کتاب «واکاوی بنیان­ های ایدئولوژیک سند 2030» منتشر شد


کتاب «واکاوی بنیان­ های ایدئولوژیک سند 2030» منتشر شد

کتاب «واکاوی بنیان­ های ایدئولوژیک سند 2030» نوشته رضا حبیبی از سوی انتشارات کتاب فردا در قم منتشر شد.


به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «واکاوی بنیان­های ایدئولوژیک سند ۲۰۳۰» نوشته رضا حبیبی از سوی انتشارات کتاب فردا در قم منتشر شد.

«سند جامع توسعه پایدار» (موسوم به «سند ۲۰۳۰») از سندهای مهم بین ­المللی است که در سال ۲۰۱۶ همزمان با پایان مهلت سند توسعه هزاره، به تصویب سازمان ملل رسید. در چند جای این سند تأکید می شود که ما به دنبال تحقق اهداف بر جای مانده «سند توسعه هزاره» هستیم. در «سند جامع توسعه پایدار» یا «سند ۲۰۳۰» مبانی و مفاهیم پنهان و آشکار زیادی وجود دارد که با مبانی و اهداف انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی سازگاری ندارد؛ لذا ارزیابی و بررسی ابعاد مختلف این سند، ضرورت امروز ماست.

سندهای بین المللی ناظر به حقوق زنان؛ جهانی ­سازی ارزش­های لیبرال

نویسنده کتاب معتقد است با اندک تأملی در ماهیت همکاری­ های سازمان­های بین ­المللی با سازمان­های دولتی و تشکل­های غیردولتی می ­توان به این واقعیت پی برد که تبلیغ قوانین و مقررات بین ­المللی­ِ ناظر به حقوق زنان در حقیقت تلاش در جهت جهانی ­سازی ارزش­های لیبرال در وضعیت فعلی می ­باشد. در نظر مولف، این پروژه در دو مرحله صورت خواهد گرفت؛ در مرحله اول نابود کردن و انهدام ارزش­های دینی و جایگزینی و نهادینه کردن ارزش­های دموکراسی لیبرال است و در مرحله بعد، عبور از دموکراسی لیبرال به لیبرالیسم خالص و تأکید بر پروژه نئولیبرالیسم با هدف به مسلخ بردن عدالت اجتماعی در پیشگاه آزادی و قربانی کردن «آزادی مثبت» در پیش پای «آزادی منفی» می ­باشد. تردیدی نیست که حدود اجرای این پروژه و قابلیت عملی شدن آن تابع قدرت آحاد مردم فقیر به صورت عام و زنان به صورت خاص می ­باشد. به هر اندازه که گروه های مخالف جهانی ­سازی دارای تئوری و ایده­ های مشخص ­تر و انسجام عملی باشند، قدرت مخالفت آن­ها با پروژه جهانی­­ سازی، بیشتر بوده و قدرت مانور اشرافیت سرمایه ­دار کمتر خواهد بود.

در کتاب «واکاوی بنیان های ایدئولوژیک سند ۲۰۳۰»، نویسنده با پرهیز از مواجهه هیجانی و مقطعی با سند ۲۰۳۰، و تفکیک متن سند از حواشی آن، و با نگاهی کل گرایانه، به مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی این سند می پردازد و بنیان های ایدئولوژیک این سند مهم بین المللی بررسی و ارزیابی می گردد.

محتوای کتاب

کتاب «واکاوی بنیان ­های ایدئولوژیک سند ۲۰۳۰» از یک مقدمه و ۶ بخش تشکیل شده است:

مقدمه: اسناد بین ­المللی ابزاری در مسیر جهانی ­سازی ارزش­های لیبرال دموکراسی، فصل اول: روش شناسی نقد سند ۲۰۳۰ و اسناد مربوط به آن، فصل دوم: ابعاد سیاسی و حقوقی سند ۲۰۳۰ در ایران، فصل سوم: سند ۲۰۳۰ بر بنیاد نفی ایدئولوژی از جهان به ویژه کشورهای اسلامی، فصل چهارم: سند ۲۰۳۰ سندی کاملاً سکولار (سکولاریسم عریان و فرارونده)، فصل پنجم: برابری جنسیتی؛ فتح آخرین سنگرهای بر جای مانده در برابر لیبرال دموکراسی و فصل ششم: سند ۲۰۳۰ تجلّی عقل ابزاری غرب در حوزه تعلیم و تربیت.

نویسنده در فصل اول به روش ­شناسی نقد سند ۲۰۳۰ و اسناد مربوط به آن می ­پردازد: ۱. ضرورت تفکیک ابعاد مختلف سند به ویژه متن آن از حواشی، ۲. پرهیز از مواجهه هیجانی و مقطعی با آن، ۳. توجه به مبانی معرفت شناختی و انسان شناختی ناپیدای سند، ۴. اتخاذ رویکرد کل ­گرایانه.

در فصل دوم به ابعاد سیاسی و حقوقی سند ۲۰۳۰ در ایران می ­پردازد: ۱. الزام­ آور بودن یا نبودن سند ۲۰۳۰، ۲. اجرای داوطلبانه یا غیرداوطلبانه سند ۲۰۳۰، ۳. ارتباط ۲۰۳۰ با اسناد بالادستی کشور.

در فصل سوم، سند ۲۰۳۰ بر بنیاد نفی ایدئولوژی از جهان به ویژه کشورهای اسلامی بیان می­ شود: ۱. سند ۲۰۳۰ خط تداوم فلسفه وجودی سازمان یونسکو، ۲. تمدن غرب تمدنی ایدئولوژی ­ساز و ایدئولوژی ستیز، ۳. فرافکنی لیبرال دموکراسی درباره مقابله با ایدئولوژی.

فصل چهارم، سند ۲۰۳۰ سندی کاملاً سکولار نام دارد و به موضوعات زیر می ­پردازد: ۱. مبانی سکولاریستی سند ۲۰۳۰، ۲. ۲۰۳۰ سپر دفاعی نظام لیبرال دموکراسی در برابر جریان­های عدالت طلب، ۳. پارادوکس دولت رفاه و حاکمیت بازار آزاد سرمایه ­داری؛ پایان دموکراسی، ۴. همپوشانی برنامه یونسکو با دولت رفاه در فقرزدایی، توسعه بهداشت و آموزش همگانی، ۵. استقلال ­طلبی در غیاب و حماق.

فصل پنجم، با عنوان «برابری جنسیتی فتح آخرین سنگرهای برجای مانده در برابر لیبرال دموکراسی» به موضوعات زیر می ­پردازد: ۱. ابتناء هدف تساوی جنسیتی بر افراطی­ ترین رویکرد فمنیستی، ۲. اهداف اصلی و فرعی برابری جنسیتی، ۳. تعریف جنس و جنسیت، ۴. سراب تساوی جنسیتی: تسوای جنسیتی؛ افسانه یا واقعیت؟

فصل ششم، سند ۲۰۳۰ تجلّی عقل ابزاری غرب در حوزه تعلیم و تربیت به موضوعات زیر می ­پردازد: ۱. ظهور حداکثری ظرفیت عقل ابزاری، ۲. نظام تعلیم و تربیت جدید، تجلّی عقل­ابزاری غرب برای تربیت نیروی ماهر در جامعه صنعتی، ۳. کاستی­ های برنامه ­های آموزشی و درسی فعلی به لحاظ ساختاری و جهت­گیری تربیتی، ۴. اکتفا به حداقل صلاحیت ­های علمی و فنی و مهارتی، ۵. محدود بودن انگیزه متربیان به کسب توانایی­ های حرفه ­ای، ۵. جایگزینی مدرک ­گرایی به جای کسب توانایی­ های حرفه ­ای.

ماهیت ایدئولوژیک سند ۲۰۳۰ (ایدئولوژی علیه ایدئولوژی)

نویسنده در بررسی ابعاد مختلف سند ۲۰۳۰ می نویسد: «یکی از ابعاد مهم سند ۲۰۳۰، تدبیری ایدئولوژیک برای ایدئولوژی ­زدایی است. طراحان سند ۲۰۳۰، هرچند دغدغه اصلی خود را مبارزه با خشونت و تلاش برای ایجاد صلح جهانی قرار داده­ اند، ولی عدم تفکیک بین هرگونه مواجهه ­ای با مبادی خشونت و خلط بین دفاع و مقاومت در برابر تهاجم متجاوز با جنگ و خشونت سلطه ­طلبانه، در حقیقت زمینه را برای بسط و توسعه سهل ­تر جهان ­گرایی غرب و سلطه ­طلبی کم ­هزینه فرهنگ مهاجم غرب هموار می کند.»(ص۵۶)

ابهامات اساسی در نحوه اجرای سند ۲۰۳۰

نویسنده در بخشی از کتاب، به بیان مهم­ترین اشکالات سند و ابهامات نحوه اجرای آن می پردازد و می نویسد: «در این باره چند ابهام اساسی وجود دارد:

آیا این سند دارای الزام قانونی است، به گونه ­ای که کشورهای عضو بعد از تعهد به آن، در صورت اجرا نکردن برخی مفاد یا کاستی در کیفیت اجرای آن، از سوی سازمان یونسکو، پیگرد حقوقی و مشمول مجازات شوند؟ متولیان پیگیر این سند، آن را امضا کرده و به اجرای آن متعهد شده ­اند؟ بر فرض امضا نشدن این سند، آیا این سند به صورت داوطلبانه در داخل اجرا شده است یا خیر؟ فرآیند طراحی و عملیاتی شدن این سند و فرآیند قانونی آن چیست؟ آیا در داخل کشور فرآیند قانونی لازم برای اجرایی کردن این سند، به درستی طی شده است یا خیر؟ آیا یونسکوی ملی بدون هماهنگی با سایر نهادهای مرتبط، می تواند این سند را اجرا کند؟ وضعیت فعلی این سند چگونه است؟ آیا تا به حال اجرا شده است یا این­که صرفاً گروه ­هایی برای تبدیل این سند به برنامه عملیاتی شکل گرفته که هنوز طرح ­های لازم برای اجرای این سند را نهایی نکرده ­اند و در نتیجه، تاکنون این سند به مرحله اجرا در نیامده است؟ دلیل اهتمام و تعجیل متولیان این سند برای اجرای آن چیست؟ چه نیاز فوری و عاجلی پدید آمده است که با وجود اقدام نکردن خیلی از کشورها برای عملیاتی کردن این سند، این گروه به صورت داوطلبانه عملیاتی کردن آن را آغاز کرده ­اند؟ آیا هیچ سند مقبول دیگری وجود نداشت که اجرای آن، زمینه لازم را برای پیشرفت جامعه در جهت اهداف روشن و متعالی فراهم کند؟ با وجود سند ملی آموزش و پرورش و اسناد مکمّل آن، مثل نقشه جامع علمی کشور، چرا این مجموعه، به زمینه ­سازی اجرای سند ۲۰۳۰ مبادرت کرده ­اند؟ آیا متولیان آموزش و پرورش، از نظر قانونی ملزم به اجرای سند آموزش و پرورش نبوده­ اند؟ در این صورت، چه اقدامی برای عملیاتی کردن این سند ملی انجام داده ­اند؟

در حالی تدوین­کنندگان سند ۲۰۳۰ ملی از انطباق آن با آموزه ­ها و ارزش ­های اسلامی و دغدغه­ های بومی یاد می­ کنند که این سند، به صورتی گسترده و فراگیر با آموزه ­های سکولاریستی و روح توسعه ­طلب آن در هم تنیده است. این سند نه تنها مبتنی بر سکولاریسم سنتی است، بلکه با قرائت ­های روزآمد از آن نیز، هماهنگی و هم­سویی کامل دارد.»(ص۷۷)

مشخصات

چاپ اول کتاب «واکاوی بنیان ­های ایدئولوژیک سند ۲۰۳۰» در ۱۵۲ صفحه، تیراژ ۱۱۰۰ نسخه و قیمت ۹۰۰۰ تومان عرضه شده است.

انتشارات کتاب فردا، ناشر برگزیده کتاب سال حوزه در سال ۱۳۹۲ است که در موضوعات «ما، سنت، تجدد» و «تمدن نوین اسلامی» تاکنون کتاب­های «انواع و ادوار روشنفکری» (حمید پارسانیا)، «هویت ما» (حسین کچویان)، «پایان غرب از دیدگاه رهبر معظم انقلاب» (گروه مستشهدین وصال)، «تحلیل ماهیت تکنولوژی» (عبدالعلی رضایی)، «توسعه فرهنگی در ایران» (مجموعه مقالات جمعی از نویسندگان زیر نظر عماد افروغ)، «نماد و اسطوره» (حمید پارسانیا)، «گفتمان تجدد»، (محمدرضا خاکی)، «آرمانشهر اسلام»، (محمد قدسی)، «بینش تمدنی: بر اساس دیدگاه ­های استاد محمدمهدی میرباقری» (حسین مهدی ­زاده) و «مهندسی تمدن اسلامی؛ موانع و الزامات»، (عبدالعلی رضایی) را منتشر کرده است.

برای تهیه این کتاب و دیگر آثار انتشارات کتاب فردا، با شماره ۰۲۵۳۷۷۴۶۹۹۲ یا سایت اینترنتی Bookroom.ir تماس حاصل نمایید. فروشگاه­های معتبر جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی و فروشگاه­های پاتوق کتاب در سراسر کشور (دفتر مرکزی ۰۲۵۳۷۷۴۰۰۰۴) نیز محل عرضه آثار این ناشر هستند.

کد خبر 4315990

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه دینی و مذهبی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نقاشی سیزده بدر | 70 نقاشی کودکانه و رنگ آمیزی درباره سیزده به در