یک هشتم نهایی جام جهانی 1998؛ آرژانتین-انگلیس؛ داستان همیشگی باختن سه شیرها در ضربات پنالتی


یک هشتم نهایی جام جهانی 1998؛ آرژانتین-انگلیس؛ داستان همیشگی باختن سه شیرها در ضربات پنالتی

مروری بر بازیهای ماندگار جام های جهانی؛ قسمت هفتم

اختصاصی طرفداری- جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه یکی از خاطره انگیزترینِ جام های جهانی است که می توان با لحظه لحظه آن خاطره بازی کرد.

روز دوم ژوئیه سال ۱۹۹۲، روزی بود که در زوریخِ سوییس مشخص شد، جام جهانی ۹۸ در فرانسه برگزار خواهد شد.
آنها با پنج رای بیشتر نسبت به رقیب آفریقایی خود، مراکش میزبانی را از آن خود کردند.
فرانسه همچنین بعد از ایتالیا و مکزیک به سومین کشوری تبدیل شد که دو دوره از جام جهانی را میزبانی می کند، بار نخست در سال ۱۹۳۸ بود که آنها از بزرگترین رقابت فوتبالی جهان میزبانی می کردند.
انگلیس که یک بار جام جهانی ۱۹۶۶ را میزبانی کرده بود نیز خواهان میزبانی از جام جهانی ۱۹۹۸ بود اما بعد از مدتی میزبانی یورو ۹۶ به آنها داده شد.

با این حال بر اساس تحقیقات FBI در سال ۲۰۱۵، مشخص شد که میزبانی جام های جهانی ۱۹۹۸ فرانسه و ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی با گرفتن رشوه از سوی فیفا به این کشور ها واگذار شده است. این موضوع را چاک بلیزر یکی از اعضای وقت فیفا تایید کرد.
همچنین، میشل پلاتینی طی مصاحبه اخیر خود اعلام داشت که فیفا شیطنت هایی برای روبرویی فرانسه و برزیل در فینال رقابت ها داشته است.

این دوره همچنین نخستین دوره از رقابت های جام جهانی بود که با حضور ۳۲ تیم برگزار می شد. حالا علاوه بر تیم میزبان، ۱۴ تیم از اروپا، ۵ تیم از آفریقا، ۵ تیم از آمریکای جنوبی، ۴ تیم از آسیا و ۳ تیم هم از آمریکای شمالی به جام جهانی صعود کردند.

چهار تیم شرکت کننده در این رقابت ها هم برای نخستین بار پا به جام جهانی می گذاشتند؛ ژاپن، آفریقای جنوبی، جامائیکا و البته کرواسی که با ستارگان پر شمار خودش نظیر داور شوکر تا نیمه نهایی هم پیش رفت اما نتوانست فرانسه میزبان را از پیش رو بردارد.

ایران با شکست استرالیا در روز ۲۹ نوامبر ۱۹۹۷ بعنوان آخرین تیم به جام جهانی صعود کرد، آن هم پس از ۲۰ سال، تونس هم چنین وضعیتی داشت.
از غایبین بزرگ این جام می توان به روسیه اشاره کرد که برای اولین بار از سال ۱۹۷۸ به جام جهانی صعود نکرد.
سوئدی ها هم پس از سومی در جام جهانی ۹۴ آمریکا از صعود به جام جهانی ۹۸ فرانسه عاجز ماندند.

مسیر صعود

انگلیس:
انگلیس در گروه هفتم رقابت ها با رومانی یکی از تیم های خوب دوره قبلی، کلمبیا و تونس هم گروه بود.
پانزدهم ژوئن، نخستین بازی انگلیس با تونس در ولودرومِ مارسی برگزار شد و انگلیس با گلهای اسکولز و شیرر آنها را پشت سر گذاشت.
بازی دوم انگلیس روز ۲۲ ژوئن با بهترین تیم گروه رومانی برگزار شد. ابتدا مولداوان رومانی را پیش انداخت اما مایکل اوون در دقیقه ۸۱ گل تساوی بخش را زد. این پایان کار نبود پترسکو در دقیقه نود دروازه دیوید سیمن را باز کرد تا تکلیف صدرنشین این گروه تا حدودی مشخص شود.
اندرتون و بکهام برابر کلمبیا گلزنی کردند تا انگلیس بعنوان تیم دوم گروه، پایین تر از رومانی به دور بعد صعود کند.یک هشتم نهایی جام جهانی 1998؛ آرژانتین-انگلیس؛ داستان همیشگی باختن سه شیرها در ضربات پنالتی

آرژانتین:
آرژانتین کارش در جام جهانی را با یک برد خفیف در یک عصر تابستانی در تولوز و با گلزنی گابریل باتیستوتا آغاز کرد.
دومین بازی آرژانتین اما آسان تر از آن چه فکرش را می کردند بود. یک برد پنج گله آسان با بریس اورتگا و البته هت تریک باتی گل.
بازی آخر این گروه صدرنشین را مشخص می کرد، برنده باید انگلیس مصرف می داد و بازنده هم باید با رومانی با انگیزه دیدار می کرد، تساوی هم حکم بازی آرژانتین و انگلیس در یک هشتم نهایی را می داد.

آرژانتین پیروز نبرد صدرنشینی شد، آن هم با گل مائوریسیو پیندا مدافع وسط خود.

حالا انگار بوی خون می آمد، هر دو تیم یک بار خنجر خود را در اندام یک دیگر فرو کرده بودند و این بازی حکم برنده نبرد را می داد...

شرح بازی

بازی روز سی ام ژوئن سال ۱۹۹۸، در استادیوم جفری گیچارد شهر سنت اتین و در حضور ۳۵ هزار تماشاگر، ساعت ۹ شب به وقت محلی آغاز شد.
داور بازی کیم میلتون نیلسون ۳۸ ساله اهل دانمارک بود و دو کمک مالزیایی و تونسی همراهی می شد.یک هشتم نهایی جام جهانی 1998؛ آرژانتین-انگلیس؛ داستان همیشگی باختن سه شیرها در ضربات پنالتی

در ششمین دقیقه از بازی، گابریل باتیستوتا از روی نقطه پنالتی دروازه دیوید سیمن را باز کرد تا با پنج گل زده به رقابت بر سر آقای جام با داور شوکرِ کروات ادامه دهد.
آرژانتین نیمی از گلهای خودش را در همین حوالی به ثمر رسانده بود.یک هشتم نهایی جام جهانی 1998؛ آرژانتین-انگلیس؛ داستان همیشگی باختن سه شیرها در ضربات پنالتی

آلن شیرر، سه شیر ها را پیش می اندازد

تنها چهار دقیقه بعد، آلن شیرر مهاجم پر آوازه انگلیسی ها دروازه روا را به مانند باتیستوتا از روی نقطه پنالتی باز کرد؛ پس از حرکت مایکل اوون به محوطه جریمه آرژانتین، روبرت آیالا، مدافع حاضر در ناپولیِ آلبی سلسته، با او برخورد می کند و اوون نقش بر زمین می شود تا نیلسون برای انگلیسی ها پنالتی بگیرد.

ادامه فشار انگلیس روی دروازه آرژانتین باعث می سود تا در دقیقه شانزدهم مایکل اوون روی یک حرکت فردی دروازه کارلوس روا را باز می کند؛ با پاس بکهام‌، اوون رو به دروازه آرژانتین حرکت می کند و در ادامه خوزه چموت هم از باز پس گیری توپ عاجز می ماند تا اوون که آن زمان تنها ۱۹ سال سن داشت به زیبایی دروازه کارلوس روا را باز کند و زننده یکی از خاطره انگیز ترین گل های جام های جهانی باشد.یک هشتم نهایی جام جهانی 1998؛ آرژانتین-انگلیس؛ داستان همیشگی باختن سه شیرها در ضربات پنالتی

مایکل اوون، یکی از زیباترین گل های تاریخ جام جهانی را به ثمر می رساند

دو دقیقه بعد پل آینس اشتباهی را مرتکب می شود اما ضربه کلودیو لوپز به آسانی در اختیار سیمن قرار می گیرد.

یک دقیقه مانده به پایان نیمه اول، خاویر زانتی مدافع آرژانتینی ها به زیبایی دروازه انگلیس را باز می کند؛ ابتدا باتیستوتا می خواهد از فاصله ۲۴ یاردی گلزنی کند؛ اما در حرکتی غیرمنتظره، ورون با پاسی کوتاه خاویر سانتی را صاحب توپ می کند و او هم با ضربه ای با پای چپ، دروازه دیوید سیمن را باز می کند.یک هشتم نهایی جام جهانی 1998؛ آرژانتین-انگلیس؛ داستان همیشگی باختن سه شیرها در ضربات پنالتی

خاویر زانتی، مدافع اینتری آرژانتینی ها بازی را بازهم به تساوی کشاند

دو دقیقه پس از آغاز نیمه دوم دیوید بکهام با خطا بر روی دیگو سیمئونه از زمین مسابقه اخراج می شود، سیمئونه هم بخاطر این حرکتش کارت زرد می گیرد.یک هشتم نهایی جام جهانی 1998؛ آرژانتین-انگلیس؛ داستان همیشگی باختن سه شیرها در ضربات پنالتی

دیوید بکهام پس از ری ویلکینسون، به دومین انگلیسی تاریخ تبدیل می شود که از جام جهانی اخراج می شود

در دقیقه ۵۲ شیرر از فاصله ۲۵ یاردی با دروازه ضربه آزاد خوبی می زند، اما سیو روا از ضربه او بهتر است.
در دقیقه ۵۹ لوپز شوتی به سمت دروازه انگلیس می زند اما کمپبل توپ را به کرنر می فرستد.

با وجود ده نفره شدن انگلیس، آنها تمام تلاششان را برای کشیدن بازی به وقت های اضافه و سپس ضربات پنالتی کردند، تلاش آنها جواب داد و بازی به ضربات پنالتی رفت، همان چیزی که انگلیسی ها را بارها و بارها به زمین زده بود.

ضربات پنالتی

سرجیو برتی برای آرژانتین و آلن شیرر برای انگلیس پنالتی اول تیم هایشان را به گل تبدیل می کنند.
هر دو تیم پنالتی دوم خود را از دست می دهند؛ شوت هرنان کرسپو،توسط دیوید سیمن مهار می شود و پل آینس هم پنالتی انگلیسی ها را از دست می دهد.
آرژانتین هرگز در جام جهانی و ضربات پنالتی بازنده نشده بود.
خوان سباستین ورون پنالتی آرژانتین را به گل تبدیل می کند و آن طرف پل مرسون برای انگلیس گلزنی می کند.یک هشتم نهایی جام جهانی 1998؛ آرژانتین-انگلیس؛ داستان همیشگی باختن سه شیرها در ضربات پنالتی
مارچلو گالاردو برای آرژانتین و مایکل اوون برای انگلیس پنالتی هایشان را به گل تبدیل کردند.
روبرتو آیالا که در نیمه اول یک پنالتی را به انگلیس داده بود پنالتی خودش را گل می کند.
دیوید بتی هافبک ۳۰ ساله نیوکاسل که از دقیقه ۹۷ به جای اندرتون وارد زمین شده بود، پنالتی اش را به سمت چپ می زند، کارلوس روای باتجربه به درستی به سمت توپ حرکت می کند، تا قهرمان دو دوره جام جهانی به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی ۱۹۹۸ فرانسه راه یابد.

سرنوشت دو تیم

انگلیس بازهم از صعود به مراحل بالاتر با باخت در ضربات پنالتی بازماند تا خاطرات شکست تلخ دو سال قبل در خانه و برابر آلمان برایشان زنده شود.
آرژانتین پر ستاره آن روزها اما سرنوشت چندان درخشانی نداشت؛ آنها در مرحله یک چهارم نهایی برابر هلند دنیس برگکمپ و پاتریک کلایورت شکست خوردند تا نسل باتیستوتا و کارلوس روا و هرنان کرسپو هرگز به قهرمانی جهان نرسد.یک هشتم نهایی جام جهانی 1998؛ آرژانتین-انگلیس؛ داستان همیشگی باختن سه شیرها در ضربات پنالتی

این دو تیم یک بار دیگر و در جام جهانی ۲۰۰۲ به مصاف هم رفتند که انگلیس با تک گل دیوید بکهام از روی نقطه پنالتی علاوه بر اینکه انتقام شکست چهار سال قبل خودشان را گرفت، آرژانتین را هم از دور رقابت ها حذف کرد.

تقدیم به باتی گل دوست داشتنی و آلن شیرر افسانه ای

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه ورزشی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدئو) لحظه هدف قرار گرفتن چند ریز پرنده در آسمان اصفهان توسط پدافند هوایی