دوراهی: فولکس‌واگن تیگوان یا کیا سورنتو؟


دوراهی: فولکس‌واگن تیگوان یا کیا سورنتو؟

پس از مدتی وقفه و البته مقایسه محصولات عمدتاً زیر 100 میلیون تومان بازار، قصد داریم برخی محصولات وارداتی و البته گران‌قیمت بازار را با یکدیگر مقایسه کنیم. البته همین ابتدا باید به این نکته تلخ اشاره کنیم که قیمت خودروهای وارداتی در چند ماه اخیر افزایش چشمگیر و غیرقابل قبولی داشته است. دوراهی ما... نوشته دوراهی: فولکس‌واگن...

پس از مدتی وقفه و البته مقایسه محصولات عمدتاً زیر 100 میلیون تومان بازار، قصد داریم برخی محصولات وارداتی و البته گران‌قیمت بازار را با یکدیگر مقایسه کنیم. البته همین ابتدا باید به این نکته تلخ اشاره کنیم که قیمت خودروهای وارداتی در چند ماه اخیر افزایش چشمگیر و غیرقابل قبولی داشته است.

دوراهی: فولکس‌واگن تیگوان یا کیا سورنتو؟
دوراهی ما این بار به دو رقیب از غرب و شرق رسیده است. در یک‌سوی میدان یکی از کارکشته‌ترین خودروسازان جهان یعنی فولکس‌واگن و محصول محبوب آن یعنی تیگوان قرار داشته و در طرف دیگر هم یکی از محصولات محبوب وارداتی به ایران یعنی کیا سورنتو حضور دارد.

دوراهی: فولکس‌واگن تیگوان یا کیا سورنتو؟
سرانجام پس از کش‌وقوس‌های فراوان و پس از سال‌ها وقفه، شرکت ماموت خودرو کار واردات محصولات فولکس‌واگن به ایران را با خودروی تیگوان آغاز کرده است. این خودروی شیک که در نسل جدید خود خوش درخشیده رقیب قدرتمندی برای رقیبان عمدتاً آسیایی بازار ایران بوده و حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

دوراهی: فولکس‌واگن تیگوان یا کیا سورنتو؟
از طرف دیگر کیا سورنتویی قرار دارد که چندین سال است در بازار حضور داشته و البته به لطف افزایش قیمت این سال‌ها هم‌اکنون خودرویی کاملاً لوکس محسوب می‌شود! خب به نظر شما کدام‌یک از این دو خودرو بر دیگری ارجح هستند؟

طراحی و کابین

محصولات فولکس‌واگن همواره به خاطر ظاهر اتو کشیده و بی حاشیه خود شناخته می‌شوند. این امر اگرچه از نظر برخی افراد فاقد جذابیت‌های بصری است اما نیمه پر لیوان آنکه با گذشت زمان گرد پیری روی چهره آن‌ها ننشسته و مالک از خودروی خود دل‌زده نمی‌شود. نسل قبلی تیگوان اگرچه از نظر طراحی در سطح بالایی قرار نداشت اما برای افرادی همچون بازنشستگان و میان‌سالان خوب محسوب می‌شد. نسل جدید این خودرو از زبان طراحی جدید فولکس بهره برده و در آن شاهد جلوپنجره بزرگ با چراغ‌های یکپارچه و خطوط سرراست هستیم. در بخش عقب نیز چراغ‌هایی استفاده می‌کند که در اکثر محصولات کنونی این شرکت می‌بینیم.

دوراهی: فولکس‌واگن تیگوان یا کیا سورنتو؟
یکی از نقاط قوت تیگوان جدید کابین آن است. این کابین با تریم های گوناگونی عرضه می‌شود و در نسخه‌های فول تر از صفحه‌نمایش بزرگ‌تر استفاده می‌کند. نسخه‌های سطح بالای این خودرو از کاکپیت مجازی فوق‌العاده‌ای سود می‌برند که در محصولات آئودی هم دیده شده است. در کل کابین تیگوان خوش‌ساخت و یکدست بوده و همانند آن چیزی است که از یک فولکس‌واگن انتظار دارید.

دوراهی: فولکس‌واگن تیگوان یا کیا سورنتو؟
در طرف دیگر کیا سورنتو قرار دارد که اولین بار در سال 2015 معرفی شده و از آن زمان تاکنون برخی به‌روزرسانی‌ها به منظور بهبود آن صورت گرفته است. طراحی نسل جدید سورنتو در مقایسه با نسل قبلی روند تکاملی را در پیش گرفته و البته مدرن‌تر شده است. بسیاری از افراد سورنتو را در بحث طراحی بیش از آنکه کره‌ای بدانند آن را مشابه محصولات آمریکایی می‌دانند. در نمای جلو شاهد چراغ‌هایی هستیم که به سمت جلوپنجره متمایل بوده و با آن در تماس هستند. پروفایل جانبی این خودرو جذابیت بیشتری در مقایسه با تیگوان داشته و در بخش عقب هم چراغ‌هایی بکار رفته‌اند که ساده و واضح هستند. در کل هر دو خودرو بیش از آنکه دست‌ به‌ کارهای آوانگارد بزنند رویه ساده بودن را در پیش گرفته‌اند.


کابین سورنتو از کیفیت خوبی برخوردار بوده ولی از نظر چیدمان و طراحی تیگوان دست برتر را خواهد داشت. البته سورنتو در کابین اسپورت تر احساس می‌شود اما از نظر شخصی کابین تیگوان را بیشتر می‌پسندیم. قوای محرکه

تیگوان وارداتی به ایران از پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری توربو که قدرت 180 اسب بخاری و گشتاور 320 نیوتون متری دارد استفاده می‌کند. این پیشرانه با یک گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه همکاری کرده و به سیستم چهار چرخ محرک نیز متصل است. ماموت می‌گوید این خودرو شتاب صفر تا 100 کیلومتر در ساعت 7.7 ثانیه‌ای داشته و مصرف سوخت آن در هر صد کیلومتر نیز به‌صورت ترکیبی 7.4 لیتر می‌باشد.


از طرف دیگر سورنتو که هم‌اکنون عنوان خودرویی لوکس را در بازار کشور یدک می‌کشد از قلب تپنده 4 سیلندر 2.4 لیتری با خروجی 188 اسب بخار و گشتاور 241 نیوتون متری استفاده می‌کند. این پیشرانه به یک گیربکس 6 سرعته اتوماتیک متصل است. گشتاور بیشتر تیگوان به همراه وزن کمتر مزیت خود را در اینجا نشان می‌دهد به گونه‌ای که شتاب سورنتو در 10.2 ثانیه ثبت می‌شود. این شاسی‌بلند کره‌ای همچنین تشنه‌تر از رقیب آلمانی بوده و در هر صد کیلومتر به‌صورت ترکیبی 10.2 لیتر سوخت مصرف می‌کند. تجهیزات امکانات و رفاهی

طبیعتاً در این کلاس خودرویی خریداران انتظار دریافت تجهیزات زیادی را دارند و همین‌گونه نیز هست. تیگوان ماموت خودرو از امکانات متعددی همچون استارت و ورود بدون کلید، استارت/استاپ، پدال شیفتر، فرمان برقی چرمی، گرم‌کن صندلی‌های جلو و عقب، سیستم اطلاعات سرگرمی با صفحه‌نمایش 9.2 اینچی، سیستم تهویه مطبوع سه‌گانه، چراغ‌های جلوی LED و… سود می‌برد.


سورنتو نیز همچون همیشه با طیف وسیعی از امکانات همچون حسگر نور، سیستم دستیار پارک، کروز کنترل، استارت دکمه‌ای و ورود بدون کلید، سقف پانورامیک، گرم‌کن فرمان و صندلی‌های جلو و عقب، سیستم تهویه مطبوع دو ناحیه‌ای، صندلی راننده تمام برقی و… عرضه ‌شده است. قیمت و خدمات پس از فروش
و اما می‌رسیم به مهم‌ترین بخش ماجرا! قیمت خودروهای وارداتی به کشور همان‌گونه که گفته شد تغییرات شدیدی را تجربه کرده و هم‌اکنون با پول یک سوپر اسپورت در آن‌ور آب نهایتاً بتوانید همین سورنتو را بخرید! هم‌اکنون قیمت فولکس‌واگن تیگوان نوسان شدیدی داشته و از 510 تا 550 میلیون تومان متغیر است! بله درست شنیدید! 550 میلیون تومان برای خودرویی که در خارج از کشور برای افراد با درآمد معمولی در دسترس است.

دوراهی: فولکس‌واگن تیگوان یا کیا سورنتو؟
سورنتو هم افزایش قیمت شدیدی داشته و هم‌اکنون با قیمت حدود 475 میلیون تومانی در تریم جی تی 2018 عرضه می‌شود. با این حال هنوز آگهی‌های سورنتوی 2018 با قیمت 300 میلیون تومانی نیز در بازار به وفور به چشم می‌خورند. نکته جالب‌تر اینکه سورنتوی فول GT Line قیمت گران‌تری در نمایندگی دارد و آخرین قیمت نمایندگی آن 355 میلیون تومان (با تحویل 90 روزه) بوده که بالاتر از قیمت 320 میلیونی نمایندگی فولکس است!

دوراهی: فولکس‌واگن تیگوان یا کیا سورنتو؟
نکته دیگر به بحث خدمات پس از فروش محسوب می‌شود که در این بخش شاید برتری با کیا باشد چرا که از سال‌هاست در ایران حضور داشته و قطعات محصولات آن بیشتر از فولکس‌واگن تازه‌کار هستند. امیدواریم ماموت خودرو با یک برنامه‌ریزی دقیق بتواند محصولات فولکس‌واگن را که از دیرباز در کشورمان محبوب بوده‌اند عرضه کرده و رضایت خریداران را جلب نماید.


می‌رسیم به بخش پایانی که نتیجه‌گیری می‌باشد. با توجه به اینکه فولکس‌واگن چند سالی است در بازار کشورمان حضور نداشته، ورود دوباره محصولات آن به کشور را به فال نیک می‌گیریم. تیگوان خودرویی درخور و جدید بوده که همچون دیگر محصولات این شرکت از تکنولوژی به‌روز و کیفیت مناسبی برخوردار است و اگرچه در مقایسه با سورنتو دست برتر چه از نظر کیفیت کابین و چه از نظر قوای محرکه دارد اما یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های دو خودرو بحث قیمت است که فاصله قابل‌توجه قیمت تیگوان در بازار با نمایندگی، حباب بزرگی را نشان می‌دهد در حالی که این حباب برای سورنتو کوچکتر است. شاید انتخاب سورنتو در مقطع فعلی معقولانه‌تر باشد. تا نظر خریداران بالقوه چه باشد!
مقایسه مشخصات فنی
فولکس واگن تیگوان کیا سورنتو
موتور 4 سیلندر 2 لیتری توربو 4 سیلندر 2.4 لیتری
قدرت 180 188
گشتاور 320 241
گیربکس 7 سرعته اتوماتیک دوکلاچه 6 سرعته اتوماتیک
طول 4486 4780
عرض 1839 1890
ارتفاع 1646 1690
فاصله بین دو محور 2677 2779
وزن 1645 1680
مصرف سوخت 7.4 10.2
حجم صندوق بار 615 605
شتاب صفر تا صد 7.7 10.2
حداکثر سرعت 210 190
قیمت 510 تا 550 475

[دانلود ویدئو]

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خودرو

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


40 عکس نقاشی دخترانه جدید، ساده، زیبا، فانتزی و آسان برای پروفایل