تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین با تعرفه های ترامپ


تشدید جنگ تجاری آمریکا و چین با تعرفه های ترامپ

پکن - ایرنا - 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا با اعلام تعرفه های تجاری بر روی کالاهای وارداتی چین، آتش جنگ تجاری میان دو کشور را شعله ور می کند.

به گزارش ایرنا بر اساس برنامه اعلام شده، ترامپ امروز جمعه و یا هفته آینده کالاهای چینی را که مورد تعرفه های تجاری این کشور قرار می گیرند اعلام خواهد کرد.
بسیاری از ناظران بر این باورند که دو کشور پیشتر وارد یک جنگ تجاری محدود شده اند اما این اقدام می تواند باعث یک رویارویی بزرگ میان بزرگترین اقتصادهای دنیا شود.
ترامپ پس از برگزاری اجلاس سران با کره شمالی در روز سه شنبه در سنگاپور هم در مصاحبه اش گفت که چین در مناطق مرزی خود تجارت با کره شمالی را کنترل نکرده است.
او اگرچه گفت که روابط دوستانه ای با 'شی جین پینگ' رییس جمهوری خلق چین دارد، اما تصریح کرد «باعث شرم است که چین تجارت با کره شمالی را کنترل نمی کند و برای همین او راهی بجز اعمال تعرفه های تجاری علیه این کشور ندارد».
روزنامه 'مورنینگ پست هنگ کنگ' می نویسد که چین پیش از این به آمریکا هشدار داده است که هر اقدامی در راستای اعمال تعرفه ها باعث می شود تا توافقات دو طرف برای جلوگیری از جنگ تجاری ملغی شود.
بسیاری بر این باورند که به دنبال اعمال این تعرفه ها چین هم مقابله به مثل خواهد کرد و تمام توافقات دو کشور در نشست های گذشته آنها در پکن و واشنگتن خود بخود ملغی خواهد شد.
آمریکا و چین بدجوری درگیر اختلافات تجاری شده اند و حالا ترامپ صراحتا از چین به دلیل تجارت با کره شمالی انتقاد کرده و گفته است «راهی بجز تعرفه های بیشتر بر روی کالاهای چین ندارد».
قبل از این دولت آمریکا اعلام کرده است که تا پایان ماه جاری میلادی تعرفه هایی به میزان 25 درصد بر روی 50 میلیارد دلار از کالاهای چین اعمال خواهد شد.
'اسکات کندی' از کارشناسان مسایل چین از موسسه روابط بین المللی معاصر می گوید که ترامپ به دنبال این است ضربه ای در اقتصاد به چین بزند.
از سوی دیگر پیش بینی شده است که مساله تعامل دولت آمریکا با شرکت 'زد تی یی' چین که بزرگترین سازنده تلفن های هوشمند است نیز از طرف کنگره مورد بازنگری قرار گیرد.
قرار بر این شده است که 'زد تی یی' نهایتا با جریمه یک میلیارد و 400 میلیون دلاری از ممنوعیت هفت ساله آمریکا برای معامله با شرکت های دولتی آن کشور رهایی یابد اما کنگره آمریکا و بخصوص سنای این کشور به دنبال تصویب لایحه ای است که بتواند جلوی این توافق را بگیرد و اجازه ندهد 'زد تی یی' چین بار دیگر در بازار آمریکا فعال شود.
'پیتر ناوارو' یکی از ارشد ترین مشاوران اقتصادی ترامپ می گوید رییس جمهوری برای اعمال تعرفه بر روی بخشی از کالاهای وارداتی از چین آماده شده است.
وزارت بازرگانی چین هم به آمریکا هشدار داده است که اگر این کشور تصمیم به افزایش تعرفه ها بگیرد پکن دیگر برای خرید کالاهای بیشتر از آمریکا اقدام نخواهد کرد.
کندی می افزاید که آمریکا شمشیر را از غلاف کشیده است و دیگر نشانه ای وجود ندارد که موید صرف نظر کردن او از این برنامه باشد و باید در انتظار واکنش های سرسختانه چین بود.
برخی گزارش های تایید نشده وجود دارد که ترامپ ممکن است در لحظات پایانی از این کار صرف نظر نماید و اعمال تعرفه ها را به ماه نوامبر موکول کند تا شاید در گفت و گوهای تجاری با چین پیشرفت هایی حاصل شود.
باید این نکته را هم در نظر داشت که دولت های دو کشور در ماه می (اردیبهشت) در جریان مذاکرات خود در واشنگتن توافق کرده بودند که اعمال تعرفه ها را پایان داده و از جنگ تجاری میان طرفین جلوگیری کنند اما ترامپ بار دیگر تعرفه های تازه ای را برای پکن در نظر گرفته است.
مذاکرات را وزیر بازرگانی آمریکا و 'لیو خه' مشاور ارشد امور اقتصادی رییس جمهوری و معاون نخست وزیر چین انجام دادند 'لیو' تهدید کرده است پکن اعمال تعرفه را برنمی تابد و آن را تلافی خواهد کرد.
چین پیشتر توافقاتی با آمریکا کرده بود که واردات کالا از آن کشور را افزایش داده و باعث شود تا میزان مازاد تجاری 375 میلیارد دلاری این کشور در برابر آمریکا کاهش یابد اما تعرفه های جدید می تواند این برنامه را متوقف کند.
دو طرف مذاکراتشان را در پکن به طور فشرده پیگیری کردند وزیر بازرگانی آمریکا مرتب این درخواست را مطرح می کرد که چین باید کالاهای بیشتری خریداری کند اما طرفین به رغم این گفت و گوها نتوانستند به یک بیانیه مشترک برسند.
خبرگزاری شینهوا گزارش کرده است که اگر آمریکا به دنبال تحریم ها و تعرفه های تجاری علیه پکن باشد توافقات قبلی طرفین ملغی شده و اجرا نخواهد شد.
از سوی دیگر با بالا گرفتن اختلافات دو کشور، چین از اروپا دعوت کرده است تا برای مقابله با یکجانبه گرایی تجاری آمریکا اختلافات را با پکن کنار گذاشته و با این کشور یک تیم متحد برای مقابله با واشنگتن تشکیل دهد.
جنگ تجاری چین و آمریکا می تواند برای واشنگتن مشکل ساز شود زیرا آمریکا پیش از این نیز درگیر اختلافات گسترده ای با کانادا و کشورهای اروپایی در زمینه تجارت شده است و اتاق های بازرگانی آمریکا در کشورهای مختلف اعلام کرده اند که این روند می تواند برای بازرگانان و سرمایه گذاران آمریکایی پرمخاطره باشد.
آساق**231**1904**

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه بین‌الملل

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


پست عجیب یکتا ناصر پس از جشن تولد شوهرش منوچهر هادی + ع کس