قلمه زدن فیکوس و طریقه نگهداری آن در منزل


قلمه زدن فیکوس و طریقه نگهداری آن در منزل

فیکوس درختچه‌ای زیبا با برگ‌های براق و چرمی است که نگهداری و تکثیر آن در محیط آپارتمان به راحتی امکان‌پذیر است. قلمه زدن فیکوس مهمترین راه ازدیاد این گیاه است؛ در اواخر فصل بهار، قلمه‌های 15 سانتی‌متری یک تا دو برگی از ساقه‌های گیاه تهیه کنید و قلمه‌ها را در کوکوپیت و پرلایت در محیطی با دما و رطوبت کافی بکارید.

قلمه زدن فیکوس و طریقه نگهداری آن در منزل

ستاره
| سرویس گیاهان و حیوانات - فیکوس یک گیاه آپارتمانی به صورت درختچه است که در صورت وجود شرایط مناسب محیطی، ارتفاع آن تا چند متر نیز می‌رسد. تکثیر و نگهداری فیکوس بسیار آسان است. قلمه زدن گل فیکوس کار دشواری نیست. برای آشنایی با نحوه قلمه زدن فیکوس و شرایط نگهداری از آن در منزل تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

قلمه زدن فیکوس و طریقه نگهداری آن در منزل
نحوه تکثیر و قلمه زدن فیکوس

اصلی‌ترین راه تکثیر فیکوس، قلمه زدن این گیاه است. بهترین زمان برای قلمه زدن فیکوس، اواخر بهار و اوایل تابستان است. مراحل قلمه زدن فیکوس به شرح زیر است:
گیاه مادری سالم و بدون آفت فیکوس را انتخاب کنید و قلمه‌ای به طول ۱۵ سانتی‌متر از ساقه گیاه جدا کنید.
برای جدا کردن قلمه از قیچی یا چاقوی تیز که قبلا ضد عفونی کرده‌اید، استفاده کنید.
قلمه را می‌توانید هم از طول ساقه و هم از انتهای ساقه تهیه کنید. توجه داشته باشید که تعداد برگ‌های ساقه‌ای که برای گرفتن قلمه انتخاب کرده‌اید، باید کم باشد تا بیشتر انرژی گیاه صرف ریشه‌زایی شود.
اگر ساقه مورد نظر برگ زیادی دارد، برگ‌ها را جدا کنید تا فقط یک تا دو برگ بر روی ساقه بماند. دقت کنید، قسمت پایین قلمه‌ها (قسمتی که در خاک قرار می‌گیرد) باید بدون برگ باشد.
بعد از جدا کردن ساقه، شیره‌ای سفید رنگ از انتها و از تمامی قسمت‌هایی که برش خورده‌اند بیرون می‌آید. از همین رو توصیه می‌شود قبل از قلمه زدن فیکوس و کاشت آن در گلدان، قلمه‌ها را به مدت نیم ساعت در آب بگذارید تا جریان شیره متوقف شود.
قراردادن انتهای قلمه در هورمون ریشه‌زایی نیز به ریشه‌دار شدن سریع‌تر گیاه کمک خواهد کرد.
قلمه‌ها را در بستری سبک و حاصلخیز شامل مخلوطی از کوکوپیت و پرلیت یا خاکبرگ و شن بکارید.
بعد از قلمه زدن فیکوس، بستر کشت را کاملا آبیاری کنید. قلمه‌ها را در محیطی با دمای ۲۵ تا ۲۷ درجه سانتی‌گراد و رطوبت بالا دور از تابش مستقیم خورشید نگهداری کنید.
سطح گلدان را می‌توانید با پلاستیک شفاف بپوشانید و چند سوراخ برای تهویه در آن ایجاد کنید. این کار باعث می‌شود تا شرایط گلخانه‌ای و رطوبت بالاتری برای گیاه ایجاد شود.
زمانی که گیاه ریشه‌دار شد و اولین جوانه‌های برگ جدید برای ساقه ظاهر شد، می‌توانید قلمه‌ها را به گلدان اصلی منتقل کنید.

قلمه زدن فیکوس و طریقه نگهداری آن در منزل

شرایط محیطی مورد نیاز نگهداری فیکوس

برای نگهداری فیکوس در منزل لازم است از شرایط محیطی مناسب برای نگهداری این گیاه اطلاع داشته باشید. شرایط نگهداری فیکوس در منزل شامل موارد زیر می‌شود:

خاک: مناسب‌ترین خاک برای کاشت و قلمه زدن فیکوس، خاک گلدانی با مخلوطی از کمپوست و همچنین مخلوط خاک معمولی + خاکبرگ + پیت‌ماس است. برای خروج آب اضافی، خاک باید زهکشی مناسبی داشته باشد.

آبیاری: نیاز گیاه فیکوس به آب متوسط است و بسته به درجه حرارت محیط یک تا دو بار در هفته آبیاری کفایت می‌کند. توجه داشته باشید که هنگام آبیاری، خاک گلدان غرقاب نشود، لازم است در فاصله بین دو آبیاری، سطح خاک کاملا خشک شده باشد. توصیه می‌کنیم برای آبیاری گیاه از آب ولرم استفاده کنید و زمانی که دمای هوا بالاست، برگ‌ها را مه‌پاشی کنید.

دما: دمای ایده‌آل برای نگهداری فیکوس در آپارتمان درجه حرارت بین ۱۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد است، اما بهترین دما برای رشد فیکوس ۲۵-۲۰ درجه سانتی‌گراد است. بهتر است بدانید که تغییرات ناگهانی دمای محیط، موجب ریزش برگ‌های فیکوس خواهد شد.

نور: فیکوس برای رشد به نور کافی خورشید نیاز دارد. قرار دادن فیکوس در سایه کامل یا در آفتاب مستقیم به رشد گیاه صدمه خواهد زد. نور شدید موجب بی‌رنگ شدن برگ‌ها و نور کم باعث ریزش برگ‌های گیاه فیکوس می‌شود.

کوددهی: استفاده از کود مایع یا کودهای جامد مخصوص گیاهان آپارتمانی که با آب مخلوط شده باشد، به رشد بهتر گیاه و شاداب ماندن برگ‌ها کمک خواهد کرد. در صورتی که گیاه فیکوس شما بزرگ است دو هفته یکبار و در صورتی که گیاه جوان و کوچک است، هر ماه یک مرتبه کوددهی را انجام دهید.

تمیز کردن برگ‌ها: برای تمیز کردن برگ فیکوس، برگ‌ها را به آرامی با پارچه پنبه‌ای و یا اسفنج مرطوب تمیز کنید. این کار به تامین رطوبت مورد نیاز گیاه و پیشگیری از حمله آفات به گل‌ها، کمک خواهد کرد.

آفات و بیماری‌ها: کنه تار عنکبوتی، شپشک، نماتد گره ریشه، تریپس، لکه برگی باکتریایی و قارچی از جمله آفاتی هستند که به این گیاه حمله می‌کنند. برای مبارزه با این آفات می‌توانید از سموم سیستماتیک استفاده کرد.

تعویض گلدان: گیاه فیکوس رشد سریعی دارد؛ بنابراین لازم است، هر سال در فصل بهار یا اوایل تابستان گلدان گیاه را یک سایز بزرگ‌تر کنید. گلدانی انتخاب کنید که حداکثر ۵ سانتی‌متر در قطر و در ارتفاع بدنه، از گلدان قبلی بلندتر باشد. گلدان انتخابی نباید از گلدان قبلی خیلی بزرگ‌تر باشد.


نکته مهم: اگر گیاه فیکوس بیش از حد بزرگ شده باشد، طوری که عوض کردن گلدان را برای شما دشوار کرده است، توصیه می‌کنیم تنها خاک سطح گلدان را با خاک تازه و غنی از مواد غذایی عوض کنید.

قلمه زدن فیکوس و طریقه نگهداری آن در منزل
برگرفته از: پایگاه جامع نگهداری گل و گیاه ایران، باغبانی سبز ، بوستان

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر