مارگزیدگی: 20 درمان خانگی که از نیش مار جان سالم به در ببرید


مارگزیدگی: 20 درمان خانگی که از نیش مار جان سالم به در ببرید

مارگزیدگی به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن انسان توسط مارها مورد حمله قرار می‌گیرد. معمولا مارها به انسان‌ها حمله نمی‌کنند، مگر این‌که  ناگهان احساس خطر کنند یا مجروح شوند. به جز پایتون‌های بزرگ، مارهای بدون زهر برای انسان خطری ندارند. با این وجود، احتمال عفونت ناحیه‌ی آسیب‌دیده در اثر مارگزیدگی اگر به درستی درمان نشود، بسیار زیاد...

مارگزیدگی به شرایطی اطلاق می‌شود که در آن انسان توسط مارها مورد حمله قرار می‌گیرد. معمولا مارها به انسان‌ها حمله نمی‌کنند، مگر این‌که ناگهان احساس خطر کنند یا مجروح شوند. به جز پایتون‌های بزرگ، مارهای بدون زهر برای انسان خطری ندارند. با این وجود، احتمال عفونت ناحیه‌ی آسیب‌دیده در اثر مارگزیدگی اگر به درستی درمان نشود، بسیار زیاد است.

مارگزیدگی: 20 درمان خانگی که از نیش مار جان سالم به در ببرید

اگر دوست دارید در مورد درمان مارگزیدگی بیش‌تر بدانید یا در حال حاضر دچار این موقعیت خطرناک شده‌اید، این مقاله برای شماست. درمان‌های خانگی که بدون خطر و موثر هستند، به روش بسیار قابل‌فهم ارائه می‌شوند. اما قبل از هر چیزی، بیایید در مورد نیش مار بیش‌تر بدانیم. شاید تمام اطلاعات مفید را در این زمینه ندانید.

مارگزیدگی چیست؟

معمولا مارها به انسان حمله نمی‌کنند، مگر این‌که ناگهان احساس خطر کنند یا مجروح شوند. به طور کلی، بیش‌تر مارها سعی می‌کنند از تماس با انسان پرهیز کنند. مار کبرا ممکن است به انسان حمله کند، اما در واقع اکثر مارگزیدگی‌ها زمانی رخ می‌دهند که فرد خود مار را اذیت می‌کند (به طور تصادفی یا به طور عمدی باعث ایجاد احساس خطر در مار می‌شود).

به تازگی، در رسانه‌ها به طور مداوم اطلاعاتی در مورد مرگ و میر ناشی از سم مار منتشر می‌شود. افرادی که از طریق مارهای سمی گزیده شده‌اند و نمی‌توانند برای کنترل این اتفاق آرامش خود را حفظ کنند، در یک زمان کوتاه جان خود را به خطر می‌اندازند. به جز پایتون‌های بزرگ، مارهای بدون زهر تهدیدی برای انسان‌ها نیستند. گزش مارهای غیر سمی معمولا بی‌ضرر هستند، زیرا دندان‌های آن‌ها طوری طراحی نشده‌است که پارگی ایجاد کند یا باعث بروز زخم‌های عمیق شود. با این حال، احتمال آسیب دیدن بافت و عفونت محل نیش مار غیر سمی وجود دارد. اگر چه مرگ و میر در اثر مارگزیدگی چندان شایع نیست، اما مارهای سمی به طور بالقوه برای انسان‌ها خطرناک‌تر هستند. گزش ناشی از مارهای سمی، هر چند مرگبار نیست، اما ممکن است باعث قطع پا یا دست شود.

از ۷۲۵ گونه مار سمی در سراسر جهان، تنها حدود ۲۵۰ گونه می‌توانند انسان را با یک بار نیش زدن بکشند. گزارش دقیقی از موردی که در آن انسان توسط مارهای زرد دچار گزیدگی شده باشد وجود ندارد، اما آن‌ها برای انسان‌ها بیش‌تر از هر مار دیگری در آمریکای شمالی و جنوبی کشنده هستند.

مطلب مرتبط: ۱۳ مهمترین خواص روغن مار برای مو ، پوست و سلامتی

زهر مارها چیست؟

مارهای سمی غده‌ای حاوی سم دارند. سم، مانند سایر ترشحات بزاق، یک ماده‌ی پیش هضم است که تجزیه‌ی مواد غذایی را به ترکیبات محلول انجام می‌دهد و به این ترتیب به هضم کمک می‌کند. حتی گزش مارهای بدون زهر (مثل گاز گرفتن توسط هر حیوانی) باعث بروز آسیب بافتی می‌شود. این عمل یک حمله‌ی قوی یا در واقع سلاح دفاعی مار است.

زهر مار ترکیبی پیچیده از پروتئین است و در غدد سمی در پشت سر او ذخیره می‌شود. در تمام مارهای سمی، این سم در مجرای دندان‌های خالی یا دندان‌های فک بالا جریان دارد. این پروتئین ها ممکن است مخلوطی از نوروکسین‌ها (حمله به سیستم عصبی)، هماتوکسین‌ها (حمله به سیستم گردش خون)، سموم سلولی، بونگاروتوکسین‌ها و بسیاری از سموم دیگر روی بدن انسان به شیوه‌های مختلف تاثیر می‌گذارند.

تقریبا تمام گونه‌های مارها هیالورونیداز دارند، آنزیمی که به انتشار سریع زهر کمک می‌کند. مار سمی که از هموتوکسین استفاده می‌کند معمولا در مقابل دهان خود سم دارد و باعث می‌شود که سم وارد بدن قربانی شود.

چه اتفاقی می‌افتد وقتی که زهر مار به خون انسان منتقل می‌شود؟

دکتر ترنس.ام دیویدسون از دانشگاه کالیفرنیا، سانفرانسیسکو در بخش پزشکی توضیح می‌دهد: “هنگامی که یک قطره از سم مار وارد خون قربانی می‌شود، فقط در طول چند ثانیه خون به شدت لخته می‌شود.” علاوه بر این‌که گردش خون در بدن دچار مشکل می‌شود، سم مار نیز باعث نارسایی حاد کلیه، تورم پلک، مشکل در صحبت کردن، و ضعف کل بدن می‌شود.

زهر مار یک سلاح مرگبار است، و جان ده‌ها هزار نفر را در سال می‌گیرد. اما غیرمنتظره‌ترین نکته در مورد سم مار این است که در تهیه‌ی داروهای زیادی برای نجات جان بسیاری از مردم مفید است. یونچول شین، استاد دانشگاه Kogakuin در ژاپن، در مورد زهر مار در ساینس دیلی نوشت: “نیش مار حاوی مقدار زیادی از سموم است که به پروتئین‌ها در پلاکت‌ها حمله می‌کنند. این سموم باعث ایجاد لخته‌های خون می‌شوند. با این حال، برخی از هورمون‌های دیگر در سم مار، پلاکت‌ها را فعال می‌کنند. تعیین فاکتورهای غیر سمی به ما کمک می‌کند که پلاکت‌ها را فعال کنیم و راه‌هایی را برای درمان بیماری‌های مرتبط پیدا کنیم.

علائم شایع مارگزیدگی چیست؟

هنگامی که توسط مارهای غیر سمی دچار گزیدگی شوید، ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

– بدن هیچ واکنشی ندارد

– به محل گزیدگی نگاه کنید، دو جای دندان با نقاط کوچک، قوسی شکل و بدون جای دندان نیش مشاهده خواهید کرد

مطلب مرتبط: سمی ترین مار جهان: ۲۵ خطرناک ترین مارهای دنیا را بشناسید

هنگامی که توسط مارهای سمی دچار گزیدگی شوید، ممکن است علائم زیر را داشته باشید:

– این مارگزیدگی سبب بروز درد می‌شود

– محل مارگزیدگی قرمز، متورم و کبود است. این حالت همچنین به نواحی اطراف گزیدگی گسترش می‌یابد

– حالت تهوع و به دنبال آن استفراغ

– اسهال

– راش‌های پوستی

– متورم شدن لب‌ها، زبان و لثه

– تنگی نفس یا خس‌خس کردن سینه (مانند آسم)

– سردرگمی، گیجی یا از حال رفتن

– نامنظم بودن ضربان قلب

قمچه‌ماران مانند مار کبری دارای نوروتوکسین هستند. هنگامی که این مارها کسی را گاز بگیرند، بدن شما علائم خاصی را نشان خواهد داد از جمله:

– محل گزیدگی چندان آزاردهنده نیست

– فلج شدن عضو دچار گزیدگی

– خستگی، خواب‌آلودگی

– سکسکه، استفراغ

– ضربان قلب ضعیف، فشار خون پایین

– تنگی نفس، کما و مرگ پس از ۶ ساعت

هنگامی که مار سبز شما را نیش بزند، بدن‌تان علائم زیر را نشان خواهد داد:

– ناحیه‌ی دچار گزیدگی درد شدیدی دارد

– کبودی و تورم

– بعد از ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت، ممکن است این مشکلات را داشته باشید: حالت تهوع، تنگی عروق، افت فشار خون و غش کردن

چه کسی در معرض خطر بالای این مشکل است؟

مدت زمان پس از روزهای بارانی شرایط مطلوبی برای مارهای سمی محسوب می‌شود، بنابراین مارگزیدگی ممکن است برای افراد زیادی رخ بدهد. موارد مارگزیدگی زمانی رخ می‌دهد که قربانی به محل کار یا مسافرت می‌رود، یا حتی زمانی که فرد در حال تمیز کردن باغ است. اکثر آن‌ها قربانی مارهای کبرا یا مار سبز هستند.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

پس از آن‌که دچار نیش مار شدید، باید کمک‌های اولیه را انجام دهید، و سپس در طول ۴ ساعت اول، برای معاینه و درمان به پزشک مراجعه کنید. سعی کنید که نوع مار، رنگ، اندازه، شکل سر و نحوه حمله‌ی آن را در صورت امکان به یاد داشته باشید. این اطلاعات باعث می‌شود که پزشک راحت‌تر شما را درمان کند.

در بالا اطلاعات مربوط به نیش مار را دیدید. احتمالا حالا در حال فکر کردن در مورد راه‌های درمان این بیماری در اسرع وقت هستید. نگران نباشید این مقاله پاسخ شما را خواهد داد. در زیر، با درمان‌های خانگی درمان نیش مار آشنا خواهید شد. این روش‌های درمانی بدون خطر و موثر هستند. وقت آن رسیده که با بهترین درمان‌های طبیعی و خانگی مارگزیدگی برای انسان آشنا شویم. با ما در این نوشتار همراه باشید!

۱. روغن اسطوخدوس را امتحان کنید

احساس اضطراب و استرس پس از مارگزیدگی برای همه رخ می‌دهد. اما علاوه بر حفظ آرامش، می‌توانید از چند قطره روغن اسطوخودوس یا روغن معطر دیگری برای رفع اضطراب در ناحیه‌ی پشت گوش استفاده کنید. روغن اسطوخودوس دارای املاح ضد التهابی است و در عین حال خواص فوق‌العاده‌ی دیگری هم دارد که برای افراد دچار مارگزیدگی موثر هستند. این روغن می‌تواند معده و سیستم گردش خون را تسکین دهد. علاوه بر این، روغن اسطوخودوس درد را نیز تسکین داده و سم را خنثی می‌کند. بنابراین، هنگامی که در یک ناحیه‌ی پر از مار هستید، باید آن را به عنوان یک ماده‌ی کاربردی و مفید همراه داشته باشید.

شما می‌توانید روغن اسطوخودوس را به طور مستقیم در منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید. این امر باعث می‌شود منطقه آسیب‌دیده تسکین بیابد. طی چند ساعت پس از استفاده از این روغن مشکل تا حدی بهبود می‌یابد.

۲. به ظاهر مار دقت کنید

کارکنان بخش اورژانس و پزشک باید مشخصات مار را بدانند تا سمی و غیرسمی بودن آن را تشخیص بدهند. لطفا سعی کنید که شکل مار را به خاطر بسپارید و از دوست‌تان بخواهید به دقت مار را نگاه کند تا بتواند آن‌چه شما دیده‌اید را تایید کند. اگر دوستان‌تان بتوانند بهتر است زمانی که شما با اورژانس تماس می‌گیرید آن‌ها هم از مار عکس بگیرند، تا آن را همراه داشته باشید. نباید سعی کنید مار را بگیرید، مگر این‌که در این مورد تجربه داشته باشید، زیرا آن‌ها خیلی سریع هستند.

به مار نزدیک‌تر نشوید، یا وقتی در محدوده‌ی حمله‌ی مار قرار دارید، برای واضح‌تر دیدن آن جلو نروید. مطمئنا این کار بی‌خطر نیست بنابراین باید خیلی سریع و از دور آن را نگاه کنید. همچنین نباید برای بردن مار با خودتان آن را بکشید. این عمل بسیار خطرناک است، زیرا در این صورت در معرض مارگزیدگی مجدد قرار می‌گیرید. با این کار فقط وقت‌تان را هدر می‌دهید.

۳. آرامش خود را حفظ کنید

در میان درمان‌های خانگی برای نیش مار، حفظ آرامش یکی از موثرترین نکات است. شما باید تمام تلاش خود را برای حفظ آرامش به کار ببندید، حرکت نکنید و در حین رفتن به بیمارستان یا در انتظار آمبولانس، سکوت کنید. هرچه قلب‌تان سریع‌تر بزند، جریان خون در ناحیه‌ی نیش سریع‌تر جریان دارد، و همین باعث می‌شود که سم به سرعت در بدن پخش شود. اگر مار همچنان در نزدیکی شما باشد، باید از مار به سرعت دور شوید تا دوباره شما را نیش نزند.

در یک فاصله‌ی امن دور از مار قرار بگیرید، اما فرار یا حرکت نکنید. اگر سریع حرکت کنید قلب سریع‌تر می‌تپد، و به این ترتیب سم سریع‌تر در بدن پخش می‌شود. به جایی بروید که احتمال بازگشت مار به آن کم‌تر باشد. اگر مجبور هستید که پیاده‌روی کنید، باید سعی کنید انرژی مورد استفاده خود را با عدم حمل هر گونه وسیله‌ای (مانند کوله پشتی) محدود کنید.

بهتر است روی یک سنگ صاف که کمی بالاتر از زمین است، قرار بگیرید، یک نقطه‌ی خالی که هیچ جایی برای مخفی شدن مار ندارد. پس از رسیدن به محل امن، باید سعی کنید آرامش خود را حفظ کنید، و از هرگونه حرکت جلوگیری کنید. این موضوع واقعا اهمیت زیادی دارد.

۴. کمک پیدا کنید

این مورد هم یکی دیگر از موارد ضروری در فهرست درمان‌های خانگی برای نیش مار است. به سرعت از دیگران کمک بگیرید اگر فردی را می‌شناسید که برای کمک کردن به شما به اندازه‌ی کافی قوی است، باید از او بخواهید که کمک‌تان کند. اغلب نیش مارها خطرناک نیستند، اما اگر آن‌ها مارهای سمی باشند، ضروری است که در اسرع وقت به مراقبت‌های پزشکی دست بیابید. البته، اگر تنها هستید، به دنبال کمک رفتن مهم‌تر از بی‌حرکت نگه داشتن بدن است.

کارکنان کمک‌های اولیه در مورد مارهای آن منطقه اطلاعاتی دارند و همچنین تجهیزات لازم را در اختیار دارند. با ارائه‌دهنده‌ی مراقبت‌های بهداشتی تماس بگیرید یا به سرعت به اتاق اورژانس بروید. ضرورتی ندارد بدانید که آیا این نیش سمی است یا نه، و در واقع تنها با نگاه کردن به محل مارگزیدگی اصلا نمی‌توانید سمی بودن یا نبودن آن را تشخیص دهید. بهتر است که بدون توجه به ظاهر مارگزیدگی، به دنبال مراقبت فوری پزشکی باشید. شما باید در حین انتظار با قسمت اورژانس بیمارستان تماس بگیرید.

هنگامی که برای کمک تماس می‌گیرید، می‌توانید ظاهر مار را برای اپراتور توصیف کنید. این امر به آن‌ها کمک می‌کند سرمی را که برای شما مناسب است، آماده کنند. برخی از انواع سرم‌ها همه‌‌کاره هستند – به این معنی که می‌توانند در برابر انواع مختلفی از سم مقاومت کنند.

سعی کنید تا حد ممکن اطلاعاتی در مورد ویژگی مارها ارائه کنید:

– طول آن چه‌قدر بود؟

– سایز آن چه‌قدر بود؟

– چه رنگی بود؟

– شکل سر مار چگونه بود؟ آیا مثلثی شکل بود؟

۵. موارد قیدشده در کمک‌های اولیه را انجام بدهید

این مورد از موارد کم‌تر شناخته‌شده برای درمان مارگزیدگی است. مطابق با اصول کمک‌های اولیه برای درمان نیش مار باید این مراحل را دنبال کنید:

* لباس و جواهرات شخص را تن‌اش بیرون بیاورید

منطقه‌ی آسیب‌دیده می‌تواند به سرعت ورم کند، بنابراین در نزدیکی نیش لباس شخص را دربیاورید یا آن را برش بدهید. در عین حال، تمام زیورآلات را در این منطقه حذف کنید. اگر قبل از تورم زیورآلات را درنیاورید، ممکن است عروق خونی را مسدود کنند. این امر تنها وضعیت را بدتر خواهد کرد.

* اجازه بدهید زخم خونریزی کند

اجازه بدهید محل مارگزیدگی به مدت حدود سی ثانیه خونریزی کند. این فرایند اجازه می‌دهد تا مقداری از سم به این صورت خارج شود. در ابتدا، جریان خون تقریبا زیاد است به این دلیل که سم معمولا حاوی فاکتور ضد انعقاد است. اگر نیش خیلی عمیق باشد که خونریزی زیادی داشته باشید، باید سریعا روی زخم فشار اعمال کنید.

* سم را ساکشن کنید

بهتر است سعی کنید سم را بیرون بیاورید، اما فقط در صورتی که ابزار خاص این کار را داشته باشید. ابزار ساکشن اغلب همراه با یک کتابچه راهنمای کاربر است، اما اساسا لازم است نی آن را در قسمت بالای نیش قرار بدهید و بعد سم را با مکش خارج کنید.

* یک باند تمیز روی زخم قرار دهید

برای شستن زخم از آب استفاده نکنید، زیرا ممکن است تمام زهر مار را بر روی پوست‌تان را بشویید. متخصصین بهداشتی می‌توانند با ردیابی آثار سم روی پوست‌تان نوع ماری که شما را نیش زده شناسایی کنند، از آن برای کمک به روند بهبود استفاده کنند.

۶. گیاه دارویی اکیناسه تاثیر بسزایی در رفع مشکلات مربوط به نیش مار دارد

این گیاه دارویی به خوبی سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند، و در عین حال دارای خواص ضد التهابی و تسکین درد است. اکیناسه می‌تواند با عفونت‌ها مبارزه کند و برای درمان زخم استفاده می‌شود.

براساس تحقیقات، ثابت شده‌است که عصاره‌ی ریشه‌ی اکتیناسه می‌تواند تعداد لنفوسیت‌های تی تنظیم‌کننده و همچنین عملکرد آن‌ها را کاهش دهد، و به این ترتیب عملکرد سیستم ایمنی را افزایش می‌دهد.

اما قبل از مصرف مکمل اکیناسه، حتما با پزشک‌تان صحبت کنید، زیرا ممکن است با داروهای تجویز شده (در صورت وجود) تداخلی ایجاد شود.

۷. علائم شوک را در نظر داشته باشید

زمانی که پای درمان‌های خانگی برای نیش مار به میان می‌آید این مورد ممکن است عجیب و غریب به نظر برسد، اما باید آن را امتحان کنید. یک نشانه‌ی احتمالی برای قربانیان مار شوک است. اگر آن‌ها شوکه شوند، ضعیف می‌شوند و غش می‌کنند. علائم دیگر عبارتند از: ضربان قلب تند، تنگی نفس، حالت تهوع و سرگیجه. در عین حال، مردمک چشم فرد قربانی نیز بزرگ خواهد شد. اگر فرد کم‌کم وارد شدن به دوره‌ی شوک را شروع کند، اجازه دهید دراز بکشند و پای‌اش را دست کم ۳۰ سانت بالا بگیرید. در عین حال، آن‌ها را گرم نگه دارید. در صورتی که نشانه‌های زنده ماندن مانند تنفس، سرفه یا حرکت را در آن‌ها مشاهده نکردید بلافاصله احیا قلبی ریوی را سریعا انجام دهید.

۸. کارهایی که نباید انجام بدهید

* روی زخم شکاف یا بریدگی ایجاد نکنید

تفکر رایج این است که برش دادن زخم می‌تواند به خروج سم کمک کند. با این حال، آزمایش‌ها ثابت کرده‌اند که این روش تاثیری ندارد و تازه اگر از یک چاقوی کثیف استفاده کنید ممکن است سبب بروز عفونت شوید.

* از دهان‌تان برای مکش زخم استفاده نکنید

وقتی با دهان‌تان روی زخم مکش ایجاد می‌کنید، ممکن است سم را وارد دهان‌تان کنید. علاوه بر این، دهان شما دارای باکتری‌های زیادی است، و همین ممکن است سبب بروز عفونت شود.

* از یخ استفاده نکنید یا زخم را در آب فرو نکنید

مراقبت از بافتی که آسیب ندیده برای مدت طولانی بسیار مهم است. استفاده از یخ یا آب از این امر حمایت نمی‌کند زیرا باعث کاهش گردش خون می‌شود. کمپرس سرد می‌تواند جریان خون را به حداقل برساند، باعث جمع شدن سم در بافت‌های شما شود، و این امر می‌تواند آن‌ها را نابود کند.

* روی محل نیش مار ادرار نکنید

این ایده به اندازه‌ی نام‌اش احمقانه است. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که ادرار کردن بر روی نیش به خنثی کردن سموم کمک می‌کند. واقعیت این است که ادرار به رفع این مشکل کمکی نمی‌کند.

* از شوک الکتریکی استفاده نکنید

شوک الکتریکی ممکن است به شما آسیب برسانند. ضمن این‌که تاثیرگذاری آن اصلا ثابت نشده‌است.

۹. مراقبت‌های پزشکی اورژانس را درک کنید

این مورد یکی از موارد کم‌تر شناخته شده‌است. دانستن این امر اضطراب بیمار را از بین ببرد. در بخش اورژانس، کارکنان تورم، درد و سایر علائم ناشی از سم مار مانند تهوع، سرگیجه، بی‌حسی، دشواری در تنفس یا بلع را درمان می‌کنند. آن‌ها همچنین شما را تحت نظر خواهند داشت تا از افت فشار خون، هر گونه نشانه‌ی وارد شدن آسیب به خون و سیستم عصبی، واکنش‌های آلرژیک و تورم جلوگیری کنند. شیوه ی درمان بستگی به علائم شما دارد. اگر نشانه ای نداشته باشید، باید به مدت ۲۴ ساعت در بیمارستان بمانید تا تحت نظر باشید، زیرا ممکن است در طول این مدت علائم در شما پدیدار شود.

اگر شما توسط یک مار سمی دچار گزیدگی شوید، پزشک با یک سرم ضد سم شما را درمان می‌کند. این دارو ترکیبی از آنتی‌بادی‌هایی است که برای خنثی کردن سم تولید می‌شوند. بسته به علائم، ممکن است مجبور باشید بیش از یک دوز مصرف کنید. احتمالا آنتی‌بیوتیک نیز برای جلوگیری از عفونی شدن زخم برای‌تان تجویز می‌شود. علاوه بر این، اگر نیش بیش از حد شدید باشد، انجام عمل جراحی ضرورت دارد.

۱۰. هنگامی که به خانه می‌روید، دستورالعمل‌های مراقبت از زخم را دنبال کنید

ممکن است داستان به همین جا منتهی نشود. هنوز چیزهای زیادی وجود دارد که باید مراقب‌شان باشید. هنگامی که به خانه می‌روید، مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که زخم را تمیز و بسته نگه دارید و دستورالعمل‌های مراقبت‌های پزشکی را برای مراقبت از زخم دنبال کنید. به عنوان مثال، باید بدانید که چند ساعت یک بار باید پانسمان را عوض کنید، چگونه زخم (معمولا با صابون و آب گرم) را تمیز کنید، و چگونه عفونت را شناسایی کنید.

علائم عفونت عبارتند از تورم، درد، قرمزی، وجود مایع و گرما در عفونت، یا تب. در صورت داشتن علائم فوق بلافاصله با پزشک‌تان تماس بگیرید.

۱۱. همیشه مقداری زغال چوب فعال به همراه دشاته باشید

کسانی که اهل پیاده‌روی، سفر، کمپینگ یا کشاورزی و چیزی شبیه به این‌ها هستند باید حتما مقداری زغال چوب فعال همیشه همراه داشته باشند. این ماده یکی از بهترین جاذب‌های طبیعی است و می‌تواند برای از بین بردن درد زمانی که مار نیش‌تان می‌زند، مورد استفاده قرار بگیرد.

به منظور استفاده از زغال چوب فعال به عنوان یک درمان خانگی برای نیش مار، می‌توانید مراحل زیر را انجام دهید:

– ۱ قاشق چایخوری از پودر زغال چوب فعال را با آب مرطوب کنید

– آن را به طور مستقیم روی منطقه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید

این ماده می‌تواند سم یا بزاق را که در محل گزش قرار دارد جذب کند تا سریعا بهبود یابد.

۱۲. خاک رس بنتونیت را برای خارج کردن سم به کار ببرید

یکی دیگر از عناصر مهم برای تسکین نیش مار خاک رس بنتونیت است. خاک رس بنتونیت به عنوان یک ماده‌ی طبیعی، از نظر پزشکی به منظور استخراج سموم و زهر بدن انسان مورد استفاده قرار می‌گیرد. در صورتی که دچار مارگزیدگی شدید، می‌توانید از خاک رس بنتونیت استفاده کنید تا زهری که ممکن است از طریق نیش مار در بدن‌تان گسترش بیابد، خارج شود.

از خاک رس بنتونیت به طور مستقیم در ناحیه‌ی آسیب‌دیده استفاده کنید، سپس آب زیادی بنوشید تا سموم از بدن‌تان خارج شوند. برای این‌که سریع‌تر به نتیجه برسید،‌ خاک رس بنتونیت را همراه با زغال چوب استفاده کنید.

۱۳. برای خارج کردن سم از بدن برگ کاری را امتحان کنید

یکی از درمان‌های رایج خانگی برای نیش مار، برگ کاری است. این گیاه همچنین برای درمان بسیاری از مشکلات دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. در واقع، به خاطر خواص ترمیمی که دارد، به مدت قرن‌ها برای درمان نیش مار به طور گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفته‌است. برگ کاری می‌تواند سم را فورا از بدن‌تان خارج کند.

برگ کاری همچنین دارای ترکیبی است که به عملکرد درست سیستم بدن‌تان کمک شایانی می‌کند و روند بهبود را تسریع می‌بخشد.

– یک مشت برگ کاری را در شیر بجوشانید و آن‌ها را تبدیل به پوره کنید.

– پوره را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده استعمال کنید.

روش دیگر برای استفاده از برگ کاری این است که می‌توانید با استفاده از برگ کاری خردشده و آب خمیر تهیه کنید و سپس آن را روی ناحیه‌ی دچار مارگزیدگی استعمال کنید.

۱۴. روغن درخت چای را به عنوان یک پاک‌کننده طبیعی به کار ببرید

پس از آن‌که دچار مارگزیدگی شدید، باید ناحیه‌ی آسیب‌دیده را کاملا تمیز کنید. سپس از یک پاک‌کننده‌ی ضد باکتری طبیعی، به خصوص آن‌هایی که حاوی روغن درخت چای هستند استفاده کنید. در مرحله‌ی بعد از یک باند تمیز و خشک برای پوشاندن این ناحیه استفاده کنید.

اگر مار زنگی، مار مرجانی، مار سرمسی یا مار سمی آبزی جنوب آمریکا شما را نیش زد، بلافاصله با اورژانس تماس بگیرید.

۱۵. با روغن نارگیل روند بهبود زخم را تسریع ببخشید

روغن نارگیل با خواص دارویی که دارد می‌تواند با باکتری‌ها، انگل‌ها و ویروس‌ها مبارزه کند. ثابت شده‌است که این روغن از روند بهبود زخم حمایت می‌کند. شما می‌توانید مقدار کمی از روغن نارگیل را در منطقه‌ی آسیب‌دیده بمالید و از باند برای پیچیدن ناحیه استفاده کنید.

۱۶. ناحیه‌ی آسیب‌دیده را ثابت نگه دارید

نکته‌ی بعدی در فهرست داروهای خانگی برای نیش مار ثابت نگه داشتن مناطق آسیب‌دیده است. زخم را نبندید و سعی کنید زخم را در قسمت پایین یا زیر قلب نگه دارید. این یکی از راه‌های پیشگیری از گسترش سم است اگر مار سمی بوده باشد.

نگه داشتن زخم پایین‌تر از قلب به منظور کاهش سرعت جریان خون به قلب، از پخش شدن سم در سراسر بدن جلوگیری می‌کند. در صورت امکان، باید از یک بست و آویز برای ثابت نگه داشتن منطقه‌ی اطراف نیش استفاده کنید. می‌توانید از یک چوب یا تخته استفاده کنید. شما می‌توانید پایین، وسط، یا بالای آن‌ را ببندید. اگر زخم بیش از حد متورم شده‌است، باید فشار روی بست را کاهش بدهید.

اگر نیش مار روی دست‌تان است، فیکس کردن زخم با یک بانداژ هم قابل انجام است. برای ساخت بازوبند با استفاده از باند، با تا کردن یا برش دادن یک تکه پارچه، مثلث درست کنید. مثلث را دور بازو بپیچید و آرنج را در وسط قرار دهید. شما باید دست‌تان را در قسمت آرنج تا کنید تا روی نوار قرار بگیرد. دو سر باند را دور شانه‌های‌تان قرار دهید. دست خود را به سمت خارج قرار دهید تا یک نقطه‌ی اتکا برای مثلث ایجاد شود.

۱۷. با استفاده از گیاه دارویی مانگوس سم را خنثی کنید

وقتی پای داروهای طبیعی برای درمان نیش مار به میان می‌آید، گیاه مانگوس بسیار مشهور است. طبیعت و خواص گیاه مانگوس توانایی خنثی کردن و رقیق کردن سمی را که از طریق جریان خون در حال پخش شدن در داخل بدن است دارد. بنابراین بدن شما آسیبی نخواهد دید. گیاه مانگوس عمدتا در مناطق اطراف آسیای جنوب شرقی یافت می‌شود.

شما می‌توانید گل‌ها و همچنین برگ‌های این گیاه را با استفاده از آب تبدیل به خمیر کنید و بعد خمیر به دست‌ آمده را در ناحیه‌ی آسیب‌دیده به به کار ببرید.

روش دیگر برای استفاده از این گیاه این است، که می‌توانید برگ‌ها را در آب بجوشانید، و بعد محلول حاصل را برای خنثی کردن سم و خارج کردن آن از بدن بنوشید.

۱۸. برگ بارهنگ را برای خارج کردن سم از بدن استفاده کنید

برگ‌ بارهنگ در درمان نیش مار بسیار موثر است. این گیاه به راحتی در دسترس است، و همیشه می‌توانید تنتور برگ بارهنگ را همراه داشته باشید. این گیاه به دلیل داشتن ترکیبی که به طور طبیعی زهر مار را از بدن شما خارج می‌کند، به عنوان یکی از موثرترین درمان‌های خانگی مارگزیدگی محسوب می‌شود. علاوه بر این، خواص قابض این برگ نیز باعث کاهش التهاب و درد ناشی از نیش مار می‌شود.

۱۹. با استفاده از زردچوبه درد و التهاب را کاهش بدهید

پس از ایجاد یک ترومای خاص وقتی که سموم وارد بدن شما می‌شوند مثل زمانی که دچار مارگزیدگی می‌شوید، ممکن است احساس درد و التهاب داشته باشید و یک سری عوارض جانبی را به مدت چند روز، چند هفته یا حتی چند ماه احساس کنید. بنابراین، استفاده از مکمل‌های با کیفیت زردچوبه و اضافه کردن زردچوبه‌ی تازه به رژیم غذایی روزانه می‌تواند به کاهش درد و کاهش التهاب کمک کند. با این وجود، در صورتی که یک مار سمی شما را نیش بزند، باید قبل از مصرف هرگونه مکمل با پزشک مشورت کنید، زیرا نیش برخی از انواع مار بر انعقاد خون تاثیر می‌گذارند.

۲۰. برای جلوگیری از مارگزیدگی نکات زیر را رعایت کنید

این مورد یکی از مهم‌ترین موارد در فهرست درمان‌های خانگی برای نیش مار است. این نکات بسیار مهم هستند زیرا می‌توانند به شما در جلوگیری از بروز اختلالات خطرناک کمک کنند. در این‌جا چند نکته‌ی مفید برای شما وجود دارد.

– اگر از کوه‌هایی که مارهای زیادی دارند صعود می‌کنید، سعی کنید تنها نباشید و قبل از شروع کوه‌نوردی کیت کمک‌های اولیه را خریداری کنید.

– اگر مار دیدید، آن را لمس نکنید. لطفا به آرامی از آن دور شوید.

– توجه داشته باشید که مارها می‌توانند در آب شنا کنند یا در زیر آوار یا سایر اشیاء پنهان شوند.

– هرگز دست یا پاهای‌تان را در یک گودال یا روی یک تخته سنگ بدون دیدن و چک کردن آن قرار ندهید.

– هنگام کوهنوردی برای محافظت از پاهای‌تان، به جای صندل کفش مخصوص کوهنوردی بپوشانید.

این‌ها داروها و درمان‌های خانگی برای درمان مارگزیدگی در انسان است. این روش‌ها تمام چیزی است که شما باید برای محافظت از خودتان در چنین وضعیت خطرناکی انجام دهید. بعضی از این روش‌ها را انتخاب کنید و آن‌ها را امتحان کنید تا ببینید که چقدر موثر هستند. اگر هر گونه نظر، تجربه یا ایده‌ای در این زمینه دارید لطفا آن را در بخش نظرات با ما در میان بگذارید.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – سارا فیضی

منبع: trueremedies

مارگزیدگی: ۲۰ درمان خانگی که از نیش مار جان سالم به در ببرید

مارگزیدگی: ۲۰ درمان خانگی که از نیش مار جان سالم به در ببرید

0.00 (0%) 0 امتیاز

نوشته های مرتبط

درد پاشنه پا: ۱۵ درمان‌ خانگی برای تیر کشیدن و درد التهاب غل...
درمان جوش سر: ۱۴ درمان خانگی جوش کف سر...
درمان ترک لب: ۱۸ برترین درمان خانگی ترک لب ها...
درمان کیست سینه: ۱۰ موثرترین درمان خانگی کیست سینه...
سفت کردن پوست شکم: ۵۲ درمان خانگی افتادگی پوست شکم...
۲۵ بهترین درمان‌ خانگی قارچ پوستی را بشناسید...
دمانس: ۲۷ درمان خانگی دمانس یا زوال عقل که همه طبیعی و آسان ...
درمان طاسی سر: ۱۰ درمان خانگی طاسی جلوی سر در مردان و زنان...
۲۶ درمان خانگی رفلاکس معده به مری در کودکان و بزرگسالان...
از بین بردن غبغب: ۲۳ درمان خانگی کوچک کردن و رفع غبغب بدون ج...
۱۰ درمان خانگی درد اختلال مفصل فکی گیجگاهی (TMJ)...
درمان عفونت گلو: ۳۳ موثرترین درمان خانگی درد و عفونت گلو...
.yuzo_related_post img .yuzo_related_post .relatedthumb .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_related_post .relatedthumb a .yuzo_related_post .relatedthumb a:hover!important;} .yuzo_related_post .relatedthumb:hover a .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo__text--title .yuzo_related_post .yuzo_text, .yuzo_related_post .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb:hover .yuzo_text, .yuzo_related_post:hover .yuzo_views_post .yuzo_related_post .relatedthumb

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


لخته خون گوشتی شبیه جگر در پریودی چیست و چه علتی دارد‌؟ +‌روش درمان