اوقات فراغت و دغدغه والدین اردکانی


اوقات فراغت و دغدغه والدین اردکانی

یزد - ایرنا - آغاز فصل تابستان، شروع دغدغه های خانواده ها و متولیان فرهنگی برای چگونگی پر کردن اوقات فراغت دانش آموزان و نوجوانان است.

اوقات فراغت دانش آموزان در این فصل به دغدغه ای جدی برای والدین تبدیل می شود و آنها انتظار دارند تا این اوقات به بهترین نحو سپری شده و به داشته ها و دانسته های دانش آموزان اضافه شود.
اگر از اوقات فراغت تابستان به خوبی استفاده شود می تواند به دورانی اثرگذار و حتی به نقطه مهمی در زندگی دانش آموزان تبدیل شود ولی همیشه چنین اتفاقی رخ نمی دهد.
عده ای تا نیمه شب پای تلویزیون نشستن، ساعت ها ور رفتن بی هدف با رایانه، صبح ها تا دیروقت خوابیدن و بخش عمده روز را با کسالت سپری کردن شیوه ای رایج در نحوه گذران اوقات فراغت دانش آموزان در شهرها می دانند.
در این میان برخی از نوجوانان هم گروه هایی تشکیل می دهند اما وقتی راهی مناسب برای گذران اوقات فراغت پیدا نمی کنند موجب نگرانی والدین خود می شوند.
بسیاری از دانش آموزان، اوقات فراغت به ویژه تعطیلات تابستان را دوره استراحت مطلق می دانند، آنها این دوران را زمانی برای فرار از فشار مدرسه تلقی می کنند و فکر می کنند که باید صرفا به استراحت بپردازند.
این در حالیست که به تجربه ثابت شده در صورتی که آموزش هایی به شکل سرگرم کننده برای دانش آموزان تدارک دیده شود اوقات فراغت می تواند نقطه عطفی در زندگی دانش آموزان باشد و حتی آینده آنها را تحت تأثیر قرار دهد.
فرماندار اردکان با تاکید بر اهمیت موضوع غنی سازی اوقات فراغت گفت: لازم است همه ارگان های فرهنگی از جمله ورزش و جوانان با آموزش پرورش، همکاری نزدیک و تنگاتنگی داشته باشند.
هادی مقیمی روز دوشنبه در گفت و گو با ایرنا، غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان را بدون مشارکت همگانی غیر ممکن و محال دانست و گفت: با توجه به شرایط اجتماعی و اقتصادی مردم، لازم است از همه امکانات تفریحی و ورزشی برای پر کردن فصل تابستان دانش آموزان در شهر استفاده شود.
وی تصریح نمود: برنامه های اوقات فراغت نباید کلیشه ای تنظیم گردد، باید با برنامه های خلاق، اوقات فراغت را به زمینه ای برای شکوفایی خلاقیت، تقویت نشاط و آمادگی دانش آموزان برای ورود به سال تحصیلی جدید تبدیل نمود.
فرماندار اردکان با اشاره به این که دانش آموزان باید با محیط های کسب و کار آشنا شوند و مهارت به عنوان یک موضوع محوری وارد برنامه های اوقات فراغت شود، افزود: کار تیمی، هماهنگی، یکصدا شدن و مسئولیت پذیری باید از تجارب اساسی دانش آموزان در برنامه های اوقات فراغت باشد.
مقیمی بر لزوم آشنایی دانش آموزان با ظرفیت های شهرستان در حوزه های علمی و فناوری تاکید کرد و خاطرنشان ساخت: خودباوری باید با شیوه های خلاق و نو و بدور از برنامه های حجمی صرف در دانش آموزان بوجود بیاید.
وی اظهار کرد: ذائقه جامعه هدف دانش آموزی در برنامه های اوقات فراغت در شهرها و مناطق مختلف، متفاوت است و باید در تدوین برنامه ها لحاظ شود.
رئیس اداره ورزش و جوانان شهرستان اردکان هم گفت: بحث اوقات فراغت بعنوان یکی از موضوعات چالش برانگیز و مهم در همه کشورها مطرح است و ما نیز با برنامه ریزی منسجم و متمرکز برای این موضوع در تلاشیم تا بهترین برنامه ها را انجام دهیم .
احمد شکراللهی ادامه داد: در این راستا این ارگان از امکانات و ظرفیت های شهرستان بهره برده و در راستای اجرای برنامه های متنوع و غنی سازی اوقات فراغت نوجوانان و جوانان استفاده می کند.
وی خبر از ثبت نام بیش از 900نفر در رشته های مختلف ورزشی در 120 کلاس به منظور پر کردن زمان اوقات فراغت داد و گفت: ورزش می‌تواند تک‌تک افراد جامعه را درگیر کند و به جزئی از برنامه روزانه آنها تبدیل شود تا اوقات فراغتی خوب و مفرح داشته باشند و سلامتشان ارتقا پیدا کند.
معاون پرورشی آموزش و پرورش اردکان هم به ایرنا گفت: به منظور غنی سازی اوقات فراغت دانش آموزان طرح' هر دانش آموز یک مهارت' از سوی وزارت آموزش و پرورش در کل کشور اجرا می شود بدین منظور تمامی دانش آموزان در پایگاه های شهرستان ها به سایت همگام مراجعه نموده و ثبت نام می کنند .
مسعود فداکار افزود: البته ما از اوایل هفته اردیبهشت، ستادی به نام ستاد غنی سازی اوقات فراغت آموزش و پرورش شهرستان فعال نمودیم و پیش از آن نیازسنجی از خانواده ها و دانش آموزان به عمل آمد و با توجه به کلاس هایی که بدین منظور قبلا در کانون ها و مدارس برگزار می شد از دانش آموزان و اولیا آنها نظرسنجی به عمل آمد که درنهایت برخی کلاس ها که نسبت به برگزاری آنها تمایلی وجود نداشت حذف شد و کلاس های دیگری مانند مجری گری یا سخنوری که مورد استقبال بود دایرگردید .
وی تصریح کرد: در برخی مدارس کانون های درون مدرسه ای ایجاد شد که مدیر مدرسه از دانش آموزان ثبت نام به عمل می آورد و اسامی را برای ما ارسال می کند و ما نیز با صدور مجوز برای آنها اجازه فعالیت صادر می کنیم .
این مسئول با بیان اینکه کلیه فعالیت های اوقات فراغت در سطح شهرستان حول چهار محور است افزود: کسب مهارت های ارتباطی معرفتی و هویتی ، کسب مهارت فرهنگی هنری فعالیت های نشاط آور و شادی بخش حول محور حرفه ای و مهارت اقتصادی ازجمله فعالیت هاست .
فداکار با اشاره به اینکه کانون شهید مدرس با 38 رشته به فعالیت خواهران اختصاص دارد و کانون امام خمینی (ره) با 45 رشته مختص آقایان می باشد گفت: به علاوه اتحادیه و انجمن های اسلامی نیز کلاس هایی برگزار می نماید همچنین سازمان دانش آموزی در مدارس در بحث برگزاری دوره های مهارتی فعال است و بر اساس سرفصل های دانش آموزی این دوره ها را برگزار می نماید ، دارالقرآن ها در 9 رشته فعالیت دارند که یک رشته از آن در ارتباط با زندگی معصومین می باشد .
وی افزود: در بحث ورزش پنج سالن ورزشی در سطح شهرستان داریم که برای هر رشته ورزشی اعم از والیبال، شطرنج، فوتسال ، اسکیت وغیره ، 16 جلسه تمرینی برگزار می شود.
فداکار تصریح کرد: ضمنا در کنار این کلاس ها اردوهای درون شهری و برون شهری برای دانش آموزان در نظر گرفته می شود .
با توجه به اینکه در ایام تعطیلات تابستان و اوقات فراغت دانش‌آموزان هستیم، لازم است که ایام فراغت توسط همه مسئولان فرهنگی و همه مجموعه‌هایی که فعالیت فرهنگی دارند با دقت کارشناسی و بررسی کامل شود.
در برنامه‌ریزی برای اوقات فراغت باید از موازی‌کاری‌ها جلوگیری شود و مسئولان بدون هماهنگی با هم کار نکنند، اوقات فراغت را بستری مهم برای تجدید ارزش‌های معنوی و الهی و حیات انقلابی دانش‌آموزان بدانیم .
مرکز شهرستان 98 هزار نفری اردکان با مجموع 17 هزار دانش آموز در 60 کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد.
7544/ 6197

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خانواده

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دانلود آهنگ خاص و بی نظیر اجتماعی سارینا از شاهین نجفی