افزایش تخریب سرزمینی سطح بیابان‌های خراسان شمالی را افزایش می‌دهد


افزایش تخریب سرزمینی سطح بیابان‌های خراسان شمالی را افزایش می‌دهد

مدیر امور بیابان اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری خراسان شمالی گفت: افزایش تخریب سرزمینی سطح بیابان های این استان را افزایش می دهد.

احمد یزدانی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به اینکه بیابان‌های این استان 10 درصد مساحت خراسان شمالی را به خود اختصاص داده است، افزود: اگر در سطح ببابانی این استان طرح‌های بیابان زدایی به موقع اجرایی شود به مساحت آن افزوده نمی شود.

وی ادامه داد: اما بیشتر نگرانی ها از تخریب سرزمینی در این استان است که در حال افزایش است و این امر موجب می شود تا سطح مناطق بیابانی افزایش یابد.

یزدانی با تصریح بر اینکه تخریب سرزمینی در کل خراسان شمالی صورت گرفته و بیشتر در سطوح شیب دار است، اظهار کرد: تخریب سرزمینی در مناطق دشتی نیز صورت می گیرد اما روند تخریبی آن کندتر است.

وی توضیح داد: تخریب سرزمینی موجب می شود تا فرسایش خاک صورت گیرد و کیفیت خاک از بین رود در نتیجه امر کشت و کار در آن زمین ها صورت نگیرد و تبدیل به یک کانون برای تولید گرد و خاک و ریزگرد شود.

این مقام مسئول با بیان اینکه خراسان شمالی از لحاظ اجرای آبیاری نوین عقب است، تاکید کرد: این عقب ماندگی و استفاده خیلی زیاد از اب موجود در مکان هایی همچون چاه ها نیز بر روند افزایش تخریب سرزمینی تاثیرگذار است.

به گفته وی سوزاندن پس چر مزارع از دیگر عللی است که سبب افزایش تخریب سرزمینی می شود.

یزدانی تصریح کرد: همچنین دستگاه های دولتی نیز نسبت به مسائل زیست محیطی بعد اجرای پروژه ها و یا کاهش عرصه های تخریب شده منابع طبیعی در زمان اجرای پروژه ها کمتر توجه دارند که تمامی آن به افزایش تخریب سرزمینی کمک می کند.


انتهای پیام

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه خراسان شمالی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید
منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


این بازیگر دنیای شیرین بعد از 27 سال الان چه شکلی شده؟+ بیوگرافی اشکان اشتیاق