روند خوب تصویب لایحه FATF در مجلس


روند خوب تصویب لایحه FATF در مجلس

عصر اعتبار- معاون بانک، بیمه و شرکت های دولتی وزیر اقتصاد بابیان اینکه روندتصویب لایحه مربوط به FATFدر مجلس به خوبی در حال طی شدن است، گفت:مجلس به عنوان نهاد قانونگذار حق دارد نسبت به وضع قانون نگرانی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، عبدالرحمن ندیمی بوشهری درباره فرایند تصویب لایحه عضویت ایران در کمیته مبارزه پولشویی و تامین مالی تروریسم گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی به عنوان افراد قانونگذار در کشور حق دارند که برای عضویت در FATF نگرانی داشته باشند.

وی افزود: امکان دارد برخی از مقررات موجود در FATF مشکلاتی را برای سیستم بانکی کشور ایجاد کند یا اساسا منطبق با تفکرات ما در کشور نباشد. معاون بانک، بیمه و شرکت های دولتی وزیر اقتصاد توضیح داد: به عنوان نمونه برخی از سازمان هایی که مورد تایید ایران و از ما انقلابی هستند، کشورهای دیگر به ویژه غربی ها ممکن است آنها را سازمان های تروریستی بدانند و برعکس، برخی از گروه هایی که ما آنها را تروریست می دانیم، آنها نمی دانند.

ندیمی بوشهری ادامه داد: نمایندگان مجلس می گویند چرا وقتی که ایران خود بزرگترین قربانی تروریسم بوده و بیشترین زیان و صدمه را از تروریست ها در طول 40 سال گذشته دیده است، افرادی مانند وزیر خارجه آمریکا با پُررویی تمام یکی از اتهامات خود علیه ما را تروریسم می نامند.

وی تصریح کرد: نمایندگان مجلس معتقد هستند چرا با وجود تعاریف و تضادهای مختلفی که از تروریسم وجود دارد، قانونی تصویب شود که احتمال دارد در آینده علیه خود ما از آن استفاده شود؛ با این حال پیش بینی خوبی هم در دولت و هم در مجلس شده است که این احتمال رخ ندهد و درباره بحث تروریسم اعلام کرده ایم که این موضوع را طبق تعاریف خودمان قبول داریم و آن را اجرا می کنیم.

ندیمی بوشهری تاکید کرد که نمی توانیم FATF را نادیده بگیریم و بگوییم که عضو آن نمی شویم زیرا FATF یک ساز و کار بین المللی است و اگر می خواهیم با بانک های دنیا کار کنیم، ناگزیر هستیم خود را با شرایط آن تطبیق دهیم.

معاون بانک، بیمه و شرکت های دولتی وزیر اقتصاد ادامه داد: حتی زمانی که رهبر معظم انقلاب درباره اقتصاد مقاومتی صحبت می کنند، تاکید دارند اقتصاد مقاومتی، اقتصادی درون زا و برون گرا است که نشان می دهد اقتصاد ایران باید با دنیا کار کرده و صادرات داشته باشد.

وی تاکید کرد: یکی از مهم ترین مبناها درباره FATF آن است که بانک ها بتوانند با بانک های خارجی کار کنند اما لازمه آن تطبیق با FATF و مبارزه با پولشویی است. معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه حتما باید مقررات مربوط به FATF و پولشویی رعایت شوند، اظهار داشت: نکته مهم آن است که این مقررات باید با تفکرات دینی و اخلاقی ایران همراه باشد؛ ممکن است طرف مقابل قصد خدعه داشته باشد و بخواهند سوء استفاده کنند ولی واقعیت این است که اگر واقعا بدنبال مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم باشند، ایران از همه جلوتر است.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: FATF در زمینه مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم فُرم درست کرده و دستورالعمل تدوین کرده و ما باید دقت کنیم در زمان تصویب قوانین، قانونی را تصویب نکنیم که در آینده مانع از عملیات بانکی شوند.

ندیمی بوشهری افزود: در حال حاضر فرایند تصویب لایحه مبارزه با پولشویی در مجلس با تعامل به خوبی در حال طی شدن است و بیشتر نمایندگان موافق این لایحه بوده و کلیات آن را تایید کرده اند.

معاون بانک، بیمه و شرکت های دولتی وزیر اقتصاد خاطرنشان کرد: از آنجایی که ما نسبت به غربی ها بی اعتماد هستیم، نمایندگان حق دارند نگران برخی از مسائل باشند زیرا همواره ما به تعهدات خود براساس اصول دینی و اخلاقی مان پایبند بوده ایم اما طرف های غربی تعهدات شان را بعضا زیر پا گذاشته اند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود کتاب کار دیکته شب اول ابتدایی - کتاب گاج