اطلاق«اپیدمیولوژیست» به فارغ التحصیلان مراکز تحقیقاتی مناسب نیست


اطلاق«اپیدمیولوژیست» به فارغ التحصیلان مراکز تحقیقاتی مناسب نیست

هلاکویی نائینی گفت: اطلاق اپیدمیولوژیست به فارغ التحصیلان مراکز تحقیقاتی برای اپیدمیولوژیست‌های آموزشی مشکل ساز می‌شود.

اطلاق«اپیدمیولوژیست» به فارغ التحصیلان مراکز تحقیقاتی مناسب نیستبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ کوروش هلاکویی نائینی دبیر کل انجمن اپیدمیولوژی در نشست انجمن اپیدمیولوژیست‌های ایران اظهار کرد: با توجه به اینکه دکترای پژوهشی در حوزه علوم پزشکی چالش های جدی پیش روی سیستم آموزشی وزارت بهداشت ایجاد کرده است به این نتیجه رسیدیم که با معاونت آموزشی و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت و درمان نشست‌هایی را داشته باشیم تا جامعه علمی به دور از حاشیه در راستای منافع سلامت جامعه و ارتقای آموزش سلامت گام بردارد.

وی اظهار کرد: یکی از سوالات اساسی اپیدمیولوژیست‌های کشور این است که چرا آئین نامه دکترای پژوهشی سلیقه‌ای اجرا می‌شود و موضوع علمی مرتبط به سلامت از ۲ روند جدا از هم فارغ التحصیل به جامعه روانه می‌کند و چرا بر روی اپیدمیولوژیست‌های مراکز تحقیقاتی نظارتی نیست.

هلاکویی اظهار کرد: اپیدمیولوژی موضوعی پایه‌ای و اساسی در نظام بهداشت و درمان است که متأسفانه با توجه به اطلاق واژه اپیدمیولوژی از سوی مراکز تحقیقاتی نوعی ناهمگونی را در این رشته به بار خواهد آورد و فارغ التحصیلان اپیدمیولوژی آموزشی درگیر مشکلات متعددی خواهند بود.

عضو هیئت مدیره انجمن اپیدمیولوژی اظهار کرد: طبق تفاهم‌نامه‌ای که بین معاونت آموزشی و ملک زاده معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت امضا شده مقرر است که به فارغ التحصیلان مراکز تحقیقاتی تحت عنوان اپیدمیولوژیست مدرک داده شود و این نگاه منطقی نیست و باید این موضوع از سوی متولیان بهداشت و درمان بازنگری شود.

وی افزود: باید بگوییم که اپیدمیولوژیست‌های مراکز تحقیقاتی نمی‌توانند صلاحیت‌های لازم را ببینند و از سویی برای اپیدمیولوژی نیاز به 12 صلاحیت است که در مراکز تحقیقاتی تنها سه صلاحیت اعمال می‌شود و اگر این گروه در روند شبکه بهداشت و درمان وارد شوند شاهد نوعی موازی کاری و عدم رضایت مندی خواهیم بود.

هلاکویی اظهار کرد: به عنوان مثال کسی که در مراکز تحقیقات گوارش به عنوان دکترای پژوهشی اپیدمیولوژی فارغ التحصیل می‌شود نمی‌تواند از عهده اپیدمی بیماری های سراسر کشور، مراقبت‌های بیماری و استخراج سلامت در سطح کشور را لحاظ کند و در عرصه سلامت سطح کشور نیز صاحب نظر نیست که باید به این موضوعات پرداخته شود و وزارت بهداشت در این عرصه بازنگری‌هایی را داشته باشد.

عضو هیئت مدیره انجمن اپیدمیولوژی گفت: انجمن اپیدمیولوژیست در سال 88 نیز مکاتباتی را با معاوت تحقیقات فناوری و شخص دکتر قانعی داشته است و بیش از پنج بار در این عرصه نامه نگاری کرد‌ه‌ایم و به نتیجه نرسیده‌ایم که امید داریم با نگاه معاونت آموزشی وزارت بهداشت و تعامل با معاونت پژوهشی وزارتخانه این مشکل برطرف شود.

چشم انداز فارغ التحصیلان اپیدمیولوژی روشن نیست

وی بیان کرد: انجمن علمی و جامعه علمی اپیدمیولوژیست قائل به تجمع و حاشیه سازی مطالبات منطقی و حقیقی خود نیست و به این دلیل تصمیم گرفتیم تا با گفت و گو و تعامل با صاحب نظران این مشکل فارغ التحصیلان آموزشی را برطرف کنیم که اگر این امر محقق نشود چشم انداز فارغ التحصیلان اپیدمیولوژی آموزشی کشور مطلوب نیست و گروه‌های زیادی به دلیل اعمال نظر سلیقه‌ای ضرر خواهند کرد.

هلاکویی اظهار کرد: ضابطه مندی در فارغ التحصیلی رشته اپیدمیولوژی موضوعی منطقی است و در هیچ کجای دنیا دیده نشده که یک رشته آموزشی از دو کانال مدرک بگیرند و اگر دکترای پژوهشی به تربیت محقق می‌پردازد نباید با اطلاق واژه اپیدمیولوژی تهدیدی برای دکترای تخصصی این رشته باشیم.

عضو هیئت مدیره انجمن اپیدمیولوژی در پایان گفت: انجمن اپیدمیولوژی در نظر دارد تا بار دیگر از نظام سلامت بازنگری دکترای پژوهشی را خواستار شود و با اعمال نگاه منطقی به آئین نامه‌های آموزشی در صدد رفع اپیدمیولوژیست‌های آموزشی کشور باشد.

انتهای پیام/

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه علمی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


نامه به دوست صمیمی ؛ 7 نمونه متن نامه به دوست ،جدید و محبت آمیز