همواره مدعیان بار سنگینی بر حکومت تحمیل کردند


همواره مدعیان بار سنگینی بر حکومت تحمیل کردند

خبرگزاری شبستان: استاد حوزه علمیه گفت: همواره مدعیان خواص اهل کارشکنی و زیاده خواهی بودند و بار سنگینی بر حکومت تحمیل کردند در زمان سختی زمان اجرای عدالت از همه ناراضی تر و زمان یاری رساندن از همه عقب‌تر هستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین مومنی استاد حوزه علمیه به مناسبت ماه مبارک رمضان در آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) به سخنرانی پرداخته و گفت: زمانی که خبر شهادت امیرمومنان امام علی(ع) در محراب مسجد در جامعه پیچید مردم گفتند مگر ایشان نماز می‌خوانند.

وی با اشاره به خیانت یاران امام حسن(ع) در مجبور کردن ایشان به صلح با معاویه، عنوان کرد: یکی از مفاد این صلح نامه که خنجر قلب شیعه است درخواست مظلومانه امام حسن(ع) از معاویه مبنی بر جمع کردن لعن به امیرمومنان امام علی(ع) در ماذن مساجد و خانه خدا بود که به دستور معاویه انجام می‌شد.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با طرح این سوال که چرا جامعه به این سمت و سو رفت؛ اظهار داشت: اینکه امروز برخی دشنام می‌دهند عکس پاره می‌کنند در طول تاریخ بر علیه مظلومانی همچون امیرمومنان امام علی(ع) وجود داشته است.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه علت مظلومیت امیرمومنان امام علی(ع) به این دلیل بود که ایشان بر چند اصل ایستادگی کردند یکی از آنها عدالت بود؛ بیان داشت: در نامه 53 نهج‌البلاغه امیرمومنان امام علی(ع) خطاب به مالک می‌فرمایند مبادا مغرور شوی که حاکم من در مصر هستی من عبد خداوند هستم، عبد نفس و طاغوت نباش؛ امام همواره مالک را به تقوا، ایثار و اطاعت الهی توصیه می‌کردند.

وی افزود: امیرمومنان امام علی(ع) در خطبه 224 نهج‌البلاغه خطاب به محمد بن ابی بکر می‌فرمودند همواره تلاش کن عدالت اجتماعی داشته باش، مردم در جامعه عدالت می‌خواهند، بهترین سیاستمدار کسی است که اهل عدل و انصاف باشد، عقیل به خاطر برادر بودن با امیرمومنان امام علی(ع) مقداری زیاده خواهی کرد اما امام آتش را کف دست ایشان نهادند.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با بیان اینکه اجتماع با عدالت اصلاح می‌شود، گفت: حکومت با عدالت پایدار می‌شود، در این زمینه باید امر به معروف و نهی از منکر صورت گیرد، اگر در جامعه امر و نهی ترک شود اشرار بر آن جامعه حاکم شده و دعای آنها مستجاب نخواهد شد.

استاد حوزه علمیه افزود: وقتی یک روحانی با یک زن بی‌حجاب نشست و برخواست می‌کند و به جوان مردم می گوید به نامحرم نگاه نکن سبب دین گریزی و سپس دین ستیزی او می شود.

وی با بیان اینکه اصل دیگری که امیرمومنان امام علی(ع) بر آن استقامت داشتند صداقت در سیاست بود، ابراز کرد: ما سیاست را از امیرمومنان امام علی(ع) گرفتیم و جدایی دین از سیاست نداریم امیرمومنان حکومت با صداقت نه با حیله گری اداره می‌کردند؛ امام در خطبه 154 نهج‌البلاغه می‌فرمایند معاویه سیاستمدارتر از من نیست اما اهل فریب است.

حجت الاسلام والمسلمین مومنی با بیان اینکه امیرمومنان امام علی(ع) اهل سازش نبودند، گفت: امام هیچ گاه از اعتقادات خود عقب‌نشینی نکردند حتی درباره امر خلافت که گفته بودند به قرآن عمل کنید و به سیره پیامبر(ص) عمل نکنید ایشان نپذیرفتند.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه هرگاه به چیزی اعتقاد پیدا کردید که رضایت خداوند در آن است انجام دهید، اظهار داشت: همواره مدعیان خواص اهل کارشکنی و زیاده خواهی بودند و بار سنگینی بر حکومت تحمیل کردند در زمان سختی زمان اجرای عدالت از همه ناراضی تر و زمان یاری رساندن از همه عقب‌تر هستند.

وی افزود: اگر مدافعان حرم نبودند باید در همین تهران سنگر درست می کردیم، اشک دختر مدافع حرم قیمت ندارد؛ مرام داشته باشید شهدای مدافع حرم عاشق این مردم هستند، اگر علی برود انسان‌هایی مثل حجاج می‌آیند.

پایان پیام/487

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قرآن و معارف

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


صدای کوتوله برزیلی برای آموزش و سریع حرف زدن