واسابی چیست و چه خواصی برای سلامت انسان دارد؟


واسابی چیست و چه خواصی برای سلامت انسان دارد؟

واسابی که در بعضی از منابع بدان ترب ژاپنی نیز می‌گویند، یکی از مهم‌ترین اعضای خانواده شب بویان محسوب می‌شود. از دیگر نام‌های این گیاه می‌توان به اژدهای سبز و خشم آسمان اشاره کرد. یکی از استفاده‌های اصلی از این گیاه، تهیه سس و ادویه می‌باشد. ژاپنی‌ها در بسیاری از غذاهای خود از این چاشنی بهره می‌برند. سوشی، که از آن به عنوان غذای ملی ژاپن...

واسابی که در بعضی از منابع بدان ترب ژاپنی نیز می‌گویند، یکی از مهم‌ترین اعضای خانواده شب بویان محسوب می‌شود. از دیگر نام‌های این گیاه می‌توان به اژدهای سبز و خشم آسمان اشاره کرد. یکی از استفاده‌های اصلی از این گیاه، تهیه سس و ادویه می‌باشد. ژاپنی‌ها در بسیاری از غذاهای خود از این چاشنی بهره می‌برند. سوشی، که از آن به عنوان غذای ملی ژاپن یاد می‌شود، حتما باید با سس واسابی خورده شود. این گیاه بیشتر در کنار رودها و رودخانه‌ها رشد می کند. از ژاپن به عنوان مهم‌ترین تولید کننده این گیاه یاد می‌شود اما با این حال امروزه کشورهای زیادی از جمله چین و اندونزی، نسبت به پرورش ترب ژاپنی، اقدام کرده‌اند. برای آشنایی بیشتر با این گیاه ما را همراهی کنید.

خواص واسابی

این گیاه به دلیل بوی تند و شدیدش، همواره مورد توجه پزشکان طب سنتی و گیاه شناسان قرار داشته است. چینی‌ها از جمله اولین کسانی بودند که از عصاره این گیاه به منظور درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند. بررسی کتاب‌های طب سنتی چینی مانند: یان شو و چیان هاو، حاکی از این است که عصاره ترب ژاپنی قادر به برطرف کردن التهابات درونی است. بیشتر ادعاهایی که پیرامون این گیاه وجود داشته است، بارها مورد تحقیق و بررسی قرار گرفته که بسیاری ار آنها، تایید و تعدادی هم رد شده‌اند.

با خواص گل نجم آبی آشنا شوید!

جلوگیری از سرطان

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این گیاه جلوگیری از سرطان می‌باشد. کارشناسان تغذیه طی سال‌ها تحقیق و آزمایش بر روی این گیاه دریافته‌اند، مقادیر قابل توجه‌ای ایزوتیوسیانات در ترب ژاپنی وجود دارد. این مواد می‌توانند به صورت موثری از رشد تومور‌ها جلوگیری کرده و سلول‌های سرطانی را از بین ببرند. علاوه بر این، ترب ژاپنی دارای آنتی اکسیدان نیز می‌باشد. آنتی اکسیدان‌ها بدون شک مهم‌ترین مواد برای جلوگیری آسیب‌های رادیکال‌های آزاد محسوب می‌شوند. در سال ۲۰۱۲ در دانشگاه پزشکی استانبول ترکیه تحقیقاتی آزمایشگاهی در مورد اثر ترب ژاپنی بر روی سلول‌های سرطانی انجام شد. نتایج نشان می‌داد که عصاره این گیاه قادر است تا ۷۰ درصد ار رشد این سلول‌ها جلوگیری کند.

تقویت سلامت قلب

یکی دیگر از دلایلی که باعث می‌شود شما از این چاشنی برای خوشمزه کردن غذاهای خود استفاده کنید، کمک به تقویت سلامت قلب و جلوگیری از مشکلاتی عروقی است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این گیاه دارای خواص ضد چربی خون است که باعث کاهش سطح کلسترول بالا در بدن انسان می‌شود و خطر سکته مغزی و حملات قلبی را کاهش می‌دهد. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، واسابی سرشار از ایزوتیوسیانات است. این ترکیبات علاوه بر جلوگیری از سرطان، اجازه تجمع پلاکتها را نیز نمی‌دهند. تجمع پلاکتها از مهم‌ترین علل لختگی خون محسوب می‌شود. همانطور که استحضار دارید، لخته خون باعث سکته مغزی و سایر بحرانهای قلبی عروقی می شود.

درمان آرتریت

پزشکان طب سنتی چینی، قرن‌ها پیش بر این باور بودند که استفاده از این گیاه می‌تواند مواردی مانند تورم مفصلی، التهاب و سرخی را کاهش بدهد. همین موضوع است که باعث می‌شود عده زیادی برای درمان آرتریت از واسابی استفاده کنند. باز هم ترکیبات آنتی اکسیدانی قوی ایزوتیوسیانات مسئولیت این ویژگی را بر عهده دارد. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف منظم عصاره این گیاه تا ۶۰ درصد از خطر ابتلا به آرتریت جلوگیری می‌کند. همچنین مطالعات دانشکده پزشکی هوجو در ژاپن حاکی از این است که این گیاه به حفظ سلامت استخوان در انسان کمک کرده و در نتیجه در کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان نقش دارد.

مطلب مرتبط: با خواص انگور خرس آشنا شوید!

آنتی باکتریال

استفاده از عصاره ترب ژاپنی برای مبارزه با عفونت‎های باکتریایی سابقه‌ای چند صد ساله دارد. در مطالعه اخیر خواص ضد باکتریایی غذاهای مختلف و سبزیجات، واسابی به عنوان بهترین مواد غذایی ضد باکتری در برابر E. coli و Staphylococcus aureus (عفونت های استاف) قرار گرفت. این بدان معنی است که مسمومیت غذایی و دیگر شرایط ناگوار را می‌توان با حفظ سطح ایزوتوسیانات‌ها در رژیم غذایی از طریق مصرف این گیاه، کاهش داد. در حال حاضر شرکت‌های زیادی با استفاده از عصاره ترب ژاپنی اقدام به ساخت کرم‌های ضد باکتری کرده‌اند.

با خواص نخل اره‌ای برای سلامت مو و جلوگیری از سرطان پروستات آشنا شوید!

کنترل دیابت

یکی دیگر از بیماری‌های مزمنی که می‌توان با مصرف این چاشنی درمان کرد، دیابت است. این اختلال متابولیسمی که به دلیل مقاومت بدن به انسولین رخ می‌دهد، در سال‌های اخیر در حال فراگیر شدن است. شما قادر هستید با مصرف ترب ژاپنی سطح قند خون خود را به صورت نرمال نگه دارید. ترکیباتی که در واسابی وجود دارند، عملکردی شبیه به انسولین دارند.

منبع

واسابی چیست و چه خواصی برای سلامت انسان دارد؟

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آموزش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


ببینید | رونمایی طالبان از سلاح جدید نظامی افغانستان