عوارض تزریق ژل به نقاط مختلف صورت و اهمیت یافتن پزشک معتبر


امروزه برای نواحی پر چین و چروک صورت و همچنین بازگرداندن و افزایش حجم لب و گونه ها از تزریق ژل که بوتاکس نیز معروف است استفاده می گردد، اما از آنجایی که هر نوع فعالیتی بر روی بدن انسان ممکن است خطراتی را نیز به همراه داشته باشد، در این مقاله از مجله آرگا به بررسی عوارض تزریق ژل صورت یا بوتاکس می پردازیم که امیدواریم این اطلاعات برای شما عزیزان...

امروزه برای نواحی پر چین و چروک صورت و همچنین بازگرداندن و افزایش حجم لب و گونه ها از تزریق ژل که بوتاکس نیز معروف است استفاده می گردد، اما از آنجایی که هر نوع فعالیتی بر روی بدن انسان ممکن است خطراتی را نیز به همراه داشته باشد، در این مقاله از مجله آرگا به بررسی عوارض تزریق ژل صورت یا بوتاکس می پردازیم که امیدواریم این اطلاعات برای شما عزیزان نیز مفید و کاربردی باشند.

عوارض تزریق ژل به نقاط مختلف پوست صورت

با تزریق ژل بلافاصله بافت صورت به حالت اولیه خود بر می گردد و حجم خود را به دست می آورد. یعنی چین های صورت که از کناره های تحتانی بینی شروع شده تا گوشه دهان ادامه دارد، پر می شود. علاوه بر رفع چین و چروک صورت، با تزریق برخی از ژل ها می توان گودی و کبودی زیر چشم را نیز برطرف کرد. ضمن اینکه برای چاق شدن صورت، افزایش حجم لب، گونه و از بین بردن خط اخم نیز می توان از این ژل ها استفاده کرد.

عوارض تزریق ژل به نقاط مختلف صورت و اهمیت یافتن پزشک معتبر

عوارض تزریق ژل به نقاط مختلف صورت و اهمیت یافتن پزشک معتبر عوارض تزریق ژل به نقاط مختلف صورت و اهمیت یافتن پزشک معتبر

اسیدهیالورونیک در تمام پوست های جوان وجود دارد. این ماده در تمام نقاط بدن و همه نژادها وجود دارد. در واقع این ماده فضای بین الاستین و کلاژن را پر می کند و با نگه داشتن آب در پوست، حجم پوست را حفظ می کند. همگام با افزایش سن، میزان اسید هیالورونیک در پوست کم می شود و این مسئله موجب ایجاد شیار، چین و چروک و نازک شدن لب ها می شود.

زمانی که این اسید به پوست شما تزریق شود، ما می توانیم این اثرات و رفتار اسید هالورونیک را تقلید کنیم و شکل و ظاهر پوست را آبدار کنیم. با پر کردن فرورفتگی ها، چین و چروک ها کم می شود و یا از بین می رود. بوتاکس نیز یک داروی تزریقی است ولی فرآیند اثر، نوع چین و چروک های هدفش با ژل های تزریقی متفاوت است.

واکنش طبیعی پوست در برابر تزریق ژل
ژل یک ماده خارجی است که انواع مختلف آن در بازار وجود دارد. ژل ها به سه دسته موقت، دائم و نیمه دائمی تقسیم می شوند. البته در بین عوارض تزریق ژل هیچ نوع ژلی وجود نداشته که تمام استانداردهای دارویی را داشته باشد و عارضه ای نیز نداشته باشد. بنابراین در شناخت عوارض تزریق ژل بیشتر منظورمان ژل های نیمه دائم و موقت است. ژل های موقت از اسید هالورونیک ساخته شده اند که باعث می شوند سنتز کلاژن نیز همراه با جبران حجم از دست رفته، تحریک شود و پوست قوام یابد.
اگر ما برای انتخاب ژل از یک متخصص پوست مشاوره گرفته باشیم و استانداردهای لازم برای یک انتخاب مناسب را در نظر گرفته باشیم در هنگام استفاده از ژل با عوارض تزریق ژل کمتر مواجه می شویم. معمولاً این ژل 6 تا 51 ماه بعد تجزیه و آن گاه جذب پوست می شود. شواهد نشان می دهد که واکنش بدن به ژل کم است(به خصوص اگر از ژل های استاندارد استفاده شود). بعد از انجام تزریق دچار کبودی و تورم در ناحیه پوست خواهید شد که بعد از چند روز برطرف می شود. البته در مواردی نیز این اتفاق برای افراد نمی افتد. برای برطرف کردن این کبودی ها از آناناس، کمپرس سرد در اوایل و بعد کمپرس گرم و قرص های ویتامین C استفاده کنید.
عوارض تزریق ژل به نقاط مختلف صورت و اهمیت یافتن پزشک معتبر
با وجود رعایت استاندارد های لازم در انتخاب ژل باز هم ممکن است بدن به آن واکنش نشان دهد. فراموش نکنید این ماده یک ماده خارجی است که وارد پوست می شود. بنابراین ممکن است بدن چند ماه یا چند سال بعد دچار قرمزی یا التهاب و به اصطلاح گرانولوم (واکنش بدن) شود. با این وجود احتمال نمایان شدن عوارض تزریق ژل وجود دارد اما به ندرت پیش می آید که عوارضی مانند تورم، التهاب، سفتی نقطه تزریق و عفونت پدیدار شوند. چون ژل های هالورونیک ظرف 21 ماه جذب می شوند. بنابراین احتمال کمی وجود دارد که سبب ایجاد مشکل شوند و اگر مشکلی ایجاد کنند، مربوط به همان 21 ماه است و بعد از آن برطرف می شوند.
عوارض تزریق ژل به نقاط مختلف صورت و اهمیت یافتن پزشک معتبر
چه کسانی نباید ژل تزریق کنند؟ افرادی سابقه بیماری هایی مانند آسم و آلرژی دارند. افراد مبتلا به دیابت که از انسولین استفاده می کنند. زنان شیرده یا باردار افراد دارای بیماری های خود ایمنی ماند لوپوس، روماتیسم و سندروم نفروتیک افراد با سابقه سکته قلبی افرادی که از داروی آسپرین یا وارفارین استفاده می کنند. افرادی که به دلیل بیماری قلبی از دارو استفاده می کند. سابقه ترومبوزهای وریدهای عمقی و خون لخته شده افراد با سابقه سکته مغزی
بعد از تزریق ژل، به محل مورد نظر تا سه روز نباید آب بزنید. به مدت 24 ساعت از حرکات ایروبیک خودداری کنید و برنامه مهم کاری و اجتماعی برای چند روز طرح ریزی نکنید. لب های شما پس از تزریق در شب متورم خواهند شد. اگر تا یک هفته بعد نتایج زیبایی رضایت بخش نبود، 3 هفته بعد تزریق را تکرار کنید. مراقب باشید که در این مدت 3 هفته، به هیچ عنوان ماساژی روی صورت انجام ندهید. با رعایت این نکات از احتمال عوارض تزریق ژل بکاهید.
عوارض تزریق ژل به نقاط مختلف صورت و اهمیت یافتن پزشک معتبر
عمل تزریق ژل بسیار مهم است و خطرات تزریق ژل را کاهش می دهد. گاهی به دلیل تکنیک غلط تزریق، ژل گلوله گلوله می شود. گاهی به دلیل بیش از حد سوراخ کردن، محل تزریق پاره می شود و یا جای سوزن بر روی لب ها باقی می ماند. به عنوان مثال در یک حجامت اصولی ردی از تیغ نخواهد ماند اما در یک حجامت ناشیانه جای تیغ باقی خواهد ماند. البته جای سوزن تا 4، 5 روز باقی می ماند. این تزریق باید حتما توسط متخصص پوست انجام شود. توجه داشته باشید ژل های غیر استاندارد مشکلات زیادی برای پوست شما ایجاد می کنند و بافتی پوست را ناهمگون می سازند. چون اکثر این ژله ها در جذب شدن مشکل دارند. بنابراین به یک بافت اضافی در صورت تبدیل می شوند یا به جای جذب شدن، جا به جایی ناموزون دارند و فرم صورت را به هم می زنند.
امیدواریم مطالب ارائه شده در زمینه شناخت عوارض تزریق ژل مورد توجه شما عزیزان قرار گرفته باشد و بتوانید این تزریق را با رعایت اصول و استانداردهای لازم انجام دهید. برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش سلامت پوست مجله آرگا مراجعه نمایید و از دیگر مطالب مفید و کاربردی در این زمینه دیدن نمایید.

منبع : آرگا

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آرایش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه جمعه 10 فروردین 1403 با معنی و تفسیر دقیق