چگونه می توان در مهمانداری هواپیما استخدام شد؟


چگونه می توان در مهمانداری هواپیما استخدام شد؟ خیلی ها علاقمند به کار در هواپیما هستند ؛ مهمانداری یکی از قسمت های جذاب کار در هواپیما میباشد. برای استخدام در مهمانداری هواپیما باید مراحل زیر را طی کنید تا بتوانید در این قسمت مهم استخدام شوید. مجله تالاب: چرخیدن سرها در فرودگاه به سمت گروه خندان مهمانداران چمدان به دست و...

چگونه می توان در مهمانداری هواپیما استخدام شد؟

چگونه می توان در مهمانداری هواپیما استخدام شد؟

خیلی ها علاقمند به کار در هواپیما هستند ؛ مهمانداری یکی از قسمت های جذاب کار در هواپیما میباشد. برای استخدام در مهمانداری هواپیما باید مراحل زیر را طی کنید تا بتوانید در این قسمت مهم استخدام شوید.
مجله تالاب: چرخیدن سرها در فرودگاه به سمت گروه خندان مهمانداران چمدان به دست و کامنت های‌ بی شمار «چه جوری می شه مهماندار شد؟»
پای پست هایشان، این را تایید میکند. چون هیچ مهمانداری حوصله و وقت ندارد هرروز چند و چون مهماندار شدن را برای یک عده بگوید، مفصل با دو تن از ان ها صحبت کردیم که ببینیم دقیقا کارشان چیست.

آرش شریف، مسئول خدمات پرواز یکی از ایرلاین های‌ داخلی که سابقه مهمانداری و سرمهمانداری دارد و محمد درودیان که جوان تر است و پنج سال است کارش را شروع کرده. دقیقه و صادقانه از شغل شیکشان گفتند؛ طوری‌که آخرش خودمان به سمت مهماندار شدن لغزیدیم و نشانی آموزشگاه مهمانداری آقای شریف را گرفتیم.

چگونه می توان در مهمانداری هواپیما استخدام شد؟

مهماندار هواپیما شدن

نام: آرش شریف

سال تولد: 1360

مهارت: مهمانداری

تحصیلات: تکنسین موتور بدنه هواپیما

نام: محمد درودیان

سال تولد: 1369

مهارت: مهمانداری

تحصیلات: دانشجوی مترجمی زبان

درآمد

مهمانداری بی شباهت بکار نظامی نیست. مهمانداری که تازه وارد می‌شود روی دوشش یک نیم خط دارد و ماهی دو تا پنج میلیون تومان درآمد دارد بعد از حدود سه سال یک درجه ارتقا پیدا می‌کند و نیم خط تبدیل به خط کامل میشود. بعد یک خط و نیم و نهایتا دو خط کامل که درجه سرمهمانداری است و ماهی پنج- شش میلیون تومان حقوق میگیرد.

سرمهماندار شدن هشت تا ده سال طول میکشد اما بسته به تلاش شخص، این مدت میتواند کمتر شود. درآمد این شغل ارتباط مستقیمی با تجربه دارد و ساعتی ارزیابی میشود.

چگونه می‌شود وارد شد؟

حریفانِ همه ی فن
مهمانداری هواپیما هم مثل خیلی از شغل های‌ امروزی یک راه آکادمیک و دانشگاهی برای یادگیری دارد و یک راه میانبر که از آموزش آزاد می گذرد. آقای شریف سال 1377 با پرداخت 120 هزار تومان در دوره های‌ آموزش مهماندار شرکت کردند؛ همان دوره هایی که امروز در پنج آموزشگاه تهران و دو آموزشگاه در مشهد و اصفهان برگزار میشود، شش ماه طول میکشد و حدود شش میلیون تومان هزینه دارد.

اگرهم فقط به دانشگاه معتقدید و بس، دانشگاه علمی کاربردی برای مقاطع کاردانی مهمانداری دانشجو می پذیرد که دو سال طول می‌کشد تا مدرک بگیرید ولی در عوض دو میلیون کمتر هزینه میکنید. اما از ما میشنوید، دوره های‌ آزاد را انتخاب کنید، چون زودتر مشغول بکار می‌شوید و با حقوق ماه اول، تفاوت شهریه ها جبران میشود.

این راکه برای مهماندارشدن چه چیزهایی باید یاد گرفت از محمد شریف که مدیریت یکی از آموزشگاه های‌ تهران را هم به عهده دارد، می پرسیم؛ «27 آیتم اجباری و تعدادی آیتم اختیاری داریم.

درس های‌ تخصصی مهمانداری مثل زبان تخصصی، هواشناسی، فیزیولوژی، آداب رفت و آمد، کمک های‌ اولیه، کالاهای خطرناک، مقابله با آتش، مدیریت بحران، روان شناسی، مشتری مداری و لوازم اضطراری و دستورالعمل مواقع اضطراری و دروس فرود اضطراری روی خشکی و آب است که هم تئوری و هم عملی هستند و با شبیه سازی انجام می‌شوند.»

این طور که بنظر می‌رسد، مهمانداری اسم ساده و فریبنده ای است برای شغلی که ترکیبی از مشاغل حساسی مثل خلبانی، آتشنشانی و پرستاری و معلمی و مدیریت است که البته فقط بخش خانه داری و پذیرایی از مهمان ان به چشم می‌آید!

چگونه می توان در مهمانداری هواپیما استخدام شد؟

چگونه استخدام شویم؟

«این» داشته باشید و «ان» نیز هم

بعد از گذراندن دوره آزاد یا گرفتن مدرک کاردانی، نوبت استخدام دریک شرکت هواپیمایی است. بجز شرکت های‌ آسمان، ایران ایر و ماهان که مهمانداران آموزش دیده توسط خودشان را استخدام می‌کنند، 13 شرکت باقی مانده دیگر، آزمون استخدامی دارند. بعضی ها به صورت کتبی بعضی با گفت و گو و تعدادی دیگر از ترکیب این دو روش برای سنجش داوطلبان استفاده می‌کنند.

محمد شریف میگوید تسلط بر زبان انگلیسی و دانستن زبان دومی غیر ان امتیاز مهمی دراین مرحله محسوب می‌شود؛ «در مورد شرایط ظاهری، حداقل قد برای خانمها 165 و برای آقایان 170 سانتی متر است و وزن هم باید با قد متناسب باشد.

آموزشگاه ها قبل از ثبت نام دانشجو آزمایش های‌ دکتری لازم مثل آزمایش خون و نوار مغز و قلب و بینایی سنجی و… را می‌گیرند اما برای استخدام هم این آزمایش ها تکرار می‌شود.
در کل دکتر معتمد سازمان هوایی کشور باید توانایی شما را برای مهماندار شدن تایید کند و چشم پوشی در کار نیست؛ مثلاً عینکی بودن مسئله ای نیست اما کوررنگی چرا، چون در سیستم هوانوردی دیدن علائم و رنگ ها مهم است.»

اگر حداقل یکبار سوار هواپیما شده باشید، احتمالا تصویر یک مهماندار در ذهن شما آقا یا خانم قدبلند و خوش چهره ای است که می‌رود و می‌آید و دائم به مهمانان لبخند می‌زند. به خاطر همین با این سوال مواجه شدیم که نکند زیبایی جزء اولویت های‌ استخدامی باشد؟ جواب مثبت بود؛ «خب این موضوع در کشور ما هم مثل خیلی از جاها هست اما روی کاغذ آورده نمیشود. درواقع بین دو داوطلبی که نمره و شرایط یکسانی دارند، زیبایی، اولویت تعیین کننده ای است.»

چگونه می توان در مهمانداری هواپیما استخدام شد؟

مسئولیت های‌ مهماندار

از عینک مسافر

مسافری که سوار هواپیما می‌شود، نه مدیر ایرلاین را میبیند و نه الزاماً خلبان و کادر پرواز را، مهماندار به تنهایی نماینده یک سیستم بزرگ برای مسافر و به قول محمد درودیان ویترین ایرلاین است؛ «تصور مردم از فعالیت یک مهماندار، بودن و آوردن سینی پذیرایی و لیوان آب است در حالی‌که همان مردم اگر هواپیما کوچک ترین تکان نامتعارفی بخورد به نخستین چهره ای که نگاه میکنند، چهره مهماندار است. اگر مهماندار آرام باشد یعنی اتفاق بدی نیفتاده ولی اگر کمترین آشفتگی در او ببینند اشهدشان را میخوانند.»

شاید دیده باشید مسافرانی راکه از نقص فنی تا تاخیر و شرایط جوی نامناسب، همه ی را از چشم مهماندار میبینند؛ «ما پرواز را بعنوان یک حرفه میبینیم و مسافر یک وسیله یا حتی تفریح. طبیعی است که سختی هایش را سخت تر تحمل میکند. به خاطر این تفاوت نگاه، ما سعی میکنیم پرواز رابا عینک مسافر ببینیم.»

محمد درودیان شرایط کار مهمانداری را این طور توضیح می‌دهد: «در طول یک ماه برای یک مهماندار سه حالت کاری وجوددارد. حالت اول off که تعطیل است و میتواند پرواز نکند.

حالت دوم Stand by که باید در خانه دوش گرفته و با لباس های‌ اتوشده منتظر باشد تا درصورت نرسیدن مهماندار دیگری به پرواز، سریعا بجای او سر کار برود و آخرین حالت هم سر کار ودر حال پرواز است.»

ورود به حرفه مهمانداری شاید کار چندان سختی نباشد اما ماندن در ان قطعا توانایی و عشق می طلبد. جدا از فضای داخل کابین مسافران، در طول روز کاری هر کادر پرواز چهار تا شش پرواز انجام می‌دهند. در فاصله بین پروازها ودر طول پرواز استراحتی وجود ندارد و ممکن است این شرایط چند روز طول بکشد.

سختی ها و سهولت کار

دو روی یک سکه

«اگر می‌خواهید یک کار عادی داشته باشید که هشت صبح سر کار بروید، غروب برگردید و تعطیلات با خانواده و دوستانتان باشید، به مهمانداری فکر هم نکنید. این جا شما خلاف جهت همه ی حرکت خواهید کرد و علاوه بر ساعت کاری حتی ساعت خواب و غذاخوردن مشخصی هم ندارید.»

همین چند جمله آرش شریف کافی است تا کسیکه گوشه چشمی به مهمانداری داشته، به شغل های‌ راحت تری فکر کند. مخصوصا اگر بداند هنگام فرود اضطراری چطور در عین حفظ آرامش باید همه ی مسافران را پیاده کند در حالی‌که مسئول جان تک تک شان است.
چگونه می توان در مهمانداری هواپیما استخدام شد؟

بدلیل همه ی این حساسیت ها، آزمایش های‌ دکتری و بعضی دوره های‌ آموزشی مثل فرود اضطراری هر سال برای همه ی تکرار می‌شوند ودر صورت وجود مشکل یا تسلط نداشتن، مهماندار از ادامه کار منع میشود. از آقایان مهماندار می پرسم پس چطور باوجود این سختی ها این شغل را انتخاب کردند؟

جواب، قابل تامل بود: «حقیقتش زیبایی های‌ مهمانداری با هیچ کار دیگری قابل مقایسه نیست، شما اگر با یک هواپیمای 250 نفره، 15 روز در ماه پرواز کنید، درسال حدود 15 هزار مسافر را می‌بینید، کسانی که از قشرها و فرهنگ های‌ مختلف هستند و هرکدام هدف متفاوتی از سفر دارند، در پروازهای طولانی فرصت هم صحبتی با این آدم ها و آشنایی با نگاه هایشان را داریم و بعد از چند سال یک پا جامعه شناس میشویم.
هیچ پروازی خالی از تجربه و اتفاقی که توی ذهن بماند، نیست. ان بالا، در ارتفاعغ چند هزار پایی هر اتفاقی بیفتد، ماییم که کمک می‌کنیم، این امید همه ی بودن، مسئولیت سنگین و لذتبخشی است، مخصوصا اگر یکی از چهره های‌ مطرح، مسافر پرواز باشد و خودش رابه ما بسپارد و ما از فرصت استفاده کنیم و سر حوصله سلفی هایمان را بگیریم.»

نکات مثبت بعدی را بگذارید ما بگوییم، در کار مهمانداری طبق معمول 15 روز از ماه روز کاری و 15 روز تعطیلی است که خیلی ها با شغل دومی ان را پر میکنند، علاوه بر این‌ها، در کدام کار در ازای اقامت در هتل های‌ خوب شهرها و کشور های مختلف بشما حقوق میدهند؟!

خبر خوب

سوالی که پیش می‌آید این است که تکلیف کسیکه قدش کوتاه است یا هر شرط لازم دیگر را ندارد اما سخت دلباخته اینکار است چیست؟ اگر به سایت های‌ شرکت های‌ هواپیمایی خارجی نگاه کنید، می‌بینید که مثلاً حداقل قد را 157 زده اند.

بدلیل گستردگی خطوط هوایی، عرضه این شغل ان جا بیش از تقاضاست و برای تامین نیروها، شرایط ورود را راحت تر می‌گیرند اما دل‌تان را برای حقوق بیشتر صابون نزنید. چون با توجه به سنگین تر بودن هزینه های‌ زندگی در ان جا سطح زندگی شان با مهمانداران این جا چندان فرقی ندارد. حالا خود دانید.
هفته نامه همشهری جوان – الناز اسدی

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه فناوری

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


دختر امریکاییِ دو سر که با هر دو سرش حرف میزند !