آبیاری موضعی در 700 هکتار اراضی خمین اجرا شد


آبیاری موضعی در 700 هکتار اراضی خمین اجرا شد

خمین - ایرنا - مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: آبیاری موضعی نوین در سطح 700 هکتار از اراضی زیر کشت محصولات بهاره این شهرستان اجرا شد.

احمدرضا جعفری روز شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: سطح زیر کشت محصولات بهاره در خمین شامل لوبیا، سیب زمینی و ذرت علوفه ای 2 هزار و 700 هکتار است که 25 درصد آن به روش موضعی با اسفاده از نوار تیپ آبیاری می شود.
وی ادامه داد: برای گذر از معضل کم آبی امسال طرح های کاشت ارقام جدید و مقاوم به تنش خشکی به موازات تقویت سیستم آبیاری نوین در خمین دنبال می شود.
جعفری اظهارکرد: 13 رقم جدید لوبیای مقاوم به خشکی دستاورد پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین است که با معرفی به کشاورزان این ارقام جدید جایگزین رقم های رایج قبل شده است.
وی گفت: کاشت ارقام سازگار به خشکی در کنار سیاست های تقویت آبیاری به شیوه موضعی می تواند در مدیریت اب تاثیر جدی داشته باشد.
مدیر جهاد کشاورزی خمین یادآور شد: در سیستم غرقابی در هر هکتار اراضی زیر کشت لوبیا 20 هزار متر مکعب آب مصرف می شود که تجهیز مزارع به سیستم ابیاری موضعی می تواند مصرف آب در هر هکتار را به هفت هزار متر مکعب کاهش دهد.
جعفری با بیان اینکه اصلاح ارقام باید جایگزین ایده حذف کشت محصول آب بر شود، افزود: سه محصول جدید کم آب بر لوبیا با بازدهی بالا و مقاوم به تنش خشکی به کشاورزانمعرفی شده و در حال اجرا است.
جعفری افزود: 2 نوع آفتابگردان روغنی و آجیلی و کنجد که نسبت به محصولات رایج این خطه نیاز آبی کمتری دارند و مقاوم به تنش خشکی هستند برای کشت بهاره به کشاورزان معرفی شده است.
وی اظهارکرد: این محصولات 50 درصد نیاز آبی کمتری نسبت به سایر محصولات رایج منطقه دارند و در صورتی که بهره برداران از این محصولات استقبال کنند تاثیر به سزایی در کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی دارد.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: استفاده از روش آبیاری موضعی یا تیپ، می تواند تا 95 درصد بهره وری بهینه آب را در کشاورزی ایجاد کند.
وی ادامه داد: در شرایطی که معیشت بهره برداران کشاورزی با ممنوعه بودن دشت خمین و افت شدید آب های زیرزمینی در تنگنا و خطر است اجرای این روش نه تنها مدیریت منابع آبی و پیشگیری از هدررفت آب را در پی دارد بلکه به دلیل طراحی خاص موجبات تولید بهترو محصول سالم و با کیفیت را نیز فراهم می کند.
جعفری افزود: در روش آبیاری نواری (نوار پهن)، آب مورد نیاز گیاه از طریق شبکه لوله‌ها در سطح مزرعه توزیع می شود و توسط وسایل خروجی، مستقیم در اختیار گیاه قرار می‌گیرد و فراهم بودن شرایط آبیاری موضعی که پخش آهسته آب بر سطح یا زیر خاک به صورت قطرات مجزا، پیوسته، جریان باریک یا اسپری ریز را برای گیاه مهیا می کند.
وی اظهارکرد: این روش امکانی است که رشد مناسب کشت را ایجاد کرده ضمن آنکه حجم بالای آب که در روش غرقابی به هدرمی رفت نیز مدیریت می شود.
مدیر جهاد کشاورزی خمین گفت: استفاده از روش آبیاری نوین قطره ای موضعی، مصداق بارز بهره وری بهینه آب است چرا که بهره بردار تنها به حدکفایت رشد از منابع آبی برداشت می کند و این مهم در شرایط بحرانی منابع آب این شهرستان اهمیت زیادی دارد.
شهرستان خمین در تولید گوشت بوقلمون ، زعفران و عسل رتبه اول، و در تولید شیر خام و مرغ نیز رتبه دوم استان مرکزی را دارد.
7277/6013/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کشاورزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


کلمات پانتومیم | 350 سوژه سخت ،راحت ،خنده دار +150ضرب المثل