آمریکا با ابرکامپیوتر Summit جایگاه ازدست‌رفته خود را پس می‌گیرد


آمریکا با ابرکامپیوتر Summit جایگاه ازدست‌رفته خود را پس می‌گیرد

ایالات متحده با معرفی یک ابر کامپیوتر جدید به نام Summit، مصصم به پس گرفتن جایگاه از دست رفته خود در بین سریع‌ترین ابرکامپیوترهای دنیا است. این خبر طی یک کنفرانس مطبوعاتی با شرکت مدیر عامل IBM، مدیر عامل انویدیا و وزیر انرژی آمریکا اعلام شد. هم اکنون چین با ابر کامپیوتر Sunway TaihuLight پیشتاز...

ایالات متحده با معرفی یک ابر کامپیوتر جدید به نام Summit، مصصم به پس گرفتن جایگاه از دست رفته خود در بین سریع‌ترین ابرکامپیوترهای دنیا است. این خبر طی یک کنفرانس مطبوعاتی با شرکت مدیر عامل IBM، مدیر عامل انویدیا و وزیر انرژی آمریکا اعلام شد. هم اکنون چین با ابر کامپیوتر Sunway TaihuLight پیشتاز است.

قدرت محاسباتی این ابر کامپیوتر به 200 پتا فلاپ می‌رسد و ادعا شده قوی‌تری و هوشمندترین ماشین دنیا است. از این ابر کامپیوتر در پژوهش‌های مرتبط با انرژی و دیگر موضوعات علمی چون سوخت مذاب، منابع انرژی جایگزین، علم مواد، مطالعات اقلیمی، محاسبات در شیمی و کیهان شناسی استفاده خواهد شد. همچنین به لطف سیستم موسوم به علم آزاد، پژوهشگران دیگر حوزه‌ها نیز قادر به استفاده از Summit خواهند بود. برای نمونه استفاده از این ابر کامپیوتر در پژوهش‌های مرتبط با سلامت، تلاش برای یافتن داروهای جدید، سرطان شناسی و اعتیاد مورد انتظار است.

آمریکا با ابرکامپیوتر Summit جایگاه ازدست‌رفته خود را پس می‌گیرد

آمریکا با ابرکامپیوتر Summit جایگاه ازدست‌رفته خود را پس می‌گیرد

این ابر کامپیوتر در مجموع از 4,608 سرور تشکیل شده و دارای 9,216 پردازنده مرکزی محصول IBM است. همچنین تعداد 27,648 پردازنده گرافیکی از انویدیا استفاده شده و در ساخت آن از 185 مایل فیبر نوری نیز استفاده شده است. Summit با وزن 340 تن فضایی معادل 860 متر مربع را اشغال کرده است. سیستم خنک سازی این ابر کامپیوتر در هر ثانیه 4,000 گالن آب را جابجا می‌کند. هر سرور با بهره گیری از پهنای باند 2000 گیگابیت در ثانیه با سرورهای دیگر در ارتباط است.

انتظار می‌رود سخت افزارهای بکار رفته به آسانی قادر به عبور از 93 پتافلاپ در بنچمارک LINPACK باشد و ابر کامپیوتر Sunway TaihuLight چین را پشت سر بگذارد. همچنین انتظار می‌رود به لطف پردازنده‌های گرافیکی Tesla V100 انویدیا، ابر کامپیوتر Summit کارایی 3.3 اگزا فلاپ را در یادگیری عمیق به نمایش بگذارد. بنابراین Summit غول جدید هوش مصنوعی و همچنین یک ابرکامپیوتر پرقدرت است.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فال حافظ روزانه شنبه 1 اردیبهشت 1403 با معنی و تفسیر دقیق