مشکل افسردگی در کودکان، سه نکته مهم


مشکل افسردگی در کودکان، سه نکته مهم

ناراحتی، غمگین بودن و رنجیدن در کودکان در بازه های زمانی مختلف طبیعی است.

ناراحتی، غمگین بودن و رنجیدن در کودکان در بازه های زمانی مختلف طبیعی است. اما زمانی که این احساسات و تفکرات منفی برای مدت طولانی به طول بینجامد و فعالیت طبیعی کودک را دچار اختلال بشود می توان گفت که افسردگی به سراغ کودک آمده است.
افسردگی میتواند درهرچیزی مانند انرژی، تمرکز، خواب و اشتهای کودک اثر بگذارد. کودکانی که دچار افسردگی می شوند ممکن است علاقه خود را به فعالیت ها، تمارین مدرسه از دست بدهند، زود خسته شوند، به راحتی هرکاری را رها کرده و از دوستان و خانواده فاصله بگیرند.
برای کودکان بسیار سخت است تا تلاشی برای رهایی از این حس پیدا کنند، حتی اگر پای چیزهایی درمیان باشد که آنها خیلی دوست دارند. افسردگی احساس بی ارزشی، غیردوست داشتنی بودن و طردشدگی را به آنها القا میکند. این مشکل می تواند هر موقعیت عادی را تبدیل به یک وضعیت سخت بکند. زمانی که افسردگی شدید شود، کودک را به سمت خودآزاری و حتی خودکشی سوق میدهد.

سه نکته مهم در مورد افسردگی
-افسردگی با ناراحتی معمولی متفاوت است زیرا بیشتر طول میکشد و فقط حال آدم را تحت تاثیر قرار نمیدهد بلکه اثرات بیشتری را شامل خواهدشد.
-والدین بیشتر اوقات افسردگی کودکان و نوجوانان را تشخیص نمی دهند. پس بسیار مهم است که والدین نشانه های آن را بشناسند.
-افسردگی میتواند با توجه و مراقبت صحیح بهتر شود.

در مورد تشخیص دادن افسردگی
برای والدین و دیگر بزرگسالان تشخیص افسردگی در کودکان سخت است. یک حالت اضطراب و عصبانیت میتواند نشانه های یک عدم توجه باشد. انرژی کم و کمبود علاقه می تواند نشانه های تلاش نکردن باشد. بنابراین والدین (و خود کودکان و بزرگسالان) ممکن است تشخیص ندهند که این نشانه ها از علائم افسردگی است.
به دلیل اینکه افسردگی از راه های مختلف خود را نشان داده و اغلب دیدن آن سخت است، بهتر است بعد از طولانی شدن (چند هفته) ناراحتی و احساسات بد، به دکتر مراجعه کرده و این نشانه هارا برای او توضیح دهید.

تشخیص قطعی افسردگی و دیگر اختلالات مرتبط
متخصصین برای تشخیص افسردگی از دسته بندی های مختلفی استفاده میکنند. آنها افسردگی را یک نشانه اصلی میدانند اما آن را به چند دسته تقسیم میکنند.
ناراحتی، غمگین بودن و رنجیدن در کودکان در بازه های زمانی مختلف طبیعی است. اما زمانی که این احساسات و تفکرات منفی برای مدت طولانی طول بکشد و فعالیت طبیعی کودک را دچار اختلال بشود می توان گفت که افسردگی به سراغ کودک آمده است.
برای مثال:
افسردگی شدید
افسردگی نوع شدید است که حداقل ۲هفته طول میکشد.
مزمن (دیستایمیا – Dysthymia)
یک افسردگی ملایم تر است که به کندی پیشرفت میکند و برای ۲سال و یا بیشتر به طول خواهد انجامید.

اختلالات سازگاری با احساس رنجش
رنجشی که بعد از یک واقعه ناراحت کننده پیش می آید – یک واقعه طبیعی و یا مرگ یکی از اعضای خانواده.

اختلالات عاطفی فصلی
این اختلال به در معرض نور قرارگرفتن مرتبط است. برای مثال این اختلال در ماه های زمستانی که نور در معرض کمتر است بیشتر پیشرفت میکند.

اختلالات دوقطبی
گاهی اوقات با افسردگی شدید و بعضی از مواقع با جنون شدید همراه است.

اختلالات تنظیم خُلق
این اختلال که در کودکان بزرگتر از ۶سال حداقل یکسال به طول خواهد انجامید، شامل الگویی از قهرهای مکرر، خشونت و عصبانیت و ناراحتی است.

کمک کردن به بهترشدن احساس ناراحتی
این ناراحتی ها با درمان و مراقبت صحیح بهتر خواهند شد. اما باید دانست که اگر به خوبی درمان نشوند بدترو شدیدتر میشوند.

روش های زیر برای کمک پیشنهاد میشود:
-با کودکتان در مورد مشکلش و حالات آن صحبت کنید
-برنامه ای برای ملاقات متخصص اطفال کودک خودتان داشته باشید
-با یک متخصص سلامت روان تماس بگیرید

راه های بیشتر برای کمک کردن
درمان به همراه یک متخصص بسیار اهمیت دارد. اما شما می توانید نقش بسیار مهمی را در خانه ایفا کنید. مطمئن شوید که کودک شما تغذیه سالم و کافی، خواب مورد نیاز را داشته و فعالیت های فیزیکی روزانه را انجام میدهد. این اعمال در حالات کودک اثر مثبتی را دارند.
-از زمان با هم بودن لذت ببرید
-همواره صبور و مهربان باشید

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


جدیدترین عکس های 00:00 عاشقی با متن های رمانتیک