نوای «بک یا الله» در آذربایجان غربی طنین انداز شد


نوای «بک یا الله» در آذربایجان غربی طنین انداز شد

ارومیه- همزمان با اولین شب از لیالی قدر مردم مناطق مختلف آذربایجان غربی با حضور گسترده در مساجد، حسینیه ها و اماکن مذهبی ضمن راز و نیاز و مناجات با خداوند منان طلب عفو و بخشش کردند.


دریافت 7 MB

به گزارش خبرنگار مهر، بامداد امروز دوشنبه مساجد، تکایا، امامزادگان و اماکن مذهبی در شب صربت خوردن حضرت علی (ع) در استان لبریز از مردم مومن و روزه داری بود آمده بودند با خشوع و خضوع و با زمزمه های عارفانه و عاشقانه با معبود خویش به راز و نیاز می پرداختند.

مراسم نخستین شب از شبهای پرخیر و پرفیض قدر در شب ضربت خوردن حضرت علی (ع) و همزمان با فرارسیدن سالروز ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی در ارومیه همانند سایر مناطق استان و کشور باشکوه وصف ناپذیر و با حضور حداکثری مردم مومن و متدین برگزار شد.

بسیاری از اماکن متبرکه و امامزاده های استان نیز به همین مناسبت میزبان مردم مومن و دیندار مردم این استان بود که برای عزاداری و مراسم احیا به این مکان های مقدس آمده بودند.

سیل جمعیت عزادار و روزه داران در آئین شب قدر در خیابان ها و امامزادگان به قدری بود که تمامی مسیر ارتباطی از ساعت های اولیه شب مملو از جمعیت شده بود و مردم به نماز و دعا و نیایش مشغول بودند.

نوای «بک یا الله» در آذربایجان غربی طنین انداز شد

انسان نباید از شب های قدر غفلت کند/شب قدر شب استجابت دعا

نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه نیز در مراسم اولین شب قدر از لیالی قدر با اشاره به اهمیت عبادت و راز و نیاز در شبهای قدر اظهار داشت: شب های قدر، شب های با عظمتی است که سخت به دست می آید، انسان باید تلاش کند نهایت استفاده از این شب ها ببرد و به سادگی آن را از دست ندهد.

حجت الاسلام سیدمهدی قریشی با بیان اینکه شب های قدر بهترین فرصت برای بازگشت به سمت خدا و رسیدن به قرب الهی است و باید این فرصت را با همه توان قدر بدانیم ادامه داد: انسان اگر بتواند در این سه شب در مجامع عمومی شرکت کند، چون در روایات داریم که دعای جمع زودتر قبول می شود و اگر انسان نمی تواند تا صبح بیدار بماند، همه آن شب را نخوابد و چند ساعتی را بیدار بماند.

وی خاطرنشان کرد: خداوند متعال شب های قدر را برای توبه کردن و نجات از آتش دوزخ تعیین کرده و در این شب ها باید با تضرع و دل های شکسته از خداوند طلب آمرزش کرد.

امام جمعه ارومیه در ادامه با تاکید بر اینکه سرنوشت و پرونده اعمال انسان در این شب ها بررسی و امضا می شود اضافه کرد: این شب ها بهترین فرصت برای بررسی پرونده زندگی هر انسانی است و می توان با دقت کردن در این پرونده، زمینه اعتلا و سعادت دنیوی و اخروی را فراهم کرد.

وی خاطر نشان کرد: انسان نباید از اعمال شب قدر غفلت کند، قرآن به سر گرفتن است که واقعا دعای عجیبی است که انسان در زیر قرآن پناه می گیرد و قرآن برای او سپر می شود و خداوند را به ذات مقدس او و به چهارده معصوم قسم می دهد و بعد از خداوند می خواهد که او را از آتش نجات دهد.

نوای «بک یا الله» در آذربایجان غربی طنین انداز شد

شب قدر فرصتی برای خلوص و بندگی کامل به درگاه خداوند است

مدیرکل تبلیغات اسلامی آذربایجان غربی نیز در حاشیه مراسم اولین شب از شب های قدر به خبرنگار مهر گفت: شب های قدر بهترین فرصت برای اظهار بندگی است، یکی از برکات بزرگ خداوند متعال در این شب ها نزول قرآن کریم بر پیامبر اکرم (ص) بوده است همین کتاب مقدس آسمانی که عامل اصلی و منبع معنوی هدایت بشریت در طول اعصار و دوران ها بوده است، به همین منظور باید در این شب ها و ایام ماه مبارک رمضان اهتمام ویژه ای به قرائت این کتاب آسمانی کنیم تا خدواند فیوضات معنویش را در این ایام شامل حال بندگاه مخلصش کند.

حجت‌الاسلام محمد داداش‌زاده با اشاره به شب قدر و نزول قرآن در این ماه مبارک، اظهار داشت: شب قدر که یک شب بابرکت و بافضلیت است در این ماه قرار دارد که بهتر از هزار ماه است. خداوند می فرمایند «قرآن را در شب قدر نازل کردیم»، اما اینکه کدام شب شب قدر است مشخص نشده، در روایات اختلاف است آنچه در روایات بیشتر تاکید شده سه شب است و از میان این شب‌ها نسبت به شب بیست و سوم بیشتر تاکید شده است.

امسال همزمان با شب‌های بافضیلت قدر، حدود ۸۶۲ مسجد در شهرها و روستاهای استان میزبان شب زنده داران است.

برنامه احیای لیالی قدر از ساعت ۲۳ شب‌های ۱۹، ۲۱ و ۲۳ ماه مبارک رمضان برابر با ۱۳، ۱۵ و ۱۷ خردادماه جاری آغاز می‌شود و تا ۳ بامداد همراه با شب زنده داری، تلاوت قرآن، قرائت ادعیه از جمله دعای جوشن کبیر، سخنرانی و مراسم قرآن به سر ادامه دارد.

سخنرانی علما و روحانیان در خصوص اهمیت و فلسفه شب های قدر، عزاداری به مناسبت شهادت امام علی (ع)، قرائت قرآن و ادعیه از جمله جوشن کبیر، زیارت عاشورا، دعای کمیل، شب زنده داری به همراه مناجات با خداوند متعال از مهمترین برنامه ها و اعمال شب های قدر در مساجد شهری و روستایی استان است.

کد خبر 4313600

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا