل و روغن‌های گیاهی، «گلوتن» و «سلولز» به منظور ایجاد خاصیت پلیمری و آب‌گریزی استفاده شده است، با محیط‌زیست سازگار بوده و عاری از هرگونه اثرات مضر مواد پلاستیکی است، اینها هیچ‌گونه آثار تخریبی به محیط‌زیست پس از تجزیه شدن در خاک ندارند.

رحمتی‌پور بیان کرد: ظروف یک‌بار مصرف گیاهی از منابع اولیه‌ی تجزیه‌پذیر تهیه‌شده است و وابستگی به مواد اولیه نفتی ندارد و در فرآیند تولید انرژی کمتری مصرف می‌کند.

این کارشناس با اشاره به معایب ظروف یک‌بار مصرف گیاهی گفت: با ریختن مایعات در این ظروف، کمی بوی نشاسته حس و مزه مایعات عوض می‌شود، البته این بو اندک بوده و ممکن است تنها برخی از افراد متوجه آن شوند.

رحمتی پور توصیه کرد: برای ریختن مواد غذایی داغ باید از ظروف یک‌بارمصرف آلومینیومی استفاده شود چراکه مواد غذایی را از فاسدشدن در محیط‌های آلوده و تحت تاثیر شرایط آب و هوایی محافظت کرده و سبک، کم‌حجم و درعین‌حال مستحکم هستند و در هنگام ریختن غذای داغ تغییر شکل نمی‌دهند‌.

وی تصریح کرد: آلومینیوم به‌طور کامل خنثی است و هیچ واکنشی با مواد غذایی ندارد، همچنین هیچ‌گونه طعم، بو و مزه‌ای به مواد غذایی نمی‌دهد.

کارشناس معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی لرستان خاطرنشان کرد: استفاده‌کنندگان از ظروف هم باید به این نکته توجه داشته باشند که ظروف پلاستیکی را حتماً از مراکز معتبر و دارای مجوزهای بهداشتی ساخت تهیه کنند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه لرستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گیتی آذرپی درگذشت