تفاهم صدر و العامری طرح آمریکا برای عراق را خنثی کرد


تفاهم صدر و العامری طرح آمریکا برای عراق را خنثی کرد

بغداد– ایرنا – رئیس مرکز مطالعات و تحقیقات استراتژیک هدف گفت که اعلام ائتلاف میان سائرون (سید مقتدا صدر) و الفتح (هادی العامری) ضربه دردناکی به آمریکا وارد کرد زیرا آمریکا اخیرا سعی داشت از طریق ایجاد فتنه میان این دو ائتلاف جنگ داخلی براه بیاندازد.

به گزارش ایرنا، الکندی روز چهارشنبه در گفتگو با خبرگزاری المعلومه عراق گفت: آمریکا تلاش داشت که از شک و تردید های مربوط به نتایج انتخابات به نفع خود استفاده کند و شروع به طراحی برای ایجاد یک جنگ داخلی میان احزاب اصلی شیعه به ویژه میان جناح های مقاومت اسلامی در ائتلاف های الفتح و جریان صدر کرد.
وی افزود که اعلام ائتلاف میان الفتح و سائرون ضربه دردناکی به واشنگتن وارد و توطئه واشنگتن برای ایجاد جنگ داخلی را خنثی کرد.
الکندی در ادامه گفت: شب گذشته شاهد یک اقدام بزرگ سیاسی از سوی نیروهای ضد اشغالگری آمریکا در عراق بودیم و مقتدا صدر رهبر جریان صدر با هادی العامری رئیس ائتلاف الفتح ائتلاف تشکیل داد و شیخ قیس الخزعلی دبیرکل جنبش عصائب اهل الحق با نوری المالکی رئیس ائتلاف دولت قانون و سید عمار حکیم رئیس جریان حکمت ملی برای تشکیل فراکسیون بزرگ دیدار کرد.
الکندی توضیح داد که روزهای آینده شاهد اعلام ائتلاف (فراکسیون) بزرگ پارلمانی میان نیروهای اعتدالی و مقاومت برای تشکیل دولت آینده خواهد بود، دولتی که با اشغال عراق از سوی آمریکا که با تامین مالی عربستان سعودی و امارات و برای اجرای طرح هایشان انجام شده است نیز مخالفت خواهد کرد.
وی تاکید کرد که این ائتلاف همچنین بر سر حل مشکلات ناشی از اعتراض به نتایج انتخابات و شک و تردیدهای
پیرامون آن تفاهم خواهند کرد و این مشکلات را از طریق تن دادن به تصمیمات قضایی درخصوص بازشماری دستی آرا و پذیرش نتایج آن حل و فصل می کنند.
'سید مقتدا صدر' حامی ائتلاف 'سائرون' که با 54 کرسی حائز رتبه نخست انتخابات پارلمانی اخیر عراق شد، سه شنبه شب اعلام کرد، بر سر تشکیل فراکسیونی بزرگتر با ائتلاف 'الفتح' به رهبری 'هادی العامری' به توافق رسیده است.
ائتلاف موسوم به 'الفتح با 47 کرسی پس از سائرون بیشترین آراء را در انتخابات 22 اردیبهشت ماه پارلمانی عراق کسب کرد.
وی این موضوع را در کنفرانس مطبوعاتی مشترک با العامری در نجف اشرف اعلام و درعین حال تاکید کرد این ائتلاف گامی تکمیلی برای ائتلاف پیشتر اعلام شده میان سائرون، حکمت (سید عمار حکیم) و الوطنیه (ایاد علاوی) است.
'احمد الاسدی' سخنگوی رسمی ائتلاف الفتح نیز اعلام کرد سائر ائتلاف های پیروز انتخابات عراق درصورت پایبندی به برنامه های آینده دولت ائتلافی می توانند به فراکسیون مشترک این ائتلاف با سائرون بپیوندند.
وی پیوستن دیگر گروه های پیروز انتخابات پارلمانی چون 'النصر' به ریاست حیدر العبادی، 'دولت قانون' به ریاست 'نوری المالکی' و دیگر گروه های 'کردی' را به این فراکسیون مشترک دور از انتظار ندانست و افزود: هدف ما تشکیل دولتی قوی است که آرمان های مردم عراق را برآورده سازد.
درهمین حال به گزارش ایرنا، تشکیل این ائتلاف در شرایطی اعلام شد که عراق پس از حادثه عمدی آتش زدن صندوق های رای در مرکز الرصافه بغداد - در آستانه بازشماری دستی آرا- وارد بحران تازه انتخاباتی شده بود.
حزب دموکرات کردستان عراق و اتحادیه میهنی کردستان عراق دو حزب عمده کرد عراقی نیز ساعتی بعد در بیانیه ای مشترک از تشکیل ائتلاف بزرگتر میان ائتلاف های انتخاباتی سائرون و الفتح استقبال کردند.
باین دو حزب توافق یاد شده را 'گامی مثبت و آغازی مناسب برای نقش راه سیاسی عراق' در دوره پساانتخابات دانستند.
اعلام غیرمنتظره ائتلاف دو فهرست انتخابی پیروز انتخاب یعنی الفتح به رهبری هادی العامری و سائرون به پشتیانی سید مقتدا صدر، به اعتقاد کارشناسان به منزله نفس راحتی بود که سینه ملتهب فضای سیاسی عراق کشید و آبی روی آتش این التهابات ریخت.
در همین حال جریان رسانه ای وابسته به سعودی در شبکه های اجتماعی از بامداد امروز چهارشنبه که بانگ تشکیل ائتلاف راهبردی بین سائرون و الفتح در سطح رسانه های منطقه پیچید، به شدت به خشم آمده اند.
کاربرانی که به نام سعودی ها در شبکه های اجتماعی حضور یافته، تا دیروز که برای مقتدا صدر به به و چه چه می کردند بعد از اعلام ائتلاف او با الفتح، او را به باد بدترین انتقادات گرفته اند.
کاربران عراقی در مقابل از این ائتلاف استقبال کرده اند زیرا معتقدند از یکسو شبح احتمال درگیری داخلی میان شیعیان و تنش را از عراق دور کرد و دوم اینکه فضا را برای نفوذ سعودی ها به صحنه سیاسی عراق بست.
اما طرفداران محور مقاومت، تحقق این ائتلاف را پیروز مهم دیگری برای محور مقاومت در منطقه و شکست محور دوم شامل آمریکایی ها – سعودی ها و صهیونیست ها دانستند.
خاورم**ع ص**380**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا