معرفی کتاب جان شیفته نوشته رومن رولان ، زندگی نشده‌ات را کجا پنهان کرده ای؟


جان شیفته از آثار ادبی رومن رولان است که اعتراضی است پررنگ به وضعیت اجتماعی و زندگی رو به زوال بسیاری از جوانان و زنان عصر خود که شیفته زندگی کردن و استقلال حقوقی و شخصیتی هستند، اما در برابر عملی کردن این هدف ناتوان!!! در نهایت هم کسانی هستند، که هویتی ندارند جز آن چه که فرهنگ آن جامعه به او بخشیده است. نوشته معرفی کتاب جان شیفته نوشته...

معرفی کتاب جان شیفته نوشته رومن رولان ، زندگی نشده‌ات را کجا پنهان کرده ای؟

جان شیفته از آثار ادبی رومن رولان است که اعتراضی است پررنگ به وضعیت اجتماعی و زندگی رو به زوال بسیاری از جوانان و زنان عصر خود که شیفته زندگی کردن و استقلال حقوقی و شخصیتی هستند، اما در برابر عملی کردن این هدف ناتوان!!! در نهایت هم کسانی هستند، که هویتی ندارند جز آن چه که فرهنگ آن جامعه به او بخشیده است.

0

قرن بیستم در فرانسه یادآور دورانی است، که استقلال برای یک زن حتی در ذهن نیز نمی گنجید. زنان قربانی کوته فکری و افکار کهنه و پوسیده ای می شدند، که آزادی برای زنان را آبروریزی می شمرد. این زمان درست از آن زمان هایی است که ادبیات برانگیخته می شود و زبان به اعتراض و انزجار باز می کند. در لابه لای تاریخ که سرک میکشی این قضیه به روشنی دیده می شود، که در هر جامعه ای خفت، بندگی، اسارت، ذلت و حقارت شکل بگیرد، ادبیات پرچم آزادی را بالا می آورد. در ادامه با معرفی کتاب جان شیفته از رومن رولان با نت نوشت همراه باشید.

رومن رولان یکی از پیشروان همین جنبش هاست، نویسنده آزادی خواه و متفکر فرانسوی که قلم مهربان و زبان ملایمش به نرمی در ذهن رسوخ می کند، و اعتراض خود را نسبت به هر آن چه که به آن معترض است به مخاطبش می قبولاند.

معرفی کتاب جان شیفته نوشته رومن رولان

جان شیفته از آثار ادبی رومن رولان است که اعتراضی است پررنگ به وضعیت اجتماعی و زندگی رو به زوال بسیاری از جوانان و زنان عصر خود که شیفته زندگی کردن و استقلال حقوقی و شخصیتی هستند، اما در برابر عملی کردن این هدف ناتوان!!! در نهایت هم کسانی هستند، که هویتی ندارند جز آن چه که فرهنگ آن جامعه به او بخشیده است.

رمان جان شیفته دوست داشتنی روایت زندگی تا حدودی اروپایی مآبانه است، اما همچنان پر است از احساسات مشترک بین همه ی مردم که مطالعه رمان صرفا به یک بار خواندن بسنده نمی شود. زنی که در جامعه ای به دور از عشق به دنبال عاشقانه هایش برود، و از تمام درد هایی که در این راه برای زندگی کردن، کاری که شیفته ی آن است می چشد و بزرگوارانه چشم پوشی کند و یا حتی لذت ببرد، شخصیت جالبی است که می توان او را در لابه لای صفحات همین رمان یافت و به دنبال او به راه افتاد.

این شخصیت را که البته قهرمان داستان است با نام آنت خواهید شناخت خانم آنت ریوی یر. پیشتاز آن گروه از زنان در فرانسه است که با دسته و پنجه نرم کردن با افکار و قضاوت ها و پیش داوری ها راه خود را از لابه لای قدرت مردان به سوی زندگی باز می کنند. رولان چگونگی بیداری این زنان را در مسیری کاملا برنامه ریزی و مدیریت شده روایت می کند.

خواننده رمان جان شیفته از جوانی تا سالخوردگی آنت را با او می گذراند، زنی عاشق پیشه که عاشق پدر، عاشق مادر شدن و عاشق زندگی کردن با تمام مردم درونش که بین هم وول می خورند و می جنگند است.

قهرمانی قابل احترام البته خاکستری که از مخاطب می پرسد: “زندگی، زندگی نشده ات را کجا پنهان کرده ای؟ “

نویسنده داستان جان شیفته را از اوج شروع می کند، جایی که مسیری رو به نامتناهی در پیش روی شخصیت اصلی شکل گرفته است. پدری که عاشقش بوده فوت شده، مادر شدن برای او که حسی بدون توصیف است را تجربه می کند، درخواست ازدواج با پدر فرزندش را رد می کند، خواهری ناتنی را در لابه لای یادداشت های به جامانده از پدر و مادرش کشف می کند و در زیر فشار این همه پیچیده گی به سوی اولین زن مدرنیته شدن نیز گام برمی دارد، زنی که می کوشد از زیر سلطه مردان خارج شده و استقلال را تجربه کند با روحیه ساده و لجوجش.

نکته ای که در نوشته های رولان قابل احترام است، حفظ اعتقاد به عقیده و آرمانش است به طوری که در هر فرصتی که پیدا شود آن را حتما علم می کند، مثلا در جایی از داستان آنت به خاطر ورشکستگی و از دست دادن تمام اموالش مجبور به ترک طبقه اجتماعی خود و وارد شدن به طبقه پرولتاریا می شود، چیزی که به خوبی و به قدرت خلق شده است حس غم بزرگ و البته تعجب آنت از دیدن ظلم مردم فقیر و کارگر در حق یک دیگر است و نویسنده بیانیه اعتراضی خود به وضعیت اجتماعی را این جا به قلم در می آورد.

“آنت، شوم ترین جنگ ها را شناخت. جنگ کارگران را نه برضد طبیعت یا اوضاع یا حتی توانگران، تا نان خود را پس بگیرند، بلکه جنگ کارگران بر ضد یک دیگر است تا خرده نانی را که از میز توانگران می ریزد از هم بدزدند …این نهایت ناتوانی است و البته در زنان محسوس تراست مخصوصا در آن روزگار زیرا هنوز از سازمان یافتن عاجزند.

معرفی کتاب جان شیفته نوشته رومن رولان ، زندگی نشده‌ات را کجا پنهان کرده ای؟

معرفی کتاب جان شیفته نوشته رومن رولان

آنان هنوز در همان جنگ ابتدایی تن به تن مانده بودند، به جای آن که در رنج های یک دیگر هم درد باشند بر شماره آن اضافه می کردند…”

در پایان این همه خرده داستان های پیچیده در روایت اصلی که زندگی شخصی قهرمان است، ما آنت را می بینیم سالخورده که پوست انداخته و شکوفاتر و دانا تر و پخته تر و راضی در سوگ ابدی پسرش نشسته است و این جمله را بارها به خود یادآوری می کند:

“مردم نمی دانند دوست داشتن چیست اما من می دانم و می میرم…”

به قول ناشناسی جان شیفته تنها یک رمان نیست، دنیایی از تمثال ها، استعاره ها و آوازها ست. اصلا خود فلسفه است تاریخ و شایدم عرفان که زندگی در دو سطح موازی برای قهرمانش پیش می رود.

معرفی کتاب جان شیفته نوشته رومن رولان ، زندگی نشده‌ات را کجا پنهان کرده ای؟ معرفی کتاب جان شیفته نوشته رومن رولان ، زندگی نشده‌ات را کجا پنهان کرده ای؟
برای درج دیدگاه کلیک کنید

پاسخی بگذاید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دیدگاه

اگر جوابی برای دیدگاه من داده شد مرا از طریق ایمیل با خبر کن

نام *

ایمیل *

وبسایت

Save my name, email, and website in this browser for the next time I comment.

Current ye@r *

Leave this field empty

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فرهنگی و هنری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(ویدیو) لحظه پرتاب بمب اتمی از جنگنده اف 35