علائم تخمدان پلی کیستیک، بخوانید تا زودتر تشخیص دهید


علائم تخمدان پلی کیستیک، بخوانید تا زودتر تشخیص دهید

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا تنبلی تخمدان یک اختلال عدم تعادل هورمونی است که حدود 10٪ از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد.

سندرم تخمدان پلی کیستیک (PCOS) یا تنبلی تخمدان یک اختلال عدم تعادل هورمونی است که حدود 10٪ از زنان را تحت تاثیر قرار می دهد. زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک معمولا پریود های نامنظم، جوش صورت، افزایش وزن، مشکلات بارداری و باروری و سایر علائم را تجربه می کنند. همچنین کیست های خوش خیم روی تخمدان ها وجود دارد که می تواند توسط سونوگرافی شناسایی شود. تخمدان پلی کیستیک در دختران نوجوان از 11 سالگی به بعد آغاز شده، اما بعدا در سنین جوانی نیز و حدود 20 سالگی و بعد از آن نیز پیشرفت می کند. از آنجا که این وضعیت می تواند به طور جدی بر هورمون های شما، چرخه قاعدگی، ظاهر شخصی و باروری تأثیر بگذارد، تشخیص زودهنگام آن بسیار مهم است. تشخیص زودهنگام تخمدان پلی کیستیک و درمان آن ممکن است به کم کردن عوارض طولانی مدت کمک کند.

زمان پریود های خود را یادداشت کنید
اگر تخمدان پلی کیستیک دارید، به احتمال زیاد دارای پریود های نامنظم یا ناقص خواهید بود. به بی نظمی های قاعدگی توجه داشته باشید، از جمله فاصله های طولانی بین دوره های قاعدگی، عدم قاعدگی طولانی مدت، پریود های بسیار سنگین و یا خونریزی بسیار در هنگام پریود و بین دوره های قاعدگی. به موارد زیر دقت کنید:
- طول مدت بین پریود ها بیش از 35 روز است
- کمتر از 8 دوره در سال
- هر 4 ماه یکبار پریود می شوید
- طول زمان پریود ها بسیار سبک و یا بسیار سنگین است
مطالعات نشان می دهد که حدود 50 درصد از زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک فواصل زمانی طولانی بین دوره های قاعدگی دارند (این به عنوان اولیژومنوره شناخته می شود). حدود 20 درصد از زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک هیچ دوره قاعدگی ندارند (این به عنوان آمنوره شناخته می شود). تخمک گذاری نامنظم یا غیرمستقیم، تخمک گذاری آزو اسپرمی نامیده می شود. عدم تخمک گذاری کمبود تخمک گذاری کامل است. اگر شما مشکوک به این بیماری هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید.

به زیاد شدن موی صورت و بدن توجه کنید
زنان سالم مقدار اندک آندروژن ها (هورمون های مردانه) در بدن خود دارند. تخمدانهای پلی کیستیک تمایل دارند مقدار بیشتری از آندروژنها را به علت سطوح بالاتر هورمون جسم زرد تخمدان (سطح طبیعی این هورمون چرخه قاعدگی و تولید تخمک گذاری را تنظیم می کند) و باعث تولید انسولین می شود. این مشکل ممکن است علائم ناراحت کننده ای مانند زیاد شدن موی صورت و بدن را ایجاد کند که هیرسوتیسم نامیده می شود.
موهای اضافی ممکن است روی صورت، داخل معده، انگشتان پا، انگشت شست، سینه یا پشت شما رشد کنند.

به ریزش موهای خود توجه کنید
افزایش آندروژن ها در بدن همچنین ممکن است موجب ریزش مو، نازک شدن مو یا طاسی مردانه شود و موهای شما ممکن است به تدریج از دست برود.

به پوست های چرب، جوش دار و شوره سر توجه کنید
افزایش آندروژن همچنین ممکن است باعث افزایش آکنه پوستی و جوش صورت شود. شما همچنین ممکن است شوره سر، که حالتی است که در آن پوست سر پوسته پوسته می شود، تجربه کنید.

در رابطه با تخمدان پلی کیستیک آگاهی پیدا کنید
تخمدان پلی کیستیک تخمدانی با بیش از 12 کیست است که هر کدام از 2 تا 9 میلی متر قطر دارند. کیست ها در اطراف حاشیه تخمدان قرار دارند که منجر به افزایش حجم تخمدان می شود. در برخی موارد، ممکن است برای برداشتن این کیست ها نیاز به عمل جراحی داشته باشید. برای تعیین اینکه آیا شما تخمدان پلی کیستیک دارید، پزشک شما باید سونوگرافی انجام دهد.

از علائم هایپر انسولینمی آگاه شوید
هایپر انسولینمی سطح بیش از حد انسولین در بدن است که گاهی اوقات با دیابت اشتباه گرفته می شود در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک بدن تمایل به مقاومت در برابر انسولین دارد اگر علائم زیر را مشاهده کردید بلافاصله به پزشک خود مراجعه کنید
- افزایش وزن
- هوس شیرینی
- احساس گرسنگی شدید
- دشواری در تمرکز یا بی انگیزگی
- اضطراب یا وحشت
- خستگی

به ناباروری خود توجه کنید
اگر شما در تلاش برای بارداری هستید و پریود های نامنظم دارید به احتمال زیاد به سندرم تخمدان پلی کیستیک مبتلا هستید. در واقع تخمدان پلی کیستیک شایع ترین علت ناباروری است و تخمک گذاری بارای بارداری مشکل و غیر ممکن خواهد بود.
سطح بالای هورمون ها در بعضی موارد خطر سقط جنین را در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک که باردار هستند افزایش خواهد داد.

به اضافه وزن و چاقی خود توجه کنید
چاقی همیشه یک مشکل نگران کننده است اما ممکن است نشانه ای از تخمدان پلی کیستیک باشد. افزایش سطح انسولین در زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک باعث چربی دور شکم می شود و حالت گلابی شکل پیدا می کنند و بسار دیر از بین می روند.
حدود 38 درصد زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک چاق هستند.

به هرگونه تغییرات پوستی توجه کنید
اگر تخمدان پلی کیستیک دارید ممکن است پوست گردن، زیر بغل، ران و سینه ها دچار تغییراتی شود که به آن بیماری پوستی آکانتوز نیگریکانس گفته می شود.

درد لگن و شکم خود را پیگیری کنید
برخی از زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک درد و یا ناراحتی در لگن، شکم و کمر درد دارند این نوع درد ها معمولا کند و به صورت سوزن سوزن است و ممکن است از شدید تا خفیف باشد و معمولا شبیه درد شروع دوره قاعدگی است.

میزان خواب خود را بررسی کنید
برخی از زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک دچار قطع تنفس در خواب می شوند که در آن شما به خر خر افتاده و در طول خواب به صورت دوره ای تنفس می کنید.
این می تواند منجر به افزایش سطح استروژن و تستوسترون و یا چاقی شود، که هر دو با تخمدان پلی کیستیک مرتبط هستند.

از علائم روانی آگاه باشید
زنان مبتلا به تخمدان پلی کیستیک به نظر می رسد کاملا مستعد اضطراب و افسردگی هستند. این علائم ممکن است علل فیزیکی مانند اختلالات هورمونی داشته باشد. آنها ممکن است به علائم دیگر، به ویژه ناباروری، واکنش نشان دهند.

سابقه خانوادگی خود را بررسی کنید
تخمدان پلی کیستیک می تواند یک وضعیت ارثی باشد. اگر مادر یا خواهر شما دارای تخمدان پلی کیستیک باشد، ممکن است آن را توسعه دهد. برای تشخیص اینکه آیا شما مستعد تخمدان پلی کیستیک هستید، سابقه پزشکی خانواده خود را در نظر بگیرید.
تخمدان پلی کیستیک در زنانی که سابقه خانوادگی دیابت نیز دارند مشاهده می شود.
زنان مبتلا به تخمدان پلی کیسنیک هنگام زایمان نوزادان بیش از حد کوچک یا بیش از حد بزرگ به دنیا می آورند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت مادر و نوزاد

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


گرگی ناگهان وارد بیمارستان شد/ اما زمانی که پرستاران علت را فهمیدن، نتوانستند جلوی گریه...