مسافرانی از فرنگ


در حالی که هنوز هیاهوی حضور نورگل یشیلچای بازیگر شناخته‌شده ترکیه‌ای در فیلم «جن زیبا» نخوابیده، خبر دیگری منتشر شده مبنی بر مذاکره قربان محمدپور کارگردان فیلم سینمایی «سلام بمبئی» با یانگوم برای بازی در یک فیلم.

مسافرانی از فرنگبه گزارش فانوس، ظاهرا جریان از این قرار است که لی یونگ آئه که در ایران به یانگوم معروف است برای بازی در فیلم «عاشقی در هانوی» محصول مشترک ایران، کره و ویتنام دعوت شده و به همین خاطر هم در سئول ضیافت شامی ترتیب داده تا درباره این اتفاق صحبت کنند. یانگوم در این ضیافت پذیرای قربان محمدپور و گروه ایرانی این فیلم می‌شود تا ضمن گفت‌وگو با کارگردان فیلم شرایط همکاری در این فیلم را بررسی کند و در نهایت از آنجا که یانگوم اکنون مشغول بازی در یک فیلم چینی است گفته امیدوار است شرایط کاری‌اش طوری پیش برود که بتواند در این پروژه ایرانی همکاری کند!

اولین خارجی‌ها در فیلم‌های ایرانی

اگر به عقب برگردیم، می‌بینیم که سابقه حضور بازیگران و عوامل خارجی در سینمای ایران به پیش از انقلاب برمی‌گردد. در همان سال‌ها بود که دو بازیگر شناخته شده جهان برای اولین‌بار در سینمای ایران جلوی دوربین رفتند. آنتونی کوئین و کریستوفر لی بازیگران شناخته شده جهان بودند که آن زمان برای بازی در فیلم «کاروان‌ها» به ایران آمدند و با محمدعلی کشاورز همبازی شدند. پس از انقلاب البته تا سال‌ها این روند متوقف بود هیچ‌کس چنین پیشنهادهایی را طرح نکرد، اما در دهه ٨٠ فضا برای از سرگیری این ماجرا بازتر شد.

حضور بازیگرانی چون پیر داغر بازیگر مطرح لبنانی و ناتالی متی بازیگر فرانسوی در سریال «مدار صفر درجه»، دارین حمزه بازیگر مطرح سینمای لبنان در فیلم‌های «کتاب قانون»، «سی‌وسه روز» و «فرشتگان قصاب»، آلیسا کاچر بازیگر سرشناس کشور روسیه در فیلم «استرداد»، ژولیت بینوش بازیگر مطرح فرانسه در فیلم «کپی برابر اصل»، بره‌نیس بژو بازیگر معروف فرانسوی در فیلم «گذشته»، پاملا الکیک و پیر داغر در سریال «ساخت ایران» از مهم‌ترین این حضورهاست. برای چرایی حضور بازیگران خارجی در سینمای ایرانی دلایل متعددی می‌توان بیان کرد. از جمله این‌که قصه فیلم‌ چنین ضرورتی (به لحاظ پوشش و چهره بازیگر مانند فیلم «کتاب قانون») را ایجاب کند یا این‌که بعضی فیلمسازان در تولید فیلم به بازاریابی بین‌المللی فیلم‌های‌شان فکر ‌کنند. در این صورت اگر قصه چنین ضرورتی را ایجاب کند و اگر امکانات مالی تهیه‌کننده اجازه دهد، تهیه‌کننده به سمت بازیگرانی می‌رود که به موفقیت بین‌المللی آن هم کمک کند، مانند کاری که زنده‌یاد عباس کیارستمی یا اصغر فرهادی پیش از این انجام داده‌اند.

اما و اگرهای ماجرا

مسلما در چنین مواردی فیلم‌های ما به بازیگر خارجی نیاز دارند، اما نه هر بازیگری. کسانی باید برای ایفای نقش به کشور ما بیایند که در کشور خودشان صاحب اسم و رسم باشند و بر اعتبار جهانی سینمای ایران بیفزایند. درست است که امروز دیگر تعاملات بین المللی و تولید فیلم با بازیگرانی از کشورهای دیگر به اتفاق رایجی در سینمای جهان تبدیل شده، اما باید دید حضور بازیگران شناخته‌شده در اکران داخلی و میزان استقبال مردم نیز موفق است یا خیر؟ باید دید شرایطی که بسیاری از بازیگران کارآمد خودمان بیکارند آیا بازیگران خارجی می‌توانند کمکی به اقتصاد سینمای ما کنند یا خیر؟

با این توضیح مروری داریم بر آثار سه بازیگر مطرح خارجی که در سال‌های اخیر در فیلم های ایرانی حضور داشتند.

دیا میرزا (هند)

دیا میرزا بازیگر مطرح بالیوود در فیلم «سلام بمبئی» به کارگردانی قربان محمدپور در نقش مقابل محمدرضا گلزار بازی کرد.

نکته: اکثر سکانس‌های این فیلم در هند می‌گذرد و روایت عشق یک پسر ایرانی و دختر هندی است؛ بنابراین ضروری بود که برای نقش دختر از یک بازیگر هندی استفاده شود. دیا میرزا در فیلم‌های «نمی توانم تو را فراموش کنم» با سلمان خان، «پارینیتا» با آمیتاب باچان، «باجگیری» با پریانکا چوپرا و اجی دیوگن، «بهت نگفتم» با آیشواریا رای و آمیتاب باچان همبازی بوده و همچنین عضو شورای تهیه‌کنندگان سینمای بالیوود است.

بره نیس بژو (فرانسه)

بره نیس بژو یکی از بهترین بازیگران دنیاست که در فیلم «گذشته» در نقش مقابل علی مصفا بازی کرده است. نکته: در این فیلم بژو در نقش زنی فرانسوی بازی می‌کند که دچار سردرگمی عاطفی بین همسر سابقش احمد (با بازی علی مصفا)، همسر جدیدش سمیر (با بازی طاهر رحیم) و دخترش گرفتار شده و از قرار معلوم در ابتدا قرار بوده ماریون کوتیار این نقش را بازی کند، اما در نهایت به دلیل مسائلی این نقش به بژو سپرده شد. اتفاقی که البته خیر هم بود و در نهایت بژو موفق شد جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره کن را برای بازی در «گذشته» به دست آورد.

پیر داغر (لبنان)

پیر داغر البته در لبنان هنرپیشه‌ای معروف و شناخته شده است که هرازگاهی در آثار سوری نیز به ایفای نقش می‌پردازد. نکته: داغر در فیلم «سی و سه روز» به کارگردانی جمال شورجه و سریال «مدار صفر درجه» ساخته حسن فتحی بازی کرد و بشدت توانست محبوب مخاطبان ایرانی شود. هر چند ظاهر و خلق و خوی پیر داغر در «مدار صفر درجه» و «سی و سه روز» منطبق با کاراکترشان بود، اما بودند بازیگرانی در کشور خودمان که می‌توانستند از عهده این نقش‌ها به شایستگی برآیند. بنابراین شاید بتوان گفت بود و نبود داغر در سینمای ایران چندان ضروری نبود.

«فیلمرغ» در مینی‌بوس

امیرمسعود سهیلی فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای «فیلمرغ» را در کشور افغانستان ساخت. او در این باره به مهر گفت: بتازگی از کره‌جنوبی به ایران بازگشته‌ام اما پیش از سفرم به کره‌جنوبی، سفری به کشور افغانستان برای ساخت فیلم کوتاه ۱۵ دقیقه‌ای «فیلمرغ» داشتم و این فیلم کوتاه را در کابل و اطراف این ولایت فیلمبرداری کردیم.اکنون هم مراحل تدوین این اثر توسط رضا دقاق سپری می‌شود. او با بیان این‌که قصه این اثر به‌طور کامل در کابل روایت می‌شد، اظهار کرد: فیلمنامه «فیلمرغ» اقتباسی از یکی از داستان‌های نویسنده‌ای افغانستانی به نام خالد نویسا است. من به واسطه یکی از سفرهایم به افغانستان با او آشنا شدم و تصمیم گرفتم یکی از داستان‌هایش به نام «راه و چاه» را اقتباس کنم که منجر به شکل‌گیری فیلمنامه «فیلمرغ» شد. کارگردان «بچه‌های بهشت» با بیان این‌که این فیلم تا یکی دو ماه آینده آماده نمایش می‌شود، توضیح داد: «فیلمرغ» داستان مینی‌بوسی است که از شهری به کابل می‌آید که در آن افراد مختلفی با داستان‌های مختلف حضور دارند و یکی از آنها بوقلمونی دارد و و داستان بر اساس حضور این پرنده رقم می خورد. . در زبان فارسی دری فیلمرغ به معنی بوقلمون است و داستان هم حول محور فیلمرغ می‌گردد.

5 فیلم و یک جشنواره

پنج فیلم سینمایی ایرانی راهی پاریس شده‌اند تا در جشنواره نهال که ششمین دوره خود را پشت سر می‌گذارد اکران شده و تجربه مواجهه با مخاطبان این جشنواره را پشت سر بگذارند.

آن‌طور که در رسانه‌های مختلف اعلام شده، پنج فیلم «برادرم خسرو» به کارگردانی احسان بیگلری، «سد معبر» به کارگردانی محسن قرایی، «خوک» ساخته مانی حقیقی،«شماره ١٧ سهیلا» اثر محمود غفاری و «کوپال» ساخته کاظم ملایی در این جشنواره اکران می‌شوند. «خوک» ساخته حقیقی فروشی متوسط داشته، «کوپال» فروشی پایین و «شماره ١٧ سهیلا» هم هنوز در ایران اکران نشده است. «سد معبر» هم دومین ساخته قرایی است که امروز در این جشنواره اکران می‌شود.

فیلمنامه این اثر را هم سعید روستایی کارگردان و فیلمنامه نویس «ابد و یک روز» که پدیده جشنواره فجر دو دوره پیش بود، نوشته است. حامد بهداد، باران کوثری، نادر فلاح، محسن کیایی، گیتی قاسمی، نگار عابدی، علیرضا کمالی و حسام محمودی در این فیلم بازی می‌کنند، این فیلم اواخر سال گذشته در ایران هم اکران شد و البته فروش چندان خوبی نداشت. هر چند نمایش آن در جشنواره فیلم فجر بازخوردهای خوبی داشت و مورد توجه منتقدان و رسانه‌ها قرار گرفته بود، اما موفق نشد در گیشه موفقیت چندانی را به نام خود ثبت کند.

«برادرم خسرو» اما از جمله فیلم‌هایی بود که می‌توان گفت فروش خوبی را در ایران داشت و در جشنواره فیلم فجر هم مورد توجه قرار گرفت. این فیلم در بخش نگاه نوی سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر حضور داشت و در جشنواره فیلم یاری سوئد تندیس بهترین فیلم بلند را دریافت کرد. بازی خوب شهاب حسینی در این فیلم از جمله موفقیت‌هایش محسوب می‌شود.

سفر فضایی بچه‌ها در «تورنادو»

سید جواد هاشمی که پیش از این هم در عرصه سینمای کودک فعالیت کرده است و «آهوی پیشونی سفید 1 و 2 و3» را ساخته است، این روزها می‌خواهد یکی از پرهزینه‌ترین فیلم‌های سینمای ایران با نام «تورنادو» را بسازد. این فیلم داستان یک سفر فضایی خواهد بود.

این تهیه‌کننده و کارگردان سینما درباره جدیدترین پروژه سینمایی خود گفت: بزودی بعد از دریافت پروانه ساخت فیلم «تورنادو» فیلمبرداری آن را آغاز می‌کنم. البته در حال حاضر در مرحله پیش تولید و انتخاب بازیگر هستیم. او با اشاره به انتشار فراخوان برای انتخاب بازیگر بیان کرد: فراخوان بازیگری برای علاقه‌مندان به سینما از ۹ تا ۱۹ ساله منتشر شده و از علاقه‌مندان خواسته‌ایم یک ویدیو از خود برای ما ارسال کنند.

این کارگردان سینما تاکید کرد: پیش از هر چیز برای من انتخاب شش بازیگر کودک، نوجوان و جوان مهم است که امیدوارم بتوانم در این زمینه موفق عمل کنم. او توضیح داد: البته با تعدادی از بازیگران بنام کشور نیز صحبت شده است تا در این پروژه حضور داشته باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


بارش باران و برف در برخی استان های کشور