فیلمبرداری نزدیک از زندگی پوما؛ گربه وحشی آمریکایی | فیلم


فیلمبرداری نزدیک از زندگی پوما؛ گربه وحشی آمریکایی | فیلم

شیر کوهی، پوما، کوگار همه اینها نامهایی است که بر این حیوان گذاشته‌اند و تا کنون تصور زیست شناسان از زندگی این جانور کامل نبوده است.این جانور بخش عمده ای از زیستگاه خود را به دلیل شکار شدن بیش از حد از دست داده است. تاکنون باور بر این بود که پوما به تنهایی زندگی می‌کند و زندگی خانوادگی ندارد اما اخیرا در محدوده رودخانه ویند در وایومینگ...

ویدئوهایی که دیگران تماشا کرده اند

فیلمبرداری نزدیک از زندگی پوما؛ گربه وحشی آمریکایی | فیلم

جفت‌یابی شیرها و تشکیل گله | فیلم...

فیلمبرداری نزدیک از زندگی پوما؛ گربه وحشی آمریکایی | فیلم

ورود توله شیرها به گله و نقش شیر نر در حفاظت ...

فیلمبرداری نزدیک از زندگی پوما؛ گربه وحشی آمریکایی | فیلم

حمله پلنگ به لانه جغد | فیلم...

شیر کوهی، پوما، کوگار همه اینها نامهایی است که بر این حیوان گذاشته‌اند و تا کنون تصور زیست شناسان از زندگی این جانور کامل نبوده است.این جانور بخش عمده ای از زیستگاه خود را به دلیل شکار شدن بیش از حد از دست داده است. تاکنون باور بر این بود که پوما به تنهایی زندگی می‌کند و زندگی خانوادگی ندارد اما اخیرا در محدوده رودخانه ویند در وایومینگ آمریکا، زیست شناسان به کمک دوربین‌های متحرک در زیستگاه این جانور و ردگیری آن به کمک جی پی اس توانسته‌اند از راز زندگی این حیوان پرده بردارند.

فیلم های گرفته شده توسط این دوربین‌ها زندگی خانوادگی این حیوان و اجتماعی بودن و وابستگی متقابل آنها به خانوادشان را نشان می‌دهد و این امر سبب تعجب زیست شناسان شده است. اف۶۱ پومای ماده ای است که اکنون دارای سه فرزند است یک ماده و دو نر.توله‌های نر با عنوان ام۷۲ و ام۸۰ و توله ماده اف۹۶ کدگذاری شده اند.این توله ها تا حدود دو سالگی به مادر خود وابسته اند. اف۶۱ بخش عمده ای از زندگی خود را صرف پرورش و مراقبت از توله هایش می‌کند و این کار ساده ای نیست.برای تغذیه توله ها بعضی وقت ها برای چند روز باید آنها را تنها بگذارد و به دنبال شکار به کوهستان برود و وقتی به همراه غذا بازمی‌گردد توله هایش را صدا زده و آنها را تغذیه می‌کند.

هنوز زمان زیادی از تولد توله‌ها نگذشته که دوربین ها تصویر حیرت انگیزی را ضبط می کنند.اف۶۱ و ام۸۰ در حال غذا خوردن هستند که یک پومای نر بزرگ به آنها نزدیک می‌شود.معمولا نرهای بالغ توله ها را تعقیب و یا حتی شکار می‌کنند اما این پومای نر به آنها ملحق شده و از غذای آنها تغذیه می‌کند.به کمک ردیاب ها می‌توان فهمید که این نر بزرگ پدر توله هاست و ام۸۰ بعد از مدت زیادی پدر خود را ملاقات کرده است.

زمستان شرایط را برای مراقبت از توله ها برای پومای مادر دشوار می‌کند.در زمستان های طولانی دمای هوا حتی به ۳۵ درجه زیر صفر نیز می‌رسد و توله ها در این دما پاها و گوش‌های خود را حس نمی‌کنند.متاسفاه سرما تنها مشکل این خانواده نیست و گله ای از گر‌گ های گرسنه به آنها حمله می‌کنند.ام۷۲ توله نر خجالتی و ترسو از این حمله جان سالم به در نمی‌برد و شکار گرگ‌ها می‌شود.

با گذشت زمستان پومای مادر به مراقبت از دو توله باقیمانده اش می‌پردازد. در دوره رشد توله ها با زیر نظر گرفتن این خانواده به خوبی می‌توان روابط خانوادگی و محبت میان آنها را مشاهده کرد.آنها با هم چرت می‌زنند، بازی می‌کنند، کشتی می‌گیرند و دنبال هم می‌دوند. دوربین ها صحنه نادر دیگری نیز ثبت کرده اند.اف۹۶ توله ماده در حال سرفه کردن است و بنظر می‌رسد سرما خورده که پومای ماده به سراغش آمده و او را نوازش می‌کند.

وقتی ام۸۰ به سن هجده ماهگی می‌رسدخانواده را به دنبال قلمرو جدید و جفتگیری ترک می‌کند و این زمانی است که تمامی مراقبت ها و سختی های پومای ماده باید به بار بنشیند اما پس از ۸ ماه ۲۴۰ کیلومتر دورتر از زادگاهش ام۸۰ با گلوله شکارچی از پا درمی‌آید.مرگ ام۷۲ و ام۸۰ نشان می‌دهد پوماها برای بقای خود سختی های بسیاری متحمل می‌شوند.زمستان های سخت، گرگ ها، شکارچیان و سایر تهدیدها سبب می‌شود کمتر یک توله از هر پنج توله به مرحله ای می‌رسد که می‌تواند جفتگیری کرده و صاحب خانواده شود.

اف۶۱ کماکان به زندگی ادامه می‌دهد و دوباره صاحب توله های جدید شده است و حتی سرپرستی یک توله یتیم را نیز بر عهده گرفته است.اف۹۶ توله ماده او نیز توانسته جان سالم به در ببرد و به زودی صاحب توله های جدید خواهد شد.آنچه دوربین‌ها از زندگی این شیرهای کوهی ثبت کرده اند نشان می‌دهد مفهوم خانواده در میان آنها بسیار آشناست.

(۱۳۲)

دسته بندی : حیوانات
برچسب ها : پوما, شیر کوهی, فیلم حیات وحش, فیلم حیوانات, فیلم مستند حیات وحش

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه حیات وحش

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


منتخب امروز

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


فیلم وقاحت تمام بهاره رهنما / شوهرندارم این آقا دوست پسرم است!