پاسخ عجیب معاون باشگاه استقلال به تغییرات آکادمی


پاسخ عجیب معاون باشگاه استقلال به تغییرات آکادمی

معاون ورزشی باشگاه استقلال با بیان اینکه حضور در هیات امنای آکادمی پُست و سِمت محسوب نمی‌شود، درباره مغایر بودن تغییرات آکادمی با اساسنامه باشگاه توضیحاتی داد.


به گزارش خبرنگار مهر، پندار توفیقی درباره اتفاقات آکادمی باشگاه استقلال و دلایل تشکیل هیات امنا توضیحاتی داد که مشروح گفتگوی وی در ذیل می آید:

* چرا باشگاه استقلال اقدام به تشکیل هیات امنا برای آکادمی کرد؟

- قبل از عید نوروز بود که هیات مدیره تصمیم گرفت آکادمی یک نفره اداره نشود و مجموعه ای از افراد اقتصادی و حقوقی کنار هم باشند. در آن جلسه هیات مدیره قبل از عید، دوستان تصمیم می گیرند هیات امنایی داشته باشند متشکل از علی جباری، جواد قراب، آقای سعیدیان و عبدیان از فعالان اقتصادی و بنده.

* آیا واقعا نیاز بود یک آکادمی زیر نظر باشگاه استقلال این همه عضو داشته باشد و حتی اعضای این هیات امنا روی نظر رئیس آکادمی نفوذ داشته باشند؟

- نیاز یا عدم نیازش را هیات مدیره توضیح می دهد. گرفتاری ها در آکادمی باشگاه های بزرگ وجود داشته است و می خواستند از اداره تک نفره خارج شود.

* حضور در هیات امنای یک آکادمی چه سودی برای افراد اقتصادی دارد؟

- آنها علاقه مند به باشگاه استقلال هستند. وقتی هواداران برای تماشای بازی ها به استادیوم می آیند و پول بلیت می دهند، چه سودی می برند؟ ضمن اینکه در آکادمی هزینه هنگفت پرداخت نمی شود. هزینه کل آکادمی ظرف یک سال از ۵۰۰ تا ۷۰۰ میلیون تومان است.

* با این حساب باشگاه به این بزرگی مثل استقلال به خاطر ۵۰۰ میلیون تومان این تغییرات را ایجاد می کند؟

- اگر می خواهید جزئیات را بدانید باید توضیح بدهم. باشگاه استقلال میلیاردها تومان بدهکار است. هر پولی هم بیاید اولویت با طلبکاران و هزینه های جاری. آکادمی هم بودجه ای دارد ولی حتی همین بودجه هم به آکادمی تزریق نمی شد. آکادمی استقلال می تواند درآمدزا باشد.

* تشکیل هیات امنا مغایر با اساسنامه باشگاه نیست؟

- خیر، باشگاه در اساسنامه شرکت سهامی خاص است که می تواند زیر شرکت داشته باشد. این چیز عجیبی نیست. این تصمیم را هیات مدیره گرفت و می خواست آکادمی را از لحاظ مالی از باشگاه مستقل کند تا درآمدزایی هم داشته باشد.

* نحوه درآمدزایی آکادمی به چه صورت خواهد بود؟

- بازیکنانی که از آکادمی به تیم بزرگسالان تزریق می شوند، در قراردادهایشان قید می شود که وقتی به تیم بزرگسالان منتقل شوند، درصدی از قراردادشان به آکادمی بر می گردد.

* ولی قبول کنید تشکیل هیات امنا در آکادمی باشگاه را جزیره وار و جدا می کند.

- خیر اینطور نیست. علی جباری بعنوان پیشکسوت، جواد قراب بعنوان عضو هیات مدیره و من بعنوان معاون ورزشی در هیات امنا حضور داریم. تصمیم با این افراد نبوده و اینکه چه کسانی در هیات امنا باشند تصمیم هیات مدیره بوده است. آقایان زمانی، قراب، ملکی و افتخاری مصوبه ای قبل از عید داشتند. من در آن جلسه نبودم. تصمیم گرفته بودند باشگاه استقلال آکادمی را به صورت هیات امنا اداره کند.

* با این وضعیت، کنفدراسیون آسیا می تواند جلوی مجوز حرفه ای باشگاه استقلال را بگیرد چرا که باشگاه باید شورای آکادمی داشته باشد نه هیات امنا.

-بنده خودم برای مجوز حرفه ای آمد در تمام جلسات حضور داشتم. در این جلسات با نمایندگان AFC، از رئیس آکادمی سئوال می شد. بنده و مدیرعامل هم مورد سئوال قرار می گرفتیم. در باشگاه استقلال ذی حساب حضور دارد و نماینده ای هم در آکادمی دارد. همینطور هیات مدیره و مدیرعامل هم در آکادمی نماینده دارند. این یک چیز عادی است.

* در اساسنامه آمده که اعضای باشگاه باید شورای آکادمی بشوند ولی شما دو نفر از بیرون آورده اید و به عبدیان و سعیدی سمت داده اید.

- چه سمتی؟ اینها عضو هیات امنا هستند! من متوجه منظور شما نمی شوم.

* حرف این است که با تشکیل هیات امنا، مجوز حرفه ای باشگاه استقلال باطل می شود. آیا در جریان این موضوع هستید؟

- برای گرفتن مجوز حرفه ای شورایی در سازمان لیگ تشکیل و اسناد و مستندات آکادمی ها و چارت های سازمانی بررسی می شود. خیلی حضور اعضای هیات امنا در آکادمی خیلی پیچیده نیست. باشگاه هایی مثل پیکان یا ذوب آهن و سایپا صنعتی هستند و درآمدشان فرق می کند. باشگاهی مثل استقلال باید خودش درآمدزایی کند. فرمت درآمدزایی در استقلال فرق می کند و ما به فعالان اقتصادی نیاز داریم.

* چرا باشگاه استقلال طلایه دار درآمدزایی در آکادمی شده است؛ در حالی که هیچ کجای دنیا آکادمی را با نیت درآمدزایی تاسیس نمی کنند و هدف چیز دیگری است؟

- خیلی خوب است استقلال طلایه دار این ماجرا بشود. در تمام دنیا فوتبالش به صورت صنعت اداره می شود. سایپا و ذوب آهن و باشگاه هایی از این دست با پول صنعت اداره می شوند ولی استقلال و پرسپولیس صد درصد خصوصی هستند ویک ریال بودجه از دولت نمی گیرند. استقلال از لحاظ ساختار کاغذی صد درصد دولتی است ولی از لحاظ ساختار اداری صد درصد خصوصی است.

* آیا درآمدزایی از آکادمی به این شکل نمونه خارجی هم دارد؟

- سالها آکادمی به صورت مدیریت هزینه اداره می شده است. حالا تفکری به عنوان مدیریت درآمد شکل گرفته و این چیز عجیبی است. حتما مدل خارجی هم وجود دارد. البته چه الزامی دارد از مدل خاص پیروی شود. مگر در این سالها در صنعت فوتبال چند واژه فارسی وارد شده است؟ این همه سال هم در فوتبال کار می کنیم ولی یک واژه فارسی در فوتبال نداریم! به نظرم این بحث خیلی ساده و در حد کورس ۴ ساعته اقتصادی است!

کد خبر 4319506

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فوتبال داخلی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود همه آهنگ های ارسان ار