اتفاقی عجیب که برای داوطلبان رشته کامپیوتر رخ داد


اتفاقی عجیب که برای داوطلبان رشته کامپیوتر رخ داد

با وجود اینکه طی روز‌های گذشته مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد به پایان رسید، اما هنوز داوطلبان برخی از رشته‌ها در شوک تغییرات ناگهانی برخی از موارد دفترچه شماره 2 هستند و تاکنون نتوانسته‌اند اقدام به انتخاب رشته کنند. از جمله تغییرات صورت گرفته در دفترچه می‌توان به حذف برخی از رشته‌های دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی و یا کاهش ظرفیت برخی...

روزنامه کیهان: با وجود اینکه طی روز‌های گذشته مهلت انتخاب رشته کارشناسی ارشد به پایان رسید، اما هنوز داوطلبان برخی از رشته‌ها در شوک تغییرات ناگهانی برخی از موارد دفترچه شماره ۲ هستند و تاکنون نتوانسته‌اند اقدام به انتخاب رشته کنند. از جمله تغییرات صورت گرفته در دفترچه می‌توان به حذف برخی از رشته‌های دانشگاه‌های وابسته به دستگاه‌های اجرایی و یا کاهش ظرفیت برخی از رشته‌ها و گرایش‌ها اشاره کرد.


در این گزارش به بررسی مشکلات داوطلبان مهندسی کامپیوتر و IT اشاره خواهیم کرد. مشکلات داوطلبان دو رشته مهندسی کامپیوتر و IT از سال ۹۴ و زمانی که وزارت علوم تصمیم گرفت تا گرایش شبکه و امنیت را از رشته آی تی به رشته کامپیوتر منتقل کند آغاز شد. این موضوع با اعتراض دانشجویان مواجه و به همین خاطر اجرایی کردن این تصمیم به سال ۹۵ موکول شد. برخلاف پیش‌بینی‌ها و ابلاغ قبلی، در سال ۹۵ نیز تغییری رخ نداد و گرایش‌های امنیت و شبکه همچنان در ذیل رشته آی تی قرار داشتند. در کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۶ دانشجویان به گمان اینکه همچون دو سال گذشته تغییری در دفترچه این کنکور صورت نخواهد گرفت، اما به یکباره، هنگام ثبت‌نام شاهد تغیرات وسیعی شدند که باز هم مورد اعتراض دانشجویان قرار گرفت و نهایتاً ظرفیت گرایش‌های شبکه و امنیت شبکه، بین دو رشته آی تی و کامپیوتر تقسیم شد تا هم دانشجویان آی تی و هم کامپیوتر بتوانند این گرایش‌ها را انتخاب کنند.


داوطلبان کنکور کارشناسی ارشد مدعی‌اند، در همان زمان ثبت‌نام کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۶ (یعنی دی ماه ۹۵) و پس از تقسیم ظرفیت دو گرایش شبکه و رایانش امن بین دو رشته ذکر شده، سازمان سنجش طی اطلاعیه‌ای در تاریخ ۴ دی ماه ۹۵ در سایت خود اعلام کرد تمام ظرفیت گرایش‌های شبکه و رایانش امن (حدود ۱۷۰ نفر) را از کنکور سال ۹۷ به بعد، به طور کامل صرفاً از طریق رشته مهندسی کامپیوتر پذیرش خواهد نمود.
با وجود صدور اطلاعیه فوق از سوی سازمان سنجش آموزش کشور، اما هنگامی که دفترچه انتخاب رشته ۹۷ منتشر شد، ظرفیت تقسیم شده گرایش‌های شبکه و رایانش امن بین رشته‌های آی تی و کامپیوتر، نه تنها به رشته مهندسی کامپیوتر افزوده نشده بود بلکه ظرفیت‌ها نسبت به سال ۹۶ کمتر و حتی ظرفیت این دو گرایش نیز کاهش پیدا کرده بود.


مطابق ادعای داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد، این مشکل از آنجا نشات می‌گیرد که با توجه به انتقال دو گرایش شبکه و رایانش امن از رشته آی تی به رشته کامپیوتر از سال ۹۷، رئیس سابق شورای گسترش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در این باره گفته بود که این گرایش‌ها با همان مجوز قبلی در رشته مهندسی کامپیوتر ارائه شوند، اما با تغییر رئیس این شورا در اردیبهشت ماه، اعلام شد که مجوز‌های قبلی باطل و قابل استناد نیست.


دانشگاه ارومیه، دانشگاه اصفهان، دانشگاه امیرکبیر، دانشگاه امام حسین (ع)، دانشگاه زاهدان، دانشگاه صنعتی امیرکبیر، دانشگاه صنعتی سهند تبریز، دانشگاه صنعتی شیراز، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه فردوسی مشهد و دانشگاه یزد، از جمله دانشگاه‌هایی هستند که در سال ۹۶ گرایش شبکه را ارائه می‌کرده‌اند، اما در سال ۹۷ به صورت غیرمنتظره‌ای از دفترچه انتخاب رشته حذف شدند و تنها دانشگاهی که در سال ۹۷ برای گرایش شبکه دانشجو می‌پذیرد، دانشگاه صنعتی شریف است.


بر همین اساس، ظرفیت گرایش شبکه در مقطع روزانه کنکور کارشناسی ارشد سال ۹۵، تعداد ۹۱ نفر بوده و این تعداد در سال ۹۶ به ۱۱۸ دانشجو افزایش یافته، با این حال، این ظرفیت در کنکور کارشناسی ارشد امسال، به ۸ نفر کاهش پیدا کرده است!


به نقل از خبرنامه دانشجویان؛ برخی از داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد اذعان می‌کنند، طبق مکاتباتی که با مدیران گروه‌های گرایش شبکه دانشگاه علم و صنعت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر داشته‌اند متوجه شدند که این دانشگاه‌ها برای گرایش شبکه درخواست داده بودند، اما در دفترچه انتخاب رشته سازمان سنجش اثری از ظرفیت‌های این دانشگاه‌ها دیده نمی‌شود.


نمایندگان مجلس در اواخر فروردین ۹۴ مصوبه‌ای داشتند که اگر اجرایی شود شاید کمتر شاهد مشکلاتی از این دست باشیم. براساس این مصوبه، سازمان سنجش و وزارت علوم موظف شدند، هرگونه تغییرات جدید در تحصیلات تکمیلی را از یک سال قبل از طریق سایت و رسانه‌ها به اطلاع عموم برسانند. همچنین مطابق مصوبه مذکور، حداکثر میزان تغییرات مواد امتحانی باید ۱۰ درصد باشد، با این حال، تغییرات اخیر در آزمون کارشناسی ارشد، نزدیک به ۳۰ درصد از مواد آزمون را تغییر و در فاصله سه ماه مانده به کنکور ارشد این تغییرات صورت گرفت.


در هر صورت، داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۹۷، خواهان بازگشت ظرفیت‌های حذف شده هستند و سازمان سنجش و وزارت علوم باید در این زمینه پاسخگوی این داوطلبان باشند.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اجتماعی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا