جای خالی صنایع تبدیلی در پایتخت گیلاس ایران


جای خالی صنایع تبدیلی در پایتخت گیلاس ایران

​مدیر جهاد کشاورزی اشنویه از تولید 1200 تن گیلاس در این شهرستان خبر داد.

سید انور حسینی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با بیان اینکه 300 هکتار از باغات اشنویه به کشت گیلاس اختصاص یافته اظهار کرد: سالانه بیش از 8 تن در هرهکتار گیلاس برداشت می شود که پیش بینی می شود امسال میزان برداشت این محصول در اشنویه به بیش از 1200تن برسد.

وی بابیان اینکه تک دانه مشهد، زرد دانشکده، سفید ارومیه، خوشه ای و گیلاس محلی (خومالی) ارقام گیلاس تولیدی در این شهرستان است افزود: بهترین نوع گیلاس شهرستان تک دانه مشهد و پس از آن خوشه ای است که قیمت گیلاس در فصل نوبرانه 20 هزار تومان بود و با افزایش گیلاس در بازار با توجه به انواع مختلف آن از 4000 تومان تا 13000 تومان نیز به فروش می رسد.

حسینی با بیان اینکه در فصل برداشت گیلاس میانگین برای 7000 نفر اشتغالزایی می شود تصریح کرد: میزان گردش مالی گیلاس شهرستان در فصل برداشت 12 میلیارد تومان است.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه با بیان اینکه میزان درآمد باغداران گیلاس با توجه به فروش خوب محصول مناسب است تصریح کرد: این محصول علاوه بر ارسال به استانهای مختلف به کشورهای ترکیه، ارمنستان، آذربایجان و عراق نیز صادر می شود.

وی با بیان اینکه اشنویه بدلیل داشتن گیلاس های باکیفیت و سالم به پایتخت گیلاس ایران مشهور است گفت: یکی از علل استقبال کشورهای همسایه برای خرید گیلاس از اشنویه را می توان میزان کم سموم بکار گیری در باغات گیلاس ،خوش طعم وبا کیفیت بودن گیلاس تولیدی شهرستان با توجه به شرایط آب و هوایی و خاک حاصلخیز آن دانست.

حسینی بیان کرد: گیلاس تولیدی در اشنویه اکثرا به صورت تازه خوری مصرف می شود و در مقیاس محدود نیز به شکل کمپوت نگهداری می شود.

وی با اشاره به اهمیت شناساندن هرچه بیشتر این محصول در کشور اظهار کرد: طی دو سال گذشته جشنواره گیلاس در اشنویه با برنامه های متنوع گردشگری و فرهنگی با هدف شناساندن ظرفیت های شهرستان در بخشهای مختلف برگزار شده که امسال نیز برای سومین سال در نظر داریم 31 خرداد این جشنواره را در یکی از باغات گیلاس شهرستان برگزار کنیم.

حسینی ادامه داد: هرساله به میزان استقبال از این جشنواره افزوده می شود و امسال نیز با ایجاد حداقل 20غرفه در محل این جشنواره محصولات مختلف محلی شهرستان عرضه و به فروش می رسد.

مدیر جهاد کشاورزی اشنویه با اشاره به چالش ها و مشکلات کشاورزی شهرستان تصریح کرد: متاسفانه سرمازدگی امسال سبب خسارت 10 تا 70 درصدی به باغات و مزارع اشنویه به ارزش تقریبی 50میلیارد تومان شد و کشاورزان شهرستان را بامشکل مواجه کرد که درصددیم با توسعه کشت محصولات با پایه های رویشی و برگزاری کلاسهای توجیهی و اموزشی به کشاورزان محصولات باغی شهرستان را به سمت این نوع کشت سوق دهیم.

وی با بیان اینکه هنوز در شهرستان صنایع تبدیلی برای گیلاس وجود ندارد خاطر نشان کرد: گیلاس میوه ای است تا زمان معینی امکان نگهداری در شرایط عادی را دارد و با توجه به آماده بودن بستر صادرات این محصول با وجود کشورهای همسایه، در صورت ایجاد صنایع تبدیلی و پایین دستی زمینه شناساندن و صادرات بیشتر این محصول به اقصی نقاط فراهم و برای شهرستان رونق اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آذربایجان غربی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طرفداری عجیب شیلا خداداد از تتلو / او را خیلی دوست دارم ! + عکس