والدین نباید تعیین کننده شیوه بازی کودکان باشند


والدین نباید تعیین کننده شیوه بازی کودکان باشند

همدان- ایرنا- یک متخصص روانشناسی کودک و رئیس کمیته بازی و ورزش کودکان هیات ورزش های همگانی همدان گفت: والدین نباید تعیین کننده نوع و شیوه بازی کودکان خود باشند بلکه بهتر است شرایط سالم بازی را فراهم کرده و خود به عنوان همبازی شرکت کنند.

دکتر داود فتحی روز سه شنبه در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: والدین بهتر است اجازه بدهند کودک با قدرت خلاقیت خود بازی را اداره کند.
وی بیان کرد: در واقع والدین از طریق درگیر شدن در فعالیت های خلاق کودک در رشد خلاقیت او سهیم هستند.
این متخصص روانشناسی کودک خاطرنشان کرد: همچنین خانواده ها باید فرصت های لازم را برای سوال کردن، کنجکاوی و کشف محیط به کودکان بدهند و هرگز آنها را تنبیه و تهدید نکنند.
وی افزود: زمینه رشد خلاقیت در خانه زمانی فراهم می شود که به کودکان آزادی زیادی داده شود و برای آنها به عنوان یک فرد احترام قایل شد.
دکتر فتحی به والدین توصیه کرد: محیط خانه را به صورتی درآورید که در آن فعالیت، بازی و خنده به مقدار زیادی وجود داشته باشد و همراه با کودکان خود سعی کنید کارها را به روش های جدید و جالب انجام دهید.
وی با بیان اینکه با تشویق و تایید رفتار کودک و فراهم آوردن زمینه های مساعد و تدارک بازی های دلخواه او، قدرت تخیل و خلاقیت کودک تقویت می شود، به والدین تاکید کرد: خیال پردازی های کودکان را سرزنش نکنید زیرا خلاقیت او را محدود می سازید.
این رواشناس کودک با این توضیح که شاید بازی کردن با خاک برای والدین زحمت بیشتری به همراه داشته باشد، گفت: اما در حقیقت این روش یک راه عالی برای آموزش به همراه بازی برای کودکان است؛ با این ویژگی که وقتی بازی تمام شد قانونی گذاشته شود که پاک سازی محیط جزو امتیازها محسوب شده و جزو شروط بازی لحاظ شود.
رئیس کمیته بازی و ورزش کودکان هیات ورزش های همگانی همدان با مهم ارزیابی کردن نقش خلاقیت در موفقیت کودک یادآور شد: خلاقیت مهمترین وجه زندگی است و اهمیت آن به ویژه نقش بازی در رشد خلاقیت کودکان روز به روز در حال افزایش است.
وی با تاکید بر لزوم توجه والدین به فعالیت بازی و ورزش کودکان گفت: بازی می تواند کودک را از خودمحوری رهایی دهد، زندگی اجتماعی را به کودک بیاموزد و امری برای فراموشی شکست ها و ناکامی های روزانه باشد.
دکتر فتحی افزود: امروزه متخصصان از بازی به عنوان یک روش درمانی استفاده می کنند به طوریکه از طریق بازی، کودک مضطرب، پرخاشگر، خجالتی، عاطفی، مأیوس، افسرده، پیش فعال، بدبین و ترسو را شناسایی کرده و به کمک بازی به روان درمانی آنان می پردازند و سلامت و بهداشت روانی و جسمی را برای آنان تدارک می بینند.
وی با اشاره به فعالیت های کمیته بازی و ورزش کودکان استان همدان گفت: این کمیته به دنبال ایجاد فرهنگ توجه به بازی و ورزش کودکان و همچنین بستر سازی در راستای تحقق اهداف انجمن بازی و ورزش کودکان که در واقع سلامت حال و آینده کودکان است، برنامه های مدونی را ترسیم و به اجرا گذاشته است.
دکتر فتحی برگزاری 2 دوره مربیگزی درجه سه بازی و ورزش کودکان در سطح استان همدان برای نخستین بار و اجرای سمینارها و جشنواره های متعدد در سطح استان به منظور آگاه سازی دوران طلایی رشد کودکان یعنی از تولد تا حدود 6 سالگی را از برنامه های مهم اجرایی در سه ماه گذشته دانست.
وی افزود: در راستای پیشبرد اهداف انجمن بازی و ورزش کمیته های شهرستان ها نیز با معرفی رئیسان و نواب کمیته ها فعال شده و در نظر داریم نشست هم اندیشی و نیز تشریح تقویم اجرایی را برگزار کنیم.
کمیته بازی و ورزش کودکان زیرشاخه فدراسیون ورزش های همگانی کشور است و هم اکنون با عضویت صدها تن در همدان فعالیت خود را از یکسال گذشته به طور رسمی آغاز کرده است.
7520/2090

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دارم دلبری مانند تو