خطر مارلبرو تقلبی؛ هشدار ستاد مبارزه با قاچاق کالا نسبت به توزیع سیگار «مارلبرو دارای نوشته با زبان عبری»


خطر مارلبرو تقلبی؛ هشدار ستاد مبارزه با قاچاق کالا نسبت به توزیع سیگار «مارلبرو دارای نوشته با زبان عبری»

یکی از نگرانی‌هایی که همواره از ورود کالاهایی همچون سیگار و مواد دخانی به صورت قاچاق به کشور مطرح می‌شود، سلامت مصرف‌کنندگان و فقدان آزمایش‌های لازمی است که باید برای این محصولات در نظر گرفته شود. در این میان هر چند با اقدامات ستاد...


یکی از نگرانی‌هایی که همواره از ورود کالاهایی همچون سیگار و مواد دخانی به صورت قاچاق به کشور مطرح می‌شود، سلامت مصرف‌کنندگان و فقدان آزمایش‌های لازمی است که باید برای این محصولات در نظر گرفته شود. در این میان هر چند با اقدامات ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، سهم بالای بازار ایران از سیگار قاچاق در طول کمتر از یک دهه اخیر به کمترین میزان خود رسیده است اما ورود سالانه بیش از سه میلیارد نخ سیگار به صورت غیررسمی به داخل کشور، در کنار عوارض معمول این محصول، مشکلات بهداشتی و درمانی زیادی را به دلیل نبود نظارت دقیق بر روند تولید این نوع ماده دخانی ایجاد می‌کند.
به عنوان نمونه، دبیرخانه کمیسیون مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان خراسان رضوی در روزهای اخیر در مکاتبه با دستگاه‌های مرتبط به ویژه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، خواستار همکاری و همچنین اطلاع‌رسانی در خصوص معضلی جدید به نام سیگار «مارلبرو دارای نوشته با زبان عبری» شده است و با یادآوری عوارض خاص و غیرمعمول این نوع محصول قاچاق، به مصرف‌کنندگان آن هشدار جدی داده است. در همین راستا در نامه‌ای که همراه با تصویر پاکت طوسی رنگ سیگار مذکور از سوی یوسف امینی، معاون فرهنگی و مطبوعاتی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، به رسانه‌های استان ارسال شده، آمده است: «طبق بررسی‌های به عمل آمده مصرف سیگار با نام تجاری مزبور منجر به بروز ضایعات پوستی، کهیر و حالت تهوع برای استفاده‌کنندگان شده است.»
دبیر کمیسیون برنامه‌ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز استان درباره جزئیات نامه اخیر خود به دستگاه‌های اجرایی به شهرآرا گفت: مکاتبه با دستگاه‌های استان پیرو دستورالعمل ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز بوده و در این زمینه تمامی آزمایش‌های لازم نیز توسط این ستاد در تهران انجام شده است.
محمد ابراهیم افشاری با اشاره به قاچاق بودن هر نوع سیگار با برند مارلبرو در کشور افزود: با این حال بر اساس آزمایش‌های صورت گرفته، سیگارهای مارلبرو دارای نوشته با زبان عبری عوارض نامطلوبی دارند که لطمات گسترده‌ای را می‌توانند به سلامت مصرف‌کنندگان وارد کنند.
وی منشأ تولید این نوع سیگار را نامشخص دانست و بیان کرد: بیشتر سیگارهای قاچاق در کشورهای حاشیه خلیج فارس و حتی کردستان عراق از ضایعات برندهای اصلی به صورت نامرغوب تولید و عرضه می‌شود.
به گفته افشاری شمار سیگارهای قاچاق از ١۵ میلیارد نخ به سه میلیارد نخ کاهش پیدا کرده اما همچنان مصرف‌ این ماده دخانی در کشور بیش از ۵۵ میلیارد نخ است. سهم خراسان رضوی نیز از تمامی کالاهای قاچاق به گفته او بین شش تا هفت درصد برآورد شده است.
او این را نیز گفت که هنوز موردی از سیگار با برند مذکور در استان مشاهده نشده است و در همین زمینه علی‌اصغر حسنی، مدیر بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی مشهد، نیز از جمع‌آوری این محصول در صورت مشاهده توسط خبر داد. تیم‌های بازرسی دستگاه‌های مرتبط

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حوادث

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دیکته شب | دیکته کلاس اول دبستان