یادگیری از طریق بازی


یادگیری از طریق بازی

یادگیری از طریق بازی: نویسنده: نسیبه کمالی / روانشناس خانواده مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه از طریق بازی به کودکانمان آموزش...

یادگیری از طریق بازی:

نویسنده: نسیبه کمالی / روانشناس خانواده

مدت زمان مطالعه: 2 دقیقه

از طریق بازی به کودکانمان آموزش دهیم.

سعی داریم هر هفته یک نوع از انواع یادگیری را توضیح بدهیم و بازی برای نمونه به شما معرفی کنیم.لطفا در هفته های آتی ما را دنبال کنید.

انواع یادگیری:

گانیه، یادگیری را به طور سلسله مراتبی از ساده بهعمده به 8 طبقه تقسیم‌بندی می‌کند. هر یادگیری براییادگیری رده بالاتر پیش‌نیاز یک دیگر هستند است .

1- یادگیری علامتی. 2- یادگیری محرکپاسخ. 3- یادگیری زنجیره ای.

4- یادگیری کلامی یا تداعی کلامی. 5- یادگیری تمیزدادن محرکها.

6- یادگیری مفهوم. 7- یادگیری قانون. 8- حل مسئله.

1)یادگیری علامتی: ساده‌ترین نوع یادگیری و در نتیجه پائین‌ترین نوع در سلسله مراتب یادگیری است. این نوع یادگیری به‌صورت رفتارهای غیرارادی از طریق فرایند شرطی‌ شدن کلاسیک تعریف شده است. همان‌طور که “گانیه” آن را توصیف می‌کند یادگیری علامتی اساساً شامل واکنش‌‌‌‌های هیجانی پراکنده است ، که مخصوصاً برای تبیین فراگیری پاسخ‌‌‌‌های ترس در بچه‌های کوچک مناسب است.

بازی رنگ ها:

وسایل بازی : توپ های رنگی

نحوه بازی: این بازی به صورت مرحله ای پیش میرود.در مرحله اول یک توپ رنگی را نشان میدهیم و کودک باید همان رنگ را نشان بدهد.در مرحله بعد دو توپ با رنگ های متفاوت.همچنان مراحله ها را با تعداد توپ ها اضافه میکنیم.

این بازی را میتوان با طریق دیگری بازی کرد: یک استوانه شیشه ای برمیداریم و تعدادی توپ در آن میگذاریم و بعد از کودک میخواهیم مانند آن توپ ها را در عینا در استوانه قرار دهد.

بازی مامان خوابه!

نزدیک کودکتان بنشینید البته این کار بستگی به سن کودکتان دارد می توانید او را بخوابانید. به او بگویی که قصد دارید که بخوابید و چشمهایتان را ببندید بعد از چند ثانیه چشمهایتان را باز کنید و مشتاقانه به او سلام کنید یا زمان را به او بگویید مثلاً صبح بخیر یا عصر بخیر که او زمانها را هم درک کند.دیدن چشمهای مامان که باز است و شنیدن صدای تبریکش معمولاً ایجاد خنده خواهد کرد بعد از چند دورِ، مکث خود را هنگام خواب بیشتر کنید احتمال هست که کودک حدود ۶ ماهتان و یا بیشتر شروع به جیغ زدن کند و یا حتی به صورت شما ضربه بزند تا شما بیدار شوید!

بازی بازی غلتکی:

کودکتان راروی زمین در مقابلتان بنشانید و یک ماشین اسباب بازی را روی زمین حرکت دهید او را تشویق کنید که بعد از شما این کار را انجام دهد سعی کنید که رفت و آمد ماشین را با او ادامه دهید. این کار جلو و عقب رفتن و چرخاندن و حرکت اجسام را به او یاد خواهد داد.

این بازی ها برای نمونه به شما معرفی شد شما هم میتوانید با خلاقیت خود بازی های دیگری را با کودکانتان انجام دهید. لطفا تجربیات خود را درمورد بازی با کودکانتان با ما در میان بگذارید و ما در ارتباطباشید.

بازی، بازی رنگ ها، بازی غلتکی، یادگیری، یادگیری علامتی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرزند پروری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در