قطعه یک آزادراه تهران - شمال 91 درصد پیشرفت دارد


قطعه یک آزادراه تهران - شمال 91 درصد پیشرفت دارد

تهران- ایرنا- مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزادراه تهران - شمال به طول 32کیلومتر به 91 درصد رسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «خیرالله خادمی» روز دوشنبه در حاشیه بازدید علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی ایران از این آزادراه در جمع خبرنگاران گفت: حدود 9 درصد از عملیات اجرایی تکمیل فاز یک آزاد راه تهران - شمال باقی مانده که حداکثر تا پایان امسال به بهره برداری می رسد.
معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: عملیات اجرایی منطقه 2 این آزادراه به طول 22 کیلومتر حدفاصل شهرستانک تا زنگوله در دست اقدام پیمانکاران ایرانی است.
به گفته خادمی، اکنون پیشرفت فیزیکی منطقه 2 آزادراه تهران - شمال به بیش از 21 درصد رسیده که تابستان سال گذشته آغاز شده است.
وی افزود: بعد از رفتن چینی ها از این پروژه، سرعت عمل پیمانکاران ایرانی در فاز یک طبق زمانبندی پیش رفت و می توان گفت میزان پیشرفت عملیات در این منطقه بسیار مطلوب بوده است.
معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: پیشرفت عملیات اجرایی این پروژه بزرگ ملی، یک رکورد محسوب می شود که از سوی مهندسان ایرانی عملیاتی می شود.
به گزارش ایرنا، رئیس مجلس امروز به همراه عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، محمدحسین مقیمی استاندار تهران و محمد سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان از پروژه آزادراه تهران - شمال بازدید کرد و در جریان روند پیشرفت کار قرار گرفت.
پروژه آزادراه تهران - شمال حدود 20 سال است که آغاز شده و تا پیش از سال 1394 تقریبا40 درصد پروژه پیشرفت داشت اما از این سال به بعد پیشرفت پروژه تاکنون 90 درصد برآورد می شود.
قطعه یک آزادراه تهران - شمال به طول 32 کیلومتر از تقاطع بزرگراه آزادگان و شهید همت آغاز می شود و با عبور از مناطق کن، سولقان و امامزاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد.
با افتتاح این قطعه بخشی از راه کنونی که از طریق کرج می گذرد حذف و مسیر تهران به شمال حدود 60 کیلومتر کوتاه می شود؛ این قطعه 32 کیلومتری دارای 39 تونل رفت و برگشت به طول 31 کیلومتر و 500 متر است و 25 پل به طول سه کیلومتر و 100 متر در این قطعه ساخته شده است.
برای آماده سازی این آزادراه 121 کیلومتری در مجموع باید 180 تونل در باند رفت و برگشت این مسیر بین استان تهران و مازندران به طول تقریبی 100 کیلومتر ساخته شود و تعداد پل‌های بزرگ این مسیر در باند رفت و برگشت نیز 95 پل به طول حدود 13 کیلومتر است.
با شیب 6 درصدی جاده، تردد در این محور بیش از 35 درصد کاهش مصرف سوخت خواهد داشت.
قطعه دوم آزادراه تهران - شمال به طول 22 کیلومتر حدفاصل دو آب شهرستانک - پل زنگوله دارای 45 تونل به طول 33 کیلومتر و 900 متر است و برای آماده سازی این قطعه باید 28 پل بزرگ در این مسیر ساخته شود و طول پل های این قطعه 2 کیلومتر و 900 متر خواهد بود.
قطعه سوم آزادراه تهران - شمال حد فاصل پل زنگوله - سه راهی دشت نظیر، به طول تقریبی 47 کیلومتر است، این مسیر دارای 2 خط رفت و دو خط برگشت بوده و دارای 92 تونل رفت و برگشت به طول 33 کیلومتر و 500 متر و 38 پل خواهد بود.
قطعه چهارم این آزادراه حدفاصل سه راهی دشت نظیر - چالوس به طول حدود 20 کیلومتر است که به صورت 2 خط رفت و 2 خط برگشت بوده و در قسمت های بلند آن یک خط کندرو نیز وجود دارد که تابستان 94 زیر بار ترافیک رفته است.
اقتصام *1108*1070**2025

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه اقتصادی

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


چهره واقعی اوس غلام ”نون خ” با استایلی شیک و امروزی رو دیده بودین ؟!