در هنگامه غیبت، علمای اسلام یاری دهندگان عقول هستند


در هنگامه غیبت، علمای اسلام یاری دهندگان عقول هستند

خبرگزاری شبستان: حجت الاسلام والمسلمین انصاریان گفت: خداوند با حجت ظاهری یعنی نبوت عقل، حجت باطنی انسان را یاری می‌دهد، در هنگامه غیبت علمای اسلام به جای پیامبران اهداف دینداری را تبیین می‌کنند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین انصاریان استاد حوزه علمیه، به مناسبت ماه مبارک رمضان در مسجد امیر به سخنرانی پرداخت و اظهار داشت: خلق عظیم پیامبر گرامی اسلام(ص) در برخورد با مردم از نشانه‌های رحمت خداوند است که قرآن مجید بر آن اشاره دارد.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با بیان اینکه اسلام صرفا به انجام مناسک عبادی نیست، عنوان کرد: دین اسلام به اخلاق و رفتار نیکو بسیار بهاء داده است و آن را جزو عبادت معرفی می‌کند.

وی با بیان اینکه انسان دارای سه بعد عقلانی، روحی و جسمی است، گفت: عقل هدایت‌گر انسان است که در علوم طبیعی آن را مغز معرفی می‌کنند و در آیات و روایات نیز به همین تعبیر به کار رفته است، عقل و خرد از جمله عوامل ارزش‌گذاری انسان است اما صرف داشتن عقل کافی نیست.

استاد حوزه علمیه افزود: صرفا تکیه به عقل کردن کافی نیست چرا که عقل در دریافت همه حقایق عالم عاجز و محدود است؛ اما همین قدر که بتواند رفتار و کردار جاهلانه را تشخیص داده و بر ضد آن عمل کند خوب است.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان با تاکید مجدد بر اینکه عقل انسان تنها یک محدوده مشخصی را درک می‌کند، اظهار داشت: چراغ نبوت و امامت در کنار عقل انسان قرار گرفته است که او را به مسیر سعادت هدایت کند اگر عقل محدود نبوده و همچون نبوت و امامت قدرت داشت نیازی به نبوت و امامت نبود، اما بنابر فرمایش امام موسی کاظم(ع) عقل، انبیا و ائمه معصومین(ع) همه با هم حجت خداوند بر انسان هستند.

وی با بیان اینکه عقل عامل علم‌آموزی در انسان است؛ ابراز کرد: بر اساس روایات وارد علم به دو شکل برای انسان گسترش یافته است علم دین که تکالیف شرعی او را تعیین می‌کند و علم بدن که کیفیت سلامت و تندرستی انسان را تشریح می‌کند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مردم درباره عقل و شکرگذاری برای آن غفلت دارند، گفت: عقل حجت باطنی است که نمی‌تواند عمق اهداف الهی را تبین کند به همین دلیل خداوند با حجت ظاهری یعنی نبوت عقل انسان را یاری می‌دهد، در هنگامه غیبت علمای اسلام اهداف دینداری را تبین می‌کنند.

حجت الاسلام والمسلمین انصاریان در پایان خاطرنشان کرد: کسانی که عقل ندارند خداوند برای آنها تکلیفی معین نکرده است به همین دلیل در آخرت مواخذه نخواهند شد.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


(تصاویر) کاخ سعدآباد در تعطیلات نوروز 1403