طرز تهیه بورک ترکیه ای


طرز تهیه بورک ترکیه ای

بورک ترکیه ای غذایی ساده و مغذی است که می توانید در میهمانی ها به عنوان پیش غذا یا در دورهمی ها به عنوان عصرانه درست کنید و بسته به ذائقه خود و میهمان ها آن را با انواع گوشت و سبزیجات پر کنید. در این مطلب شما را با طرز تهیه بورک ترکیه ای بطور مرحله به مرحله آشنا خواهیم کرد.

طرز تهیه بورک ترکیه ای
بورک ترکیه‌ای یکی از خوراکی‌های پرطرفدار در ترکیه و بسیاری از کشور‌های جهان است که غالبا به عنوان میان وعده یا پیش غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. بورک با نوعی خمیر به نام یوفکا تهیه می‌شود. یوفکا خمیری بسیار نازک است که از ترکیه نشات گرفته و برای طبخ غذا‌های خوشمزه ترکی مورد استفاده قرار می‌گیرد. راحتی در پخت و پز و لذیذ بودن این خمیر باعث شده تا این نان حاصل از این خمیر به یکی از محبوب‌ترین نان‌ها در بسیاری از کشور‌های اروپایی و آسیایی تبدیل شود؛ در بعضی از این کشورها این خمیر به نام فیلو شهرت یافته است. خمیر یوفکا را می‌توانید بسته به وعده غذایی که قصد دارید از آن استفاده کنید با پنیر و سبزیجات یا انواع گوشت پر کرده، در روغن سرخ کنید یا در فر بپزید و به عنوان صبحانه، نهار یا شام مورد استفاده قرار دهید. با خمیر یوفکا می‌توان غذاها، دسر‌ها و شیرینی‌های زیادی نظیر تارت، پای، سمبوسه، باقلوا و انواع بورک را درست کرد. در این مطلب شما را با طرز تهیه بورک ترکیه‌ای آشنا خواهیم کرد؛ با ما همراه باشید.

طرز تهیه بورک ترکیه‌ ای

مواد لازم
خمیر یوفکا 1 بسته
پیاز خرد شده 1 فنجان
جعفری ساطوری 1 فنجان
شوید ساطوری 1/3 فنجان
گوشت چرخ کرده 450 گرم
تخم مرغ 3 عدد+1 عدد زرده
شیر 1.5 فنجان
روغن زیتون 1 فنجان
کنجد برای تزیین به میزان لازم
نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

دستور تهیه:
مواد مورد نیاز برای تهیه بورک ترکیه‌ ای را آماده کنید.

طرز تهیه بورک ترکیه ای

فر را روی حرارت 345 درجه فارنهایت گرم کنید و خمیر یوفکا را در دمای محیط قرار دهید تا یخ آن ذوب شود. پیاز را به شکل نگینی ریز خرد کرده و شوید و جعفری را ساطوری کنید.

طرز تهیه بورک ترکیه ای

3-2 قاشق غذاخوری روغن را در تابه بر روی حرارت ملایم داغ کرده و پیاز خرد شده را به آن اضافه کنید. پیاز را تفت دهید تا طلایی شود، کمی نمک و زردچوبه بیفزایید و سپس گوشت چرخ کرده را به آن اضافه کنید. گوشت را با پیاز تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند، شوید و جعفری ساطوری را اضافه کرده و به تفت دادن ادامه دهید تا آب سبزیجات کشیده شود، سپس از روی حرارت بردارید و اجازه دهید خنک شود.

طرز تهیه بورک ترکیه ای

3 عدد تخم مرغ را در کاسه‌ای شکسته، شیر و روغن را به آن اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا مخلوط شوند.

طرز تهیه بورک ترکیه ای

یک لایه خمیر یوفکا در ظرف مخصوص فر قرار دهید. از مایه‌ی تخم مرغ روی سطح خمیر یوفکا بمالید.

طرز تهیه بورک ترکیه ای

مراحل را تکرار کنید تا نیمی از خمیر یوفکا تمام شود. مایه گوشت را روی کل سطح خمیر فیلو پخش کنید.

طرز تهیه بورک ترکیه ای

مراحل را تکرار کنید تا بقیه خمیر یوفکا تمام شود. زرده تخم مرغ را در یک کاسه کوچک ریخته و هم بزنید. روی آخرین لایه خمیر، ابتدا از مایه تخم مرغ بمالید، سپس روی آن را با زرده تخم مرغ بپوشانید و در صورت تمایل کمی کنجد بپاشید. ظرف بورک را به مدت 40-35 دقیقه در طبقه وسط فر قرار دهید تا زیر و روی آن طلایی شود. پس از پخت، اجازه دهید بورک خنک شود سپس به قطعات مربعی برش بزنید.

طرز تهیه بورک ترکیه ای

نکات مهم و اصولی در تهیه بورک ترکیه‌ ای

خمیر یوفکا خیلی زود خشک می‌شود، بنابراین باید در فریزر نگهداری شود و اگر بسته خمیر را باز کرده‌اید، قبل از فریز کردن مابقی خمیر، منافذ بسته را کاملا بپوشانید که هیچگونه هوایی داخل آن نشود. اگر از خمیر یوفکای منجمد استفاده می‌کنید، یک شکاف کوچک روی بسته ایجاد کرده و یکی دو ساعت در دمای محیط قرار دهید تا از حالت انجماد خارج شود. قبل از قرار دادن مواد لا به لای خمیر، حتما سطح همه لایه‌ها را با مایه تخم مرغ مرطوب کنید. مواد پرکننده خمیر نباید آبدار و داغ باشد، زیرا خمیر نازک است و خیلی زود پاره می‌شود. بورک ترکیه‌ای را می‌توانید از شب قبل آماده کرده و قبل از قرار دادن در فر، روی آن سلفون بکشید و در یخچال قرار دهید تا خمیر خشک نشود؛ سپس در وقت دلخواه در فر بپزید. برای تزیین روی بورک ترکیه‌ ای می‌توانید از کنجد، سیاه دانه یا سبزیجات خشک استفاده کنید. پس از اینکه پخت بورک تکمیل شد، روی آن ترد می‌شود. برای نرم شدن لایه رویی بورک می‌توانید روی ظرف سلفون بکشید یا در ظرف دربسته قرار دهید. بورک ترکیه‌ای را می‌توانید مانند سمبوسه به شکل مثلثی درست کرده و در روغن سرخ کنید که البته سرخ کردن باعث افزایش کالری غذا خواهد شد.
دستور ارائه شده در این مطلب یکی از ساده‌ترین و در عین حال خوشمزه‌ترین نوع بورک است که شما می‌توانید بسته به ذائقه و سلیقه خود با مواد مختلفی درست کنید. مثلا می‌توانید از پنیر پیتزا، پنیر فتا یا هر نوع پنیر سفید دیگری استفاده کنید یا ترکیبی از سبزیجات مختلف نظیر فلفل دلمه ای، سیب زمینی، نخود فرنگی، قارچ و زیتون در آن به کار برید. امیدواریم این غذای خوشمزه را درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید.

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه آشپزی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تالاب‌ های چهارمحال‌ و بختیاری از جاذبه های گردشگری در نوروز + عکس