17 فایده گیاه گل مار برای سلامتی و درمان که باورتان نمی‌شود


17 فایده گیاه گل مار برای سلامتی و درمان که باورتان نمی‌شود

نام علمی گیاه گل مار یا گل مار سفید، Ageratina altissima است. این گیاه سالپای (موجود در تمام طول سال) به خانواده‌ی کاسنیان تعلق دارد. سرده‌ای علفی با حدود 400 گونه با ساقه‌ی به‌ندرت بالاروند‌ه‌ی چوبی، بومی مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و معتدل برّ قدیم و استرالیا؛ برگ‌های آن متناوب و کامل و دمبرگ‌دار با قاعده‌ی پهنک قلبی‌ شکل است؛ میوه‌ی آنها...

نام علمی گیاه گل مار یا گل مار سفید، Ageratina altissima است. این گیاه سالپای (موجود در تمام طول سال) به خانواده‌ی کاسنیان تعلق دارد. سرده‌ای علفی با حدود ۴۰۰ گونه با ساقه‌ی به‌ندرت بالاروند‌ه‌ی چوبی، بومی مناطق گرمسیری و نیمه‌گرمسیری و معتدل برّ قدیم و استرالیا؛ برگ‌های آن متناوب و کامل و دمبرگ‌دار با قاعده‌ی پهنک قلبی‌ شکل است؛ میوه‌ی آنها پوشینه‌ی شکوفاست که با شش شکاف باز می‌شود. خاستگاه این گیاه اصالتا شرق و مرکز آمریکای شمالی است.

17 فایده گیاه گل مار برای سلامتی و درمان که باورتان نمی‌شود

17 فایده گیاه گل مار برای سلامتی و درمان که باورتان نمی‌شود

چند حقیقت درباره‌ی گل مار

۱. گل مار از ماه مرداد تا مهر شکوفه می‌دهد.

۲. این گیاه شاخه‌های متعددی دارد با ساقه‌های بلند و مدور. ارتفاع این گیاه می‌تواند به ۱.۵ متر برسد.

۳. این گیاه ریشه‌ای لیفی و زبر دارد که نزدیک سطح زمین می‌روید. رنگ دانه‌های آن سیاه است.

۴. گل‌های این گیاه در خوشه‌ای گرد قرار می‌گیرند. این گل‌ها کوچک، سفید و کرکی هستند.

۵. گل مار گیاهی سالپای (در طول سال وجود دارد) است که می‌تواند در محیط‌های وحشی و بکر تا ۲ سال دوام بیاورد.

۶. این گیاه حاوی ترمتول است – ماده‌ای سمی که در ساقه و برگ‌های آن وجود دارد. دوز کمی از این ماده می‌تواند برای اسب‌ها، گاوها، گوسفندان، و بزها مرگبار باشد. مصرف شیر گاو یا اسبی که از این گیاه خورده باشد می‌تواند در انسان‌ها شیربیماری یا مسمومیت ترمتول ایجاد کند.

۷. برای رفع حالت سمی آن، باید گل مار را خشک کرد. ماده‌ی سمی آن که ترمتول است طی فرایند خشک کردن گیاه از بین می‌رود.

مطلب مرتبط: گیاهان آپارتمانی:‌ ۲۶ بهترین انواع گل های آپارتمانی برای خانه شما

به علاوه، نام گل مار از خاصیتی که این گیاه در درمان مارگزیدگی دارد گرفته شده است. حتی، بومیان آمریکا از ریشه‌ی آن برای درمان زخم‌ها استفاده می‌کردند. همچنین، این گیاه می‌تواند دارویی طبیعی باشد و ساقه‌ها و ریشه‌های خشک شده آن بخش‌هایی هستند که از همه بیشتر استفاده می‌شوند. در نتیجه، در ادامه فهرستی از فایده‌های گیاه گل مار برای سلامتی را به شما معرفی می‌کنیم:

۱. مارگزیدگی را درمان می‌کند

اگر شما هم جزو کسانی هستید که در مزارع کار می‌کنید یا عاشق پیاده روی در جنگل هستید، پس احتمال گزیده شدن‌تان توسط مار بیشتر خواهد بود. نیش مارها می‌تواند بسیار سمی و خطرناک باشد. در واقع، اقدام پزشکی فوری در چنین مواردی از ضرورت بالایی برخوردار است. اما بهترین درمان برای مارگزیدگی چیست؟

می‌دانیم که گل مار در این زمینه فوق‌العاده است. این درمان طبیعی را می‌توان برای درمان مار گزیدگی استفاده کرد. آنچه باعث می‌شود گل مار بتواند مارگزیدگی را درمان کند وجود خاصیت ضد التهابی در آن است. این گیاه برای درمان نیش حشرات نیز مفید است. از ریشه‌ی گل مار برای تسریع فرایند التیام مارگزیدگی استفاده می‌شود. این گیاه به خنثی کردن مواد سمی و همچنین کاهش التهاب و درد ناحیه‌ی آسیب دیده کمک می‌کند. از این رو، استفاده از گل مار برای درمان موثر مارگزیدگی بسیار مفید است. ناگفته نماند، استفاده از روغن معطر اسطوخودوس با گل همیشه بهار نیز می‌تواند برای درمان مارگزیدگی مفید باشد.

۲. زخم‌ها را درمان می‌کند

چنین شایع است که خوراکی‌های حاوی مقایر زیادی از مواد مغذی آنتی اکسیدانی و ویتامین‌ C برای درمان زخم‌ها و کبودی‌ها ایده‌آل هستند. به عنوان مثال، می‌توانید روی ناحیه‌ی آسیب دیده پرتقال و کیوی بگذارید. اما، در این مورد، گیاه سالپایی مانند گل مار نیز می‌تواند کمک کننده باشد.

به خاطر اثرات ضد التهابی، گل مار به درمان زخم‌های شما کمک خواهد کرد. این گیاه فرایند درمان و التیام را تسریع و از خطر التهاب پیشگیری می‌کند. به واقع، گل مار درمانی طبیعی فراهم می‌آورد که قطعا می‌تواند مفید و کمک کننده باشد.

مطلب مرتبط: انواع گل : ۱۷ نوع گل محبوب و مفاهیمی که هر کدام دارند‌+ عکس

۳. اشتها را افزایش می‌دهد

چنین گفته می‌شود که گل مار به افزایش اشتها کمک می‌کند. کسانی که می‌خواهند میزان مصرف غذای خود را افزایش دهند، خوردن گل مار ممکن است کمک کننده باشد.

۴. سلامت دستگاه گوارش را افزایش می‌دهد

یکی از فایده‌های گل مار بهبود سلامت دستگاه گوارش است. این گیاه مدت‌ها به عنوان درمانی برای ناراحتی‌ها گوارشی مانند اسهال و یبوست استفاده می‌شده است. بنابراین، اگر از گل مار استفاده کنید، باعث خواهد شد عملکرد سیستم گوارشی‌تان به حالت نرمال در آید. به عنوان توصیه بگویم که، مصرف خوراکی‌های فیبر دار نیز به شما کمک می‌کند. در این زمینه، مصرف میوه‌ها و سبزیجات سبز به همراه گل مار کارکرد دستگاه گوارش‌تان را به بیشترین حد ممکن خواهد رساند.

۵. سلامت قلب را بهبود می‌بخشد

برای بهبود سلامت قلب، باید سبک زندگی سالمی را پیش بگیرید – مثلا مرتب ورزش کنید و بهترین و مناسبترین خوراکی‌ها را مصرف کنید. در این راستا، باید از خوردن غذاهایی که سطح کلسترول بالایی دارند اجتناب کنید.

در غیر این صورت سطح بالای کلسترول می‌تواند به لخته شدن خون و نتیجتا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی منجر شود. در نتیجه، برای بهبود سلامت قلب، خوردن گل مار بسیار کمک کننده و عالی است. چنین مطرح است که گل مار می‌تواند به پایین آوردن فشار خون کمک کند چون فشار را از روی قلب بر می‌دارد. با انجام این کار، گل مار توانایی آن را خواهد داشت که از خطر بیماری‌هایی مانند حملات قلبی یا سکته جلوگیری کند.

۶. تب را بر طرف می‌کند

تب می‌تواند نشانه‌ی واکنش سیستم ایمنی بدن باشد. همه‌ی ما قبلا تب را تجربه کرده‌ایم. کودکان کسانی هستند که اغلب از تب رنج می‌برند. این مشکل ممکن است نشانه‌ای از یک بیماری دیگر باشد. در نتیجه، برای درمان تب نیز می‌توانید از درمان‌های خانگی طبیعی استفاده کنید. به عنوان مثال، می‌تواند سرکه‌ی سیب بنوشید یا دوش آب گرم بگیرید.

اما، در این زمینه، می‌توانید از گل مار نیز برای درمان تب استفاده کنید. بومیان آمریکا از گل مار برای درمان تب و مالاریا استفاده می‌کنند. فواید آن به خاطر وجود خواص ضد التهابی در گل مار است. به واقع، چون گل مار خطر التهاب را کاهش می‌دهد، درنتیجه بدن قوی‌تر خواهد بود و در جنگ با تب پیروز می‌شود.

۷. اسهال را درمان می‌کند

یکی از راه‌های مهم برای درمان اسهال آن است که بدن را هیدراته (آبرسانی) کنیم. به علاوه، مصرف خوراکی‌های مناسب نیز برای درمان اسهال یک ضرورت است. توصیه می‌شود خوراکی‌های پروبیوتیکی مانند ماست و آب کفیر را حتما استفاده کنید. این خوراکی‌ها باکتری‌های خوب را فعال می‌کنند تا در روده‌ی شما وظیفه‌ی خود را به خوبی انجام دهند. در واقع عملکرد دستگاه گوارش را به صورت طبیعی و عادی در خواهد آورد.

سوای آن، گل مار نیز در این زمینه اثرات مفید و ثمربخشی از خود نشان می‌دهد. یکی از فایده‌های گل ما آن است که به درمان اسهال کمک می‌کند. این قابل اثبات است چرا که بومیان آمریکا نیز از این گیاه برای درمان بیماری اسهال استفاده کرده‌اند و می‌کنند. به عنوان یک توصیه؛ اگر از به اسهال مبتلا شده‌اید، بهتر است از مصرف نوشابه، الکل، و نوشیدنی‌های گازدار اجتناب کنید.

مطلب مرتبط:۱۲ نوع گل کاکتوس که می‌توانید در خانه پرورش دهید

۸. به عنوان یک تقویت کننده‌ی قوای جنسی عمل می‌کند

قرن‌ها، بسیاری از انواع خوراکی‌ها و مواد وجود داشته‌اند که به انسان‌های احساس اعتماد به نفس و جذابیت می‌بخشیده‌اند و عملکرد جنسی آن‌ها را تقویت می‌کرده‌اند. مطمئنا چیزی که می‌خوریم می‌تواند تمایل جنسی را افزایش دهد. همچنین می‌تواند استرس را کاهش و جریان خون را افزایش دهد که نتیجتا باعث افزایش سطح قوای جنسی می‌شود. در کمال تعجب، گل مار می‌تواند به عنوان یک داروی تقویت قوای جنسی عمل کند. هرچند هنوز برای اثبات این فایده‌ی آن به ادله و اثبات بیشتری نیاز است، اما همچنان گل مار چیزی است که نباید فراموش شود و باید آن را در برنامه‌ی رژیم روزانه‌ی خود لحاظ کرد. به علاوه، برای بهره‌مندی از چنین مزیتی، می‌توانید آووکادو و بادام نیز مصرف کنید.

۹. وضعیت قاعدگی را بهبود می‌بخشد

زنان اغلب از درد دوران قاعدگی رنج می‌برند. برای برطرف کردن این مشکل، بهترین کار مصرف خوراکی‌های سرشار از فیبر و نوشیدن انواع سبزیجات برگدار سبز است. در این زمینه، خوردن گل مار نیز ممکن است برای کاهش درمان درد چرخه‌ی قاعدگی مفید باشد. اگر از پریودهای دردناک رنج می‌برید، پس مصرف گل مار ایده‌ی خوبی است. چون گل مار دارای خاصیت ضد التهابی است، پس می‌تواند به کاهش اثرات قاعدگی مانند گرفتگی، نوسانات خلقی، و نفخ نیز کمک کند.

۱۰. استرس و اضطراب را بر طرف می‌کند

کسانی که در محل کار یا حتی در مدرسه روزهای سختی را سپری می‌کنند در معرض خطر ابتلا به استرس، اضطراب، و افسردگی قرار دارند. دلایل آن می‌تواند متفاوت و مختلف باشد اما علائم آن شامل خستگی مفرط شدید، ضعف، و سرگیجه می‌شوند. در نتیجه، انواع مختلفی از خوراکی‌ها هستند که برای رفع این ناراحتی و مشکل «اثر تسکین دهنده» دارند. بنابراین، فایده‌ی دیگری که گل مار به همراه دارد برطرف کردن استرس و اضطراب است. چنین مطرح است که گل مار می‌تواند ذهن شما را آرام سازد و در نتیجه باعث تعادل خلق و خوی‌تان شود. این نکته‌ی خوبی است چون می‌توانید از ابتلا به افسردگی نیز پیشگیری کنید. در نتیجه، اگر احساس می‌کنید در حال گذراندن روزهای سختی هستید، سعی کنید برای درمان مشکلات و ناراحتی‌هایی که دارید از گل مار استفاده کنید.

۱۱. کیفیت خواب را بهبود می‌بخشد

چرا آدم‌ها باید بهترین و باکیفیت‌ترین خواب را تجربه کنند؟‌ بله درست است، خواب بر فعالیت‌های انسان تاثیر می‌گذارد. کیفیت خوب خواب می‌تواند بر افزایش عملکرد فعالیت‌های انسانی کمک کند. این امر سلامت مغز را تقویت می‌کند و همچنین سلامت بدن را بهبود می‌بخشد. بنابراین، یکی از راه‌های داشتن خواب خوب مصرف خوراکی‌های مناسب است. در نتیجه، گل مار یکی از گزینه‌های بسیار خوب برای آرامسازی و ایجاد احساس آرامش در بدن و ذهن است. این گیاه برای جلوگیری از بیخوابی نیز موثر است و کیفیت‌ خواب‌تان را بهتر می‌کند. در نتیجه، اگر می‌خواهید خوابی عمیق داشته باشید و از خستگی مفرط صبحگاهی رها شوید، پس می‌توانید استفاده از گل مار را امتحان کنید.

مطلب مرتبط: ۱۷ نوع گل محبوب و مفاهیمی که هر کدام دارند‌+ عکس

سایر فایده های گل مار

در ضمن، گل مار فایده‌های دیگری نیز برای سلامتی دارد که آن‌ها را فقط نام می‌بریم:

۱۲. خارش پوست را درمان می‌کند

۱۳. آرامبخش و ضد استرسی فوق‌العاده است

۱۴. فشار خون را کاهش می‌دهد

۱۵. رگ‌های خونی را شل می‌کند

۱۶. نشانگان رینود را درمان می‌کند

۱۷. تکرر ادرار را درمان می‌کند

توصیه‌هایی برای مصرف

بعد از پی بردن به فایده‌های گل مار برای سلامتی، بیایید نگاهی بیندازیم به توصیه‌هایی برای مصرف این گیاه:

– کسانی که به بیماری‌‌های دستگاه گوارش مبتلا هستند باید از مصرف گل مار اجتناب کنند. به علاوه، زنان باردار نیز باید از این گیاه مصرف نکنند.

– در واقع، گل مار سفید حاوی الکلی سمی است و کسانی که شیر گاوهای آلوده را می‌نوشند ممکن است شیربیماری را تجربه کنند. ناراحتی‌های احتمالی عبارتند از استفراغ، یبوست، ضعف که می‌توانند بسیار مهلک باشند. در نتیجه، توصیه می‌شود قبل از مصرف این گیاه یا عصاره‌ی آن با پزشک خود مشورت کنید.

در نتیجه، گل مار گیاهی است که می‌تواند فایده‌های غیرمنتظره‌ی بسیاری برای شما به همراه داشته باشد. بنابراین، مصرف آن یکی از چیزهایی است که می‌تواند برای سلامت بدن بسیار مفید باشد.

ترجمه: تحریریه سایت کسب و کار بازده – کامروا ابراهیمی

منبع: drhealthbenefits

۱۷ فایده گیاه گل مار برای سلامتی و درمان که باورتان نمی‌شود

نوشته های مرتبط

خواص برگه زردآلو: ۱۲ برترین فایده برگه زردآلو برای سلامتی...
خواص پنیرک: ۱۴ مهمترین فواید گل و گیاه پنیرک برای سلامتی و ز...
۱۴ فایده نخوردن گوشت قرمز برای سلامتی که باید بدانید...
۱۶ مهمترین فواید جویدن آدامس برای سلامت دهان...
۲۰ فایده خانه تمیز برای سلامتی که فکرش را نمی‌کنید...
خواص شلیل: ۲۴ فایده شلیل برای سلامتی که بسیار شگفت انگیز هست...
حمله قلبی در زنان: ۱۵ رایج ترین نشانه های حمله قلبی در زنان...
خواص شاهی: ۳۷ فایده شگفت‌انگیز شاهی برای سلامتی...
۲۴ مهمترین فواید نوشتن برای سلامت ذهنی و بدنی...
۲۰ بهترین خواص شیر خرما برای سلامتی و افزایش نیرو...
۱۱ مهمترین خواص خربزه و هندوانه در دوران بارداری...
خواص کنار: ۱۶ فایده شگفت‌انگیز میوه کنار برای سلامتی...

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گیاهان آپارتمانی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


طَرح ِ اَندام ِ درد