مدیریت نامطلوب دفن زباله در 17 شهر کهگیلویه و بویراحمد


مدیریت نامطلوب دفن زباله در 17 شهر کهگیلویه و بویراحمد

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: در 17 شهر استان دفن زباله‌ها به خوبی مدیریت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار ایسنا، محسن جعفری نژاد بسطامی در نشست خبری با خبرنگاران ضمن گرامیداشت هفته محیط زیست افزود: مدیریت اصولی پسماند با نگاه به تحقق مشارکت های مردم محور در استان ضروری است.

وی اظهارکرد: از مهمترین موارد در حوزه محیط زیست، تحقق آموزش های عمومی و فرهنگ سازی است و نقش فعالیت و مشارکت مردمی برای دستیابی به هدفگذاری ها محسوس است .

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اهمیت مدیریت پسماند، خاطرنشان کرد: مهمترین مبحث این حوزه اثر گذاری در حوزه سلامت و زندگی است که عدم مدیریت صحیح پسماند بروز مشکلات و خطرات مختلفی را رقم زده است .

جعفری نژاد بسطامی با اشاره به توجه به آلودگی های پلاستیک در هفته محیط زیست امسال، گفت: در این حوزه، آلودگی پلاستیک بسیار مهم بوده و نوع مواد ساختی و زمان بر بودن فرآیند تجزیه و بیماری زایی به دلیل وجود مشتقات نفتی چالش های پیش روی این حوزه است .

وی ادامه داد: در سال جاری موضوع غلبه بر آلودگی پلاستیک مطرح شده و یکی از چالش های زندگی امروزی مباحث پسماند است . تغییر نحوه رویکرد و زندگی از جمله عوامل افزایش آثار آلودگی های پسماندی است که باید رویکرد در این حوزه تغییر کند .

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به محورها و زنجیره مدیریت پسماند، عنوان کرد: تفکیک از مبدأ در کشور ما به طور میانگین تا 4درصد می رسد که از میزان ۲۰درصدی جهانی کمتر بوده و در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز از میانگین کشوری پایین تر است .

جعفری نژاد بسطامی تاکید کرد: ‌چندین مورد برای بهبود مدیریت پسماند و مشارکت مردمی مطرح است و اولین مورد کاهش تولید زباله است . متاسفانه مدیریت پسماند در کشور سخت بوده و در استان نیز در ۱۷شهر استان نیز مدیریت اصولی پسماند محقق نمی شود .

وی بیان کرد: در استان کهگیلویه و بویراحمد جانمایی و محل دفن زباله یک چالش است و مکان یابی نیز با توجه به توپوگرافی منطقه سخت بوده و پیشنهاد می شود که رویکرد ما برای تحقق یک شهر سبز با محور پایلوت شهر یاسوج با مدیریت اصولی پسماند عملیاتی شود .

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به پیشنهادی به مدیریت شهری یاسوج تاکید کرد: همگان به ویژه مدیریت شهری باید تلاش کنند تا شهر یاسوج را به عنوان پایلوت شهر سبز در سطح کشور تبدیل کنیم.

جعفری نژاد بسطامی تکمیل نبودن چرخه و زنجیره مدیریت پسماند در استان را از جمله موانع پیش روی تحقق مدیریت اصولی پسماند دانست و گفت: چه در مرحله مشارکت مردمی و چه در مرحله مدیریتی ضعف هایی در این مسیر وجود دارد که باید برطرف شود .

وی تعامل با دستگاه ها و مدیران در راستای توسعه مدیریت پسماند را از جمله اهداف مورد نظر عنوان کرد و افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی استان و حضور گردشگران، برای تحقق پایتخت طبیعت باید عملکردها و شاخص ها را توسعه دهیم .

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به هفته محیط زیست از راه اندازی ستاد هفته محیط زیست در استان خبر داد و اظهارکرد: نشست با تشکل های مردم نهاد که می تواند ظرفیت مناسبی برای تحقق اهداف محیط زیستی باشد از جمله برنامه های این هفته است .

جعفری نژاد بسطامی خاطرنشان کرد: در حوزه مدیریت و مصرف منابع آبی نیز باید توسعه کارشناسی شده و اصولی را داشته باشیم . امروزه آب در دنیا جایگاه نفت را پیدا کرده است و باید به شکل اصولی و کنترل شده از آن بهره برد .

وی از ورود جدی به مباحث کنترل شکار و صید و برخورد قانونی با همکاری دستگاه قضایی با متخلفین خبر داد و تصریح کرد: نگاه و معضل شکار غیر مجاز باید حل شود و دنا به عنوان یک زیست کره، نقش بسیار مهمی در اکوسیستم کشور دارد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه دامداری سنتی کمکی به اقتصاد استان نمی کند، ادامه داد: دامداری باید به سمت اقتصاد کلان و صنعتی حرکت کند و با چرای غیر مجاز دام نیز برخورد قانونی می شود .

جعفری نڗاد بسطامی عنوان کرد: آتش سوزی ها، خشکسالی و بیماری درختان به طبیعت استان آسیب می زند و خسارات ناشی از این موارد هزینه جبران ناپذیری را در پی دارد .

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد نقش رسانه ها در تحقق بهتر اهداف و توسعه محیط زیستی را محسوس دانست و بیان کرد: تعامل و همکاری در این حوزه به اثر بخشی برای تحقق اهداف کمک می کند.

جعفری نژاد بسطامی با اشاره به واحدهای شن و ماسه اطراف رودخانه بشار ادامه داد: استانداری کهگیلویه و بویراحمد به این موضوع ورود پیدا کرده و برای ساماندهی این کارخانه‌ها مهلت تعیین کرده است .

وی مدیریت صحیح آب را یکی دیگر از چالش‌های محیط زیست دانست و گفت: کهگیلویه و بویراحمد 10 درصد آب کشور را تامین می‌کند اما خشکسالی وارد استان شده و باید مصرف شبانه‌روزی 160 تا 180لیتر آب در استان کاهش داده شود .

مدیرکل محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد از افتتاح کارخانه بازیافت پلاستیک در شهرستان بویراحمد خبر داد و اظهارکرد: در راستای حذف پلاستیک اقداماتی انجام می‌دهیم که توزیع کیسه‌های پارچه‌ای از جمله این اقدامات است. شکار و صید از دیگر اولویت‌های محیط زیست است و در این حوزه جدی وارد شدیم، ضمن اینکه کشاورزی سنتی که در استان انجام می‌گیرد نه تنها کمکی به محیط زیست نمی‌کند بلکه به پوشش طبیعی و گیاهی که مانع فرسایش خاک می‌شود خسارت وارد می‌کند .

جعفری در خصوص وارد شدن پساب‌های بیمارستان امام سجاد(ع) به آب رودخانه بشار افزود: سیستم راهبری دانشگاه دچار مشکلاتی شده بود اما این موجب نمی‌شود که این مشکل را پیگیری نکنیم محیط زیست این موضوع را به صورت جدی پیگیری خواهد کرد .

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر احداث پتروشیمی در کهگیلویه و بویراحمد و موضع محیط زیست تصریح کرد: احداث پتروشیمی چیز بدی نیست مگر اینکه آلودگی به همراه داشته باشد که باید کنترل شود، به این استان آمده‌ام که به توسعه پایدار کمک کنیم که توسعه پایدار مخالفت با بخش صنعت نیست .

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه سد تنگ سرخ هنوز مجوزهای لازم را دریافت نکرده و در حال دریافت مجوز است، اضافه کرد: طی سال گذشته 35 دستگاه آلاینده در سطح استان شناسایی و تذکرات لازم را دریافت کردند.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه کهگیلویه و بویراحمد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تماشاخانه سیار کانون میهمان کودکان اراک و ساوه