علائم کمبود ویتامین B12 | این 10 نشانه کمبود ویتامین ب 12 را جدی بگیرید


ویتامین B12 یا کوبالامین یکی از ویتامین های حساس در بدن است که برای تکثیر سلولی و خون‌سازی و همچنین عملکرد سیستم عصبی ضروری است. کمبود ویتامین B12 یکی از کمبود های تغذیه ای رایج است که می تواند منجر به کم‌ خونی شدید شود. دلایل کمبود ویتامین B12 دو دلیل اصلی برای کمبود ویتامین […] The post علائم کمبود ویتامین B12 | این 10 نشانه کمبود...

علائم کمبود ویتامین B12 | این 10 نشانه کمبود ویتامین ب 12 را جدی بگیریدنشانه های کمبود ویتامین B12 : ضعف و خستگی

به گفته ی متخصصان ضعف و خستگی یکی از شایع ترین علائم و نشانه های کمبود ویتامین B12 در بدن است، هنگامی که مقدار این ویتامین کاهش می یابد، بدن شما گلبول های قرمز کمتری را تولید می کند و در نتیجه با کاهش اکسیژن بدن شما احساس ضعف، سرگیجه و خستگی می کنید.

البته فراموش نکنید که کم خوابی، استرس شدید و ساعات کار طولانی هم این علائم را دارند پس برای اینکه مطمئن شوید بهتر است با آزمایش خون سطح ویتامین B12 بدن را تعیین کنید.

2. تنفس کوتاه و ضعیف

یکی از علائم فیزیولوژیکی کمبود ویتامین B12، تنگی نفس و تنفس کوتاه و ضعیف است، ویتامین B12 هموگلوبین (پروتئین حمل کننده اکسیژن در جریان خون) را تولید می کند. کمبود این ویتامین باعث کاهش اکسیژن رسانی به بافت های بدن شده و در نتیجه باعث کم خونی و تنگی نفس می شود.

در صورت احساس خستگی ناگهانی، تپش قلب، تنگی نفس، زبان درد و یا هر گونه نشانه ای از کمبود ویتامین B12 سریعا به پزشک مراجعه کنید.

3. سوزن سوزن شدن انگشتان دست

کمبود ویتامین B12 می تواند باعث سوزن سوزن شدن انگشتان دست شود، ویتامین B12 برای تشکیل میلین، یک غلاف سفید در اطراف فیبر های عصبی ضروری است و کمبود این ویتامین می تواند منجر به دژنراسیون نخاع، اعصاب بینایی، بافت مغزی و اعصاب محیطی شود.

4. رنگ زرد پوست صورت نشانه چیست؟

علائم کمبود ویتامین B12 | این 10 نشانه کمبود ویتامین ب 12 را جدی بگیریدعلائم و نشانه های کمبود ویتامین B12 : زرد شدن پوست

یکی دیگر از نشانه های کمبود ویتامین B12 در بدن زردی پوست صورت می باشد، کاهش تولید گلبول های قرمز خون باعث ایجاد یک بیماری به نام کمخونی مگالوبلاستیک می شود.

در این بیماری گلبول های قرمز خون بزرگ و شکننده می شوند و نمی توانند تقسیم شده و در خون منتقل شوند به همین دلیل پوست شما ممکن است رنگ پریده شود.

بیلی روبین (ماده ای که توسط کبد تولید می شود و باعث تجزیه ی گلبول های قرمز خون می شود)، برای اینکه بتواند گلبول های قرمز بزرگتر را تجزیه کند باید بیشتر تولید شود و در نتیجه باعث رنگ زرد پوست و زردی سفیدی چشم ها می شود.

5. التهاب زبان

علائم کمبود ویتامین B12 | این 10 نشانه کمبود ویتامین ب 12 را جدی بگیریدعلائم کمبود ویتامین B12 : التهاب زبان

کمبود ویتامین B12 می تواند باعث التهاب زبان شود، التهاب زبان باعث می شود که زبان گوشتی، قرمز و صاف دیده شود.

6. یبوست، کاهش اشتها و احتباس گاز در روده ها

دلایل مختلفی برای یبوست و گاز روده ها وجود دارد که کمبود ویتامین B12 یکی از آنهاست، کمبود این ویتامین بر عملکرد طبیعی دستگاه گوارش اثر گذاشته و باعث یبوست، کاهش اشتها و گاز روده ها می شود.

برای درمان این علائم بهتر است ویتامین B12 تزریقی استفاده کنید.

7. کاهش بینایی چشم ها

علائم کمبود ویتامین B12 | این 10 نشانه کمبود ویتامین ب 12 را جدی بگیریدکمبود ویتامین B12 : ضعف بینایی چشم ها

کمبود ویتامین باعث نوروپاتی بینایی شده و بینایی را کاهش دهد زیرا ویتامین B12 نقش مهمی در عملکرد اعصاب و سیستم عصبی دارد.

8. افسردگی، تغییرات خلق و خو

علائم کمبود ویتامین B12 | این 10 نشانه کمبود ویتامین ب 12 را جدی بگیریدعلائم کمبود ویتامین B12 : افسردگی

طبیعی است که کمبود بعضی از ویتامین ها به ویژه ویتامین B12 منجر به افسردگی و تغییرات خلق و خو می شود، کمبود فقدان ویتامین B12 تاثیرات مهمی در تولید سروتونین در مغز شما دارد. سروتونین به تنظیم خلق و خوی شما کمک کرده و افسردگی را درمان می کند.

9. استخوان های ضعیف

همانند کلسیم و ویتامین D، ویتامین B12 هم نقش مهمی در تشکیل استخون های سالم داشته و کمبود این ویتامین منجر به پوکی استخوان می شود.

فراموش نکنید که افراد سالمند بیشتر در معرض پوکی استخوان هستند پس بهتر است به طور منظم آزمایش خون انجام دهند تا میزان ویتامین B12 بدن آن ها کنترل شود.

10. کمبود ویتامین B12 در سالمندان

کمبود ویتامین B12 می تواند 10 تا 15 درصد سالمندان بالای 60 سال را درگیر کند، اما کمبود این ویتامین در سالمندان ممکن است هیچ کدام از علائم بالا را به همراه نداشته باشد پس بهتر است که میزان ویتامین B12 در این افراد کنترل شود.

چه افرادی در معرض خطر کمبود ویتامین B12 هستند؟

بیماری های التهابی روده و بیماری سلیاک، جراحی لاغری و کاهش وزن و نوشیدن مقادیر زیاد نوشیدنی های الکلی می تواند مانع توانایی فرد برای جذب مواد مغذی مورد نیاز بدن از جمله ویتامین B12 شود.

افراد سالمند مشکلات بیشتری در جذب مواد مغذی دارند و بیشتر دچار کمبود ویتامین B12 می شوند.

برای درمان کمبود ویتامین B12 می توان طبق تشخیص پزشک برای یک دوره 3 تا 6 ماهه از مکمل های خوراکی ویتامین B12، اسپری بینی ویتامین B12 یا ویتامین B12 تزریقی استفاده کرد.

منبع : brightside

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه سلامت

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اولین واکنش منوچهر هادی به ویدئوی جنجالی یکتا ناصر