سفر در حاملگی و 13 توصیه مهم به مادران (1)


سفر در حاملگی و 13 توصیه مهم به مادران (1)

اولین مطلب از بسته سفر در بارداری 13 توصیه مهم را با مادرانی در میان می گذارد که در طی دوران بارداری خود قصد سفر دارند و نگران سلامت جنین شان هستند.

نی نی بان: اولین مطلب از بسته سفر در بارداری 13 توصیه مهم را با مادرانی در میان می گذارد که در طی دوران بارداری خود قصد سفر دارند و نگران سلامت جنین شان هستند.


سفر در حاملگی و 13 توصیه مهم به مادران (1)

1. از سلامتی بارداری تان مطمئن شوید

پیش از این که اقدام به سفر کنید باید مطمئن شوید که در وضعیت سلامت کامل به سر می برید و دچار هیچ کدام از عوارض بارداری نشده اید. اگر در اواخر سه ماهه دوم حاملگی تان هستید، شاید لازم باشد یک سونوگرافی قبل از سفر انجام دهید که مطمئن شوید دچار وضعیت جفت سر راهی نیستید.
جفت سر راهی به وضعیتی گفته می شود که جفت بخشی از دهانه گردن رحم را می بندد یا همه آن را به طور کامل می پوشاند. گردن رحم در بخش انتهایی رحم قرار گرفته و اگر جفت دهانه رحم را به طور کامل یا ناقص ببندد ممکن است مادر در طول بارداری یا زایمان دچار خون ریزی شدید شود.
جفت سرراهی زمانی بروز پیدا می کند که جفت به طور کامل و یا قسمتی از دهانه گردن رحم را می بندد. گردن رحم در بخش پایینی و انتهای رحم قرار گرفته است و به بالای واژن متصل می شود.
جفت سر راهی ممکن است تا هفته بیست و هفت بارداری هیچ علامت خاصی برای شما ایجاد نکند و یک دفعه از هفته 27 به بعد باعث خون ریزی شدید شوید. بنابراین لازم است قبل از سفر سونوگرافی برایتان انجام شود تا احتمال وجود جفت سر راهی رد گردد.

2. در مورد نحوه سفر با پزشک معالجتان مشورت کنید
نقاط بازرسی در فرودگاه ها و کابین هواپیما مشکلی برای مادر باردار ایجاد نمی کند و به سلامت جنین آسیب نمی زند. بودن در خودرو یا کشتی هم همان‌ قدر که دیگران را دچار تهوع می کند، برای شما هم تهوع آور است. یعنی اگر پیش از این در سوار شدن در ماشین برای سفر طولانی مشکلی نداشتید، حالا هم که باردار هستید تهوع معمول حاملگی تان تغییر چندانی نمی کند و لزوما بیشتر و شدیدتر نمی شود. البته خیلی از پزشکان موافق سفر با کشتی در بارداری نیستند که مواجهه با بعضی ویروس ها می تواند شما را دچار اسهال و استفراغ کند. این وضعیت معمولا خطری برای جنین ندارد ولی شما را کم آب کرده و وضعیتتان را تا حدی بد می کند.

3. با یک متخصص مشورت کنید
اگر در حال برنامه ریزی برای سفر به مناطق بکر و کمتر توسعه یافته هستید، باید با یک دکتر متخصص در مورد بهداشت مواد غذایی و ایمنی آب، اقدامات احتیاطی و همچنین بیماری های واگیردار آن منطقه مشورت کرده و در صورت لزوم دوره واکسیناسیون شما چک شود. بر اساس یک قاعده کلی زدن واکسنی که از میکروب های کشته شده درست شده از جمله آنفولانزا و هپاتیت A مشکلی ایجاد نمی کند اما تزریق واکسن حاوی ویروس زنده از جمله تب زرد و یا سل برای مادر باردار ممنوع است. واکسن های زنده حاوی ویروس هایی هستند که ضعیف شده اند اما می توانند روی بارداری شما تأثیر بگذارند در حالی که واکسن غیر زنده حاوی میکرو ارگانیسم کشته شده است. اگر می خواهید به منطقه ای سفر کنید که برای ورود به آن تزریق واکسن حاوی ویروس زنده لازم است، بهتر است در مسافرت کردن تجدید نظر کنید.

4. با شرکت هواپیمایی مورد نظرتان تماس بگیرید
خطوط هواپیمایی داخلی و خارجی قوانین متفاوتی برای ورود خانم باردار به هواپیما و مسافرت هوایی او دارند. پس قبل از پرداخت پول بلیط این مورد را با شرکت هواپیمایی یا آژانس مسافرتی که قرار است از طریق آن سفر کنید چک کرده و بعد بلیط رزرو کنید. شاید حتی لازم باشد موقع سفر با هواپیما یک نامه از پزشک متخصص داشته باشید که سن بارداری و تائید او برای سفر شما در آن نامه ذکر شده باشد.

5. یک کپی از همه مدارک و اطلاعات مربوط به بارداری تان را همراه داشته باشید
این اطلاعات شامل تاریخ زایمان، گروه خونی، داروهای مورد استفاده، بیماری های احتمالی، فشار خون و یک کپی از نتیجه آخرین سونوگرافی شماست. اگر در طی سفر وضعیت اورژانسی برایتان پیش بیاید که مجبور شوند شما را به بیمارستان برسانند، داشتن این اطلاعات کمک بزرگی به پزشکان می کند تا راحت تر برای درمان و رسیدگی به وضعیت شما تصمیم بگیرند.

6. وضعیت بیمه خود را بررسی کنید
قبل از سفر به خصوص سفرهای خارج از کشور وضعیت بیمه خود را چک کنید و ببینید آیا شرکت بیمه تان، هزینه های درمان احتمالی در کشور مقصد را می پردازد یا نه.

7. پزشک جایگزین پیدا کنید
اگر تاریخ زایمانتان نزدیک است و مجبور به سفر هستید یا اگر بارداری پرخطر دارید و ... بهتر است از پزشکتان بخواهید یک پزشک جایگزین در شهر مورد نظر به شما معرفی کند تا در صورت لزوم بتوانید با او تماس بگیرید.

8. قهرمان بازی در نیاورید
در طول بارداری مادرها معمولا خسته هستند و شاید کمی درد داشته باشند، بنابراین وقتی در فرودگاه یا سالن انتظار قطار و... هستید قهرمان بازی در نیاورید. شاید لازم باشد صندلی چرخ دار بگیرید یا از کسی کمک بخواهید. پس خجالت نکشید و قهرمان بازی در نیاورید وگرنه ممکن است این سفر تبدیل به بدترین خاطره بارداری شما شود.

9. کمربند ایمنی تان را ببندید
در هواپیما یا توی ماشین حتما کمربند ایمنی تان را ببندید. اگر شکمتان خیلی بزرگ شده و کمربند به آن طرف شکم نمی رسد، از مهمان دار بخواهید آن را برای شما عوض کند. اگر با خودرو به سفر می روید و در طول مسیر دچار سانحه شدید، حتی اگر هیچ جراحت یا کبودی نداشتید، حتما به مرکز اورژانس بروید تا وضعیتتان چک شود. یک تکان ناگهانی ممکن است شما را در معرض خطر زایمان زودرس قرار دهد.

10. مایعات کافی دریافت کنید
کم شدن آب بدن یا دهیدراتاسیون می تواند منجر به زایمان زودرس شود. بنابراین توصیه می شود که روزانه 8 تا 10 لیوان آب بنوشید.

11. هر چند وقت یکبار تغییر وضعیت دهید
خوردن آب زیاد در طول بارداری باعث می شود نیاز بیشتری به دستشویی رفتن داشته باشید، این مسئله نه تنها اشکالی ندارد بلکه از لخته شدن خون در پای شما نیز پیشگیری می کند چون برای دستشویی رفتن مجبور هستید از جایتان بلند شوید و کمی حرکت کنید. علاوه بر این رفتن به دستشویی در فاصله های زمانی کوتاه از عفونت ادراری و عفونت مثانه نیز پیشگیری می کند. سعی کنید بیش از یک ساعت در یک وضعیت باقی نمانید چون به دلیل ترشح هورمون های بارداری خون شما خیلی بیشتر از قبل در معرض لخته شده است و اگر این لخته به ریه برسد، می تواند منجر به آمبولی ریوی کشنده گردد.

12. لباس راحت بپوشید
لباس های راحت را برای پوشیدن در طی مسیر فراموش نکنید. اگر با خودرو شخصی به مسافرت می روید دو جفت کفش همراه داشته باشید. یک جفت دمپایی راحت برای توقف های سریع و مواقعی که می خواهید دستشویی بروید و یک جفت کفش با قوس مناسب برای مواقعی که باید کمی بیشتر قدم بزنید.

13. کیف خود را عوض کنید
به جای کیف دستی، از کوله پشتی استفاده کنید که خطر کمردرد را نیز کاهش می دهد.

اگر می خواهید درباره شرایط سفر در بارداری بیشتر بدانید، ادامه مطالب این بسته را در این صفحه بخوانید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر