وکیلی: بازی با برزیل برای ایران برد ـ برد بود


سرمربی تیم‌ ‌ملی والیبال نوجوانان با اشاره به تاکتیک مناسب کولاکوویچ در استفاده از جوانان و استراحت دادن به با تجربه‌ها، گفت: بازیکنان جوان نشان دادند که نگرانی درباره آینده والیبال ایران وجود ندارد.

جمهوریت؛

محمد وکیلی، سرمربی تیم‌ ‌ملی والیبال نوجوانان درباره دو دیدار تیم‌ ‌ملی والیبال ایران در هفته‌ سوم لیگ ملت‌های والیبال 2018 برابر تیم‌های چین و برزیل، اظهار کرد: این هفته‌ یکی از بهترین هفته‌ها بود که تیم‌ ‌ملی در آن بازی داشت. پیش از این نیز در هر کدام از هفته‌ها تیم ایران موفق به کسب یک پیروزی شده بود و در این هفته‌ نیز پس از شکست دادن چین بازیکنان ایران توانستند یک امتیاز از قهرمان المپیک بگیرند. برزیلی‌ها در دیدار برابر ایران با تمام قوا آمده بودند که به پیروزی برسند، اما حضور یکسری بازیکن جوان در کنار با تجربه‌ها و پایداری در برابر ستاره‌های تیم برزیل نشان داد که والیبال ایران زیرساخت‌های خوبی دارد. بیشتر بازیکنانی که در دیدار برابر برزیل بازی کردند شامل نفراتی بودند که در سال 2017 به همراه تیم‌ ‌ملی نوجوانان به عنوان قهرمانی جهان دست یافتند و با تغییراتی که کولاکوویچ در بازی دیروز (شنبه) انجام داد، نشان داد که نگرانی در مورد آینده والیبال ایران وجود ندارد. برخی از کارشناسان معتقد بودند که با بازنشستگی نفرات با تجربه‌تر در برخی پست‌ها تیم‌ ‌ملی دچار کمبود است، اما با نمایش درخشان بازیکنان جوان این دغدغه‌ نیز رفع شده است. به نظرم بازی دیروز نکات جالبی را به همراه داشت که مهم‌ترین آن نوید راه نوین در والیبال ایران را می‌دهد. کاظمی، شریفی و توخته با 20، 19 و 17 سال سن نشان دادند که تیم‌ ‌ملی در پست‌های مختلف کمبودی ندارد. هر چند در کنار این بازیکنان فلاحت خواه، اسفندیار، یلی و عینی نیز می‌توانند کمک حال تیم‌ ‌ملی باشند.

وکیلی در جواب این سوال که آیا دلیل استفاده از کولاکوویچ از بازیکنان جوان در بازی برابر برزیل مصدومیت برخی بازیکنان با تجربه بوده است یا این که با این تاکتیک قصد غافلگیری کادر فنی تیم‌ ‌ملی برزیل را داشته است ؟ پاسخ داد: هر دو موضوع درست است. به نظرم کولاکوویچ با این حربه بیشتر برزیل را سورپرایز کرد، چرا که کادر فنی حریف هیچ شناختی از کاظمی و توخته نداشتند و با عملکرد درخشان نفرات جوان‌تر تاکتیک کولاکوویچ در استراحت دادن به نفرات با تجربه نیز موثر واقع شد. این بازی برای ایران برد – برد محسوب می‌شد و با وجود شکست می بینیم که همه مردم در حال حمایت از تیم‌ ‌ملی هستند. به نظرم عدم نگرانی درباره آینده والیبال ایران نکته مهم بازی بود. دیدن بازی روز گذشته (شنبه) من را بسیار خوشحال کرد و جدا از این که شاگردان سابقم را در ترکیب اصلی تیم‌ ‌ملی می بینم از این که این بازیکنان توانستند خودشان را اثبات کنند، بسیار خوشحال بودم. معتقدم ترکیبی از جوانگرایی و تجربه می‌تواند در رقابت‌های بعدی نیز به تیم‌ ‌ملی کمک کند.

او ادامه‌ داد: این بازیکنان به صورت فرد فرد شاید نتوانند در تیم بزرگسالان کارایی واقعی را نشان دهند، اما زمانی که در کنار هم هستند بسیار راحت‌تر بازی می‌کنند و دیدیم که هماهنگی آنها بیشتر می‌شد. همچنین قائمی ، معروف و عبادی پور هم در بدون استرس بازی کردن بازیکنان جوانتر بسیار موثر بودند. حتی در ست اول شاهد استرس در چهره نفرات جوان‌تر تیم‌ ‌ملی بودیم، اما از ست دوم هیچ استرسی وجود نداشت. من هم همانند صابر کاظمی معتقدم توانایی این بازیکنان بیشتر از آن چیزی بود که در بازی برابر برزیل نشان دادند. استفاده از جوانان هزینه دارد، اما این هزینه‌ها به نوعی سرمایه‌گذاری برای آینده است.

سرمربی تیم‌ ‌ملی والیبال نوجوانان درباره این که آیا می‌توان با ‌اضافه شدن نفرات جوان‌تر به موفقیت تیم‌ ‌ملی در لیگ ملت‌ها و قهرمانی جهان امیدوار بود، اظهار کرد: در ورزش هیچ چیز غیر ممکن نیست. در مورد لیگ ملت‌ها اگر نگاهی به جدول بیاندازیم متوجه می شویم که فاصله امتیازی رقبا زیاد شده است و با توجه به حضور شش تیم در مرحله نهایی کار ایران سخت است، اما با حسابی که کولاکوویچ بر روی بازی با روسیه باز کرده است و کسب امتیازات کامل در هفته‌ای که میزبان هستیم، می‌توان به حضور در مرحله نهایی امیدوار بود. همچنین در هفته‌های آینده تیم‌های رقیب ما نیز رو در روی یکدیگر بازی خواهند کرد و این شانس ایران را زیادتر می‌کند.

وکیلی افزود: مطمئنم نتایج قهرمانی جهان به مراتب از لیگ ملت‌ها بهتر خواهد بود. با توجه به شناختی که سرمربی تیم‌ ‌ملی والیبال از بازیکنان جوان پیدا کرده است و همچنین خودباوری که نفرات جوان‌تر با بازی در رویدادهای مهم کسب می‌کند، حتما استرس کم می‌شود. معتقدم به شرطی می‌توانیم به صورت کامل از توانایی‌های بازیکنان جوان استفاده کنیم که به خوبی از آنها در موقعیت‌های مناسب استفاده شود.

محمد وکیلی در پایان درباره وضعیت اردوهای تیم‌ ‌ملی والیبال نوجوانان پیش از حضور در رقابت های قهرمانی نوجوانان آسیا، گفت‌: از روز گذشته (شنبه) چهارمین مرحله اردوهای تیم‌ ‌ملی نوجوانان را در تهران آغاز کرده‌ایم و به احتمال زیاد فردا (دوشنبه) برای انجام هفت دیدار تدارکاتی به کره جنوبی سفر می‌کنیم. قرار است در این کشور با تیم‌ ‌ملی نوجوانان و دانشجویان کره جنوبی بازی کنیم و مطمئنا این بازی‌ها با تیم‌های شرق آسیا می‌تواند در قهرمانی آسیا به ما کمک کند. بازیکنان تیم‌ ‌ملی نوجوانان برای اولین بار است که قرار است با یک تیم خارجی بازی کنند و امیدوارم با توجه به برنامه‌های که داریم این شرایط به نفع تیم‌ ‌ملی باشد.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا