واکسیناسیون دام های سنگین آبیک علیه بیماری لمپی اسکین


واکسیناسیون دام های سنگین آبیک علیه بیماری لمپی اسکین

قزوین- رئیس اداره دامپزشکی آبیک گفت: در سه ماه ابتدایی سال جاری 3هزارو662 راس گاو و گوساله در شهرستان آبیک توسط اکیپهای واکسیناسیون علیه بیماری لمپی اسکین مورد مایه کوبی قرار گرفتند.


مرتضی یعقوبی در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: لمپی اسکین یک بیماری ویروسی عفونی با درصد ابتلای بالا در گاوهاست که درصد مرگ و میر در این بیماری پایین است ولی به علت کاهش تولید شیر، سقط جنین، ناباروری، کاهش کیفیت پوست و آسیب های پوستی منجر به ضرر و زیان اقتصادی می شود.

وی تصریح کرد: در فصل بهار سال جاری هیچ کانون بیماری لمپی اسکین در سطح شهرستان آبیک گزارش نشد که از عوامل مهم آن می توان به پوشش مناسب واکسیناسیون اشاره کرد که موجبات کنترل و پیشگیری از بروز بیماری در سال جاری را فراهم آورد.

یعقوبی افزود: این طرح با مشارکت بخش خصوصی و دولتی به صورت همزمان در سراسر شهرستان اجرایی شد و به دامداران توصیه کرد:واکسیناسیون دامها و سمپاشی اماکن دامی را جدی گرفته و واکسن مربوط به هر بیماری را در زمان مقرر استفاده کنند.

لزوم رعایت اصول زنجیره سرد در حمل فرآورده های خام دامی

رئیس اداره دامپزشکی آبیک گفت: با توجه به اهمیت حمل فرآورده های خام دامی در محدوده دمایی استاندارد در سلامت فرآورده ها از مبدأ تولید تا مقصد، کنترل دمای حمل این فرآورده ها از وظایف دامپزشکی است که این امر به طور منظم و با برنامه ریزی در شهرستانها انجام می شود تا در نهایت محصول بهداشتی و با کیفیت در اختیار مصرف کنندگان قرار گیرد.

یعقوبی با اشاره به آغاز فصل تابستان و گرم شدن هوا تاکید کرد: مجوز بهداشتی رانندگان خودروهای حمل فرآورده های خام دامی که شرایط زنجیره سرد را رعایت نکنند باطل می شود.

وی تاکید کرد: مجوز حمل، درج کد رهگیری خودرو، ترموگراف، تروموکینگ و فراهم آوردن شرایط مناسب دمایی را از جمله الزامات خودروهای حمل فرآورده های خام دامی است.

کد خبر 4330215

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه قزوین

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


تقویم حجامت 1403