لکه ‌بینی در حاملگی|پریود شدن در بارداری|علت خونریزی و لکه بینی


لکه ‌بینی در حاملگی|پریود شدن در بارداری|علت خونریزی و لکه بینی خونریزی در 3 ماهه دوم بارداری,علت خونریزی و لکه بینی بارداری و پریود آیا لکه بینی با خونریزی تفاوت دارد؟ خونریزی کم، که سریع هم قطع می شود را “لکه بینی” می گویند. درست همچون اتفاقی...

فهرست سرفصل ها

لکه ‌بینی در حاملگی|پریود شدن در بارداری|علت خونریزی و لکه بینی آیا لکه بینی با خونریزی تفاوت دارد؟ چرا در دوران بارداری عادت ماهانه نمی‌شویم؟ دلایل خونریزی‌ های دوران بارداری لانه‌گزینی جنین خونریزی های سه ماهه اول بارداری خارج رحمی بارداری مولار سقط عفونت و زخم گردن رحم ایجاد لخته خونی پشت جفت (بند ناف) در حال رشد خونریزی های سه ماهه دوم و سوم جفت سرراهی جدا شدن زودرس جفت رگ های سر راهی زایمان زودرس پارگی رحم زمان مراجعه به پزشک

لکه ‌بینی در حاملگی|پریود شدن در بارداری|علت خونریزی و لکه بینی

لکه ‌بینی در حاملگی|پریود شدن در بارداری|علت خونریزی و لکه بینیخونریزی در 3 ماهه دوم بارداری,علت خونریزی و لکه بینی بارداری و پریود

آیا لکه بینی با خونریزی تفاوت دارد؟

خونریزی کم، که سریع هم قطع می شود را “لکه بینی” می گویند. درست همچون اتفاقی که در روز اول یا آخر دوران قاعدگی اتفاق می افتد. “لکه ‌بینی در دوران حاملگی”، موضوعی متفاوت از دوره‌های معمولی پریود پیش از بارداری است. با این وجود، خانم‌ ها از آن به‌ عنوان “پریود شدن در حاملگی ” یاد می‌کنند. لکه‌ بینی به معنای “خونریزی واژینال” خفیف بوده که رنگ لکه خونی، بین قرمز تا قهوه‌ای متغیر است. در هفته‌ های اول بارداری، لکه بینی خفیف یک اتفاق شایع است.

از هر پنج خانم باردار، یک نفر در سه ماهه اول بارداری لکه بینی پیدا می‌کند. اما این لکه بینی و خونریزی به معنی عادت ماهانه در دوران بارداری است؟ خیر، چنین چیزی امکان ندارد. به عبارتی احتمال خونریزی واژینال در دوران بارداری وجود دارد اما نه به دلیل عادت ماهانه شدن بلکه به دلایل متعدد دیگری.

چرا در دوران بارداری عادت ماهانه نمی‌شویم؟

در چرخه قاعدگی ماهانه هر بار تخمکی آزاد شده و خود را به نزدیکی رحم می‌رساند. در این حین دیواره داخلی رحم برای محافظت از نطفه‌ای که احتمالا شکل می‌گیرد ضخیم و پرخون می‌شود. حال اگر تخمک بارور نشود، دیواره رحم ریزش کرده و خونریزی ماهانه آغاز می‌شود. خانم باردار در بدنش تخمکی دارد که از قبل بارور شده بنابراین در پایان چرخه قاعدگی‌اش دیگر دیواره رحم فرو نمی‌ریزد و عادت ماهانه نمی‌شود. به همین دلیل یکی از ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین علائم تشخیص بارداری “عادت ماهانه نشدن” است.

دلایل خونریزی‌ های دوران بارداری

لانه‌گزینی جنین

در ابتدای بارداری معمولا خانم‌ها یک بار خونریزی دارند آن هم زمانی که نطفه (از این به بعد جنین نام دارد) به دیواره رحم می‌چسبد. این خون به صورت لکه‌های صورتی روشن یا قهوه‌ای روی لباس دیده می‌شود.

خونریزی های سه ماهه اول بارداری خارج رحمی

بعضی از خانم‌ها فکر می‌کنند بارداری خارج از رحم یعنی اینکه تخمکی مجددا در رحم بارور شود. در اصل این مشکل، زمانی ایجاد می‌‌شود که جنین به جای رشد در داخل رحم وارد لوله‌های فالوپ (لوله‌هایی که از بالا به رحم وصل می‌شوند و از تخمدان‌ها می‌آیند) شده و در آنجا رشد می‌کند.

بارداری مولار

در شرایط بسیار نادری، توده ای در درون رحم به جای جنین شروع به رشد می کند که می تواند سرطانی شده و به قسمت های دیگر بدن گسترش یابد. یکی دیگر از علائم بارداری مولار، حالت تهوع و استفراغ شدید و بزرگ شدن سریع اندازه رحم می باشد.

سقط

گاهی خونریزی در این دوره به دلیل سقط جنین است. بیشترین دلیل نگرانی مادران باردار از خونریزی در طول 12 هفته اول دوران بارداری، مربوط به سقط جنین مکرر در این دوره زمانی است. حدود نیمی از بانوان که در این زمان خونریزی داشته اند، نهایتا جنین خود را سقط می کنند، اما این دلیل نمی شود که در هر لکه بینی ناچیزی دچار نگرانی شوند، مخصوصا اگر علائم دیگری نداشته باشند.

عفونت و زخم گردن رحم

زمانی رخ می‌دهد که لایه داخلی کانال دهانه رحم به بیرون رشد کند. اگرچه این عارضه، مشکل چندان نگران کننده‌ای نیست، اما نباید به آن بی‌توجه بود. این عارضه می‌تواند در اثر ضربه، مواد شیمیایی، عفونت‌های طولانی مدت رحم، سرطان دهانه رحم، زایمان‌های متعدد، سطح بالای هورمون‌های زنانه، استفاده از تامپونو استفاده طولانی مدت از آی یو دی و مصرف قرص‌های پیشگیری از بارداری (در خانم‌های جوان) ایجاد شود.

ایجاد لخته خونی پشت جفت (بند ناف) در حال رشد

نکته: تمام خونریزی‌های سه ماهه اول مهم هستند و در صورت بروز چنین مشکلی باید با پزشک متخصص زنان در میان گذاشته شود. به خصوص خونریزی‌هایی که قبل از اولین سونوگرافی (زمانی که بارداری داخل رحم تایید می‌شود) رخ می‌دهند.

خونریزی های سه ماهه دوم و سوم

خونریزی‌های این دوره بارداری هم مهم‌ هستند و هیچ ارتباطی به عادت ماهانه شدن ندارند و می‌توانند به دلایل زیر باشند:

جفت سرراهی

در یک بارداری معمولی جفت باید در نیمه بالایی رحم قرار گیرد که گاهی جفت به قسمت پایینی رحم (گردن رحم یا سرویکس) آمده و این ناحیه را مسدود می‌کند گاهی هم قسمتی از عروق جفت در قسمت بالای سر جنین نمایان می شود. این نوع خونریزی بدون درد و علامت اتفاق می افتد.

جدا شدن زودرس جفت

در حدود یک درصد از بارداری ها، زمان قبل از زایمان یا طی زایمان، جفت از دیواره رحم جدا می شود که برای مادر و جنین خطرناک می باشد. از دیگر علائم جدا شدن جفت، وجود درد در ناحیه زیر شکم و وجود لخته خون در مجرای تناسلی و درد کمر می باشد.

رگ های سر راهی

در مواقع بسیار نادر، افزایش رگ های خونی در بند ناف و جفت در مسیر کانال زایمان، این مسیر را مسدود می کند که برای جنین خطرناک است، زیرا در اثر خونریزی زیاد از جفت و بند ناف ممکن است جنین دچار کمبود اکسیژن شده و خفه شود.

زایمان زودرس

در بعضی خانم‌ها هنگامی که کیسه آب پاره می‌شود، امکان دارد در مایع خارج شونده از بدن خون دیده شود. خونریزی در اواخر دوران بارداری شاید دلیل این باشد که جنین شما آماده به دنیا آمدن است. چند روز یا چند هفته قبل از زایمان، توده مخاطی که همراه با لکه می باشد از رحم خارج می شود. اگر این علائم قبل از هفته 37 بارداری اتفاق بیافتد، فورا به پزشک مراجعه کنید، زیرا در حال زایمان زودرس هستید. از دیگر علائم می توان به تغییرات مجاری تناسلی، فشارهای زیر شکمی و درد در ناحیه زیر کمر اشاره کرد.

پارگی رحم

خونریزی ممکن است به دلیل پاره شدن جای بخیه در سزارین بارداری قبلی اتفاق بیافتد که بسیار خطرناک است و نیاز به عمل سزارین فوری دارد. از دیگر علائم، احساس درد و فشار در ناحیه زیر شکم می باشد.

زمان مراجعه به پزشک

در صورت مشاهده هر یک از علائم زیر به اورژانس مراجعه کنید

هر نوع درد یا پیچش در ناحیه زیر شکم خونریزی چه با درد و چه بی درد خارج شدن بافت از درون رحم سرگیجه یا ضعف و غش تب بالای 37.7 درجه سانتیگراد

به طور کلی اگر در دوران بارداری روی لباستان لکه خون دیدید خونسردی خودتان را حفظ کنید، چون احتمال اینکه خطری جدی‌ شما و جنین شما را تهدید کند، کم است. اما حتما پزشک معالجتان را در جریان بگذارید.

گردآوری از مجله اینترنتی همراه باعلم

منبع: bartarinha.ir

loading...
***
loading...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بارداری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403