اورست مرتفع ترین نقطه دنیا نیست!/روش اندازه گیری بلند ترین نقطه جهان


اورست مرتفع ترین نقطه دنیا نیست!/روش اندازه گیری بلند ترین نقطه جهان

اورست مرتفع ترین نقطه دنیا نیست! روش های اندازه گیری متفاوت نتیجه متفاوت دارند!

اورست مرتفع ترین نقطه دنیا نیست!/روش اندازه گیری بلند ترین نقطه جهاناتاق خبر 24:

کوه اورست بلندترین کوه دنیا نیست

همه ما شنیده ایم که کوه اورست بلندترین کوه دنیا است. قطعا بلند هم هست: بیش از ۹۰۰۰ متر ارتفاع دارد و ۲۰ برابر بلندتر از ساختمان بلند قامت امپایر نیویورک است. اما آیا کوه های بلندتر دیگری در جهان وجود دارد؟ این ها همه بستگی به این دارد که چگونه ارتفاع کوه را اندازه گیری کنید. در ادامه همراه نت نوشت باشید.

همه ما شنیده ایم که کوه اورست بلندترین کوه دنیا است. قطعا بلند هم هست: بیش از ۹۰۰۰ متر ارتفاع دارد و ۲۰ برابر بلندتر از ساختمان بلند قامت امپایر نیویورک است. اما آیا کوه های بلندتر دیگری در جهان وجود دارد؟ این ها همه بستگی به این دارد که چگونه ارتفاع کوه را اندازه گیری کنید. در ادامه همراه نت نوشت باشید تا با هم ببینم که اورست مرتفع ترین نقطه دنیا نیست.
کوه ها را چطور اندازه گیری می کنند؟

در حال حاضر، ارتفاع “کوه” از سطح دریا اندازه گرفته می شود. در واقع هنگامی که ارتفاع یک کوه اندازه گرفته می شود میزان بلندی آن از سطح دریا مشخص می گردد. اما این کار مشکلاتی نیز دارد. سطح دریا در سراسر جهان به دلیل جریان و تغییرات گرانشی تا ۱۰۰ متر متفاوت است. مثلا ساحل غربی ایالات متحده بالاتر از ساحل شرقی است. این مهم باعث می شود تا بتوانیم از زوایا و نگاهی متفاوت به نقاط مختلف نگاه کنیم.

اورست مرتفع ترین نقطه دنیا نیست!

کوه اورست اگر از سطح زمین اندازه گیری شود تقریبا در ارتفاع ۵۰۳۲ متری قرار دارد. پس اورست وقتی از سطح دریا اندازه گرفته می شود آن را شبیه به یک فردی می شود تصور کرد که کفش پاشنه بلند پوشیده و قد خود را اندازه گیری می کند. اگر اورست را از سطح زمین به سمت قله اندازه گیری کنید، دیگر اورست مرتفع ترین نقطه دنیا نیست. این کوه در مقابل کوه آلاسکا دنالی در آمریکای شمالی، که در حدود ۶،۲۰۰ متر قرار دارد، کوتاه تر جلوه می کند.
اورست مرتفع ترین نقطه دنیا نیست

کوه آلاسکا دنالی
کدام کوه ها از اورست بلندتر هستند؟

این فقط کوه آلاسکا دانالی نیست که اگر از سطح زمین اندازه گرفته شود از اورست بلندتر می شود. قانون اندازه گیری کوه ها از سطح دریا تا قله باعث می شود هر کوهی که مقداری از آن پایین تر از سطح دریا است کوتاه تر جلوه کند. مائون کای آتشفشان هاوایی را در نظر بگیرید، اگر از مقدار زیر آب آن تا قله اش اندازه گیری کنید، ارتفاع آن نزدیک به ۱۰،۱۵۰ متر است. یعنی تقریبا ۱۱۵۰ متر بلندتر از اورست.

روش های اندازه گیری متفاوت نتیجه متفاوت دارند!

سیستم اندازه گیری ما همچنین ارتفاع کوه چیمبورازو اکوادور را از آنچه که هست کوتاهتر در نظر می گیرد. ارتفاع آن فقط ۶،۲۵۰ متر بالاتر از سطح دریا است. ولی همین کوه یک ویژگی عالی بین همه کوه های جهان دارد: قله آن دورترین نقطه از مرکز زمین است. گرچه زمین تقریبا کروی است، ولی به طور قابل توجهی در اطراف مرکز آن برآمدگی داردو کوه چیمبورازو در نزدیکی استوا قرار دارد و این به افزایش آن وقتی که به ارتفاع می رسد کمک می کند زیرا شعاع کره زمین در استوا بیشترین مقدار است. پس می توان در نظر گرفت کوه چیمبورازو نسبت به کوه های دیگر از مرکز زمین فاصله بیشتری دارد. فاصله قله چیمبورازو از مرکز زمین ۶۳۸۴ متر است و این فاصله برای اورست ۶۳۸۲ متر است که دقیقاً ۲ متر از اورست بیشتر است. در نتیجه اگر روش اندازه گیری کوه ها تغییر کند و دیگر معیار سنجش ارتفاع آن ها از سطح دریا نباشد، اورست نمی تواند لقب بلندترین کوه جهان را بگیرد.

منبع:نت نوشت


حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تصاویر | تیپ خاص و متفاوت زنان یگان ویژه در رژه روز ارتش