تشی ها در دیگ خرافات


تشی ها در دیگ خرافات

دردهایی که به خیال برخی ها بر اثر باورهای خرافی با مصرف دارو درمان نمی شوند و تنها با روی آوردن به شکار و مصرف گوشت برخی حیوانات وحشی از جمله تشی (جوله) قابل درمان هستند.

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما مرکز کهگیلویه و بویراحمد؛درحالی که در یک دهه اخیر پزشکان و
تشی ها در دیگ خرافات کارشناسان مختلف در سراسر جهان از جمله کشورمان از مصرف ‌گوشت شکار و ابتلا به بیماری‌هایی مانند آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان،ایدز،جنون گاوی،طاعون و دیگر بیماریها هشدار می‌دهند،اما مافیای شکار با دامن‌زدن به خرافات، بازار گوشت شکار را داغ نگه داشته‌اند، چون کم نیستند افرادی که تصور می‌کنند‌ گوشت شکار علاج بسیاری از دردهایشان است!
سال گذشته بود که مدیرکل وقت حفاظت محیط زیست استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: پس از گذشت 4 ماه، رای قضایی متخلفی که در سال 95 به وسیله سگ های آموزش دیده، تشی شکار می کرد از سوی ماموران حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه اعلام شد.
سید اسدالله هاشمی افزود: متخلف به همراه پرونده به مراجع قضایی معرفی و به پرداخت 9 میلیون ریال جزای نقدی (جریمه کیفری) به حساب صندوق دولت محکوم شد.
وی ادامه داد: همچنین درجریان رسیدگی مبلغ 8 میلیون ریال ضرر و زیان ناشی از شکار تشی (جریمه حقوقی) توسط این متخلف به حساب تمرکز شکار و صید این اداره نزد خزانه واریز شده بود.
18 تیرماه سال گذشته نیز دادگاه رسیدگی به شکارچیان متخلف چاپ بنر۱۴ مترمربعی را به عنوان جریمه شکارچیان دو قلاده جوجه تیغی اعلام کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان گفت: تیرماه سال گذشته ماموران نیروی انتظامی پاسگاه کوشک شهرستان بویراحمد به ۲ نفر متخلف برخورد می‌کنند که به همراه سه قلاده سگ آموزش دیده دو قلاده جوجه تیغی را شکار و به مقصد برازجان استان بوشهر در حرکت بودند.
وی افزود: متهمان به ۱۸ میلیون ریال جریمه کیفری و چاپ ۷ بنر با مضامین ارزش حیوانات درحیات وحش در شهر قلعه رئیسی و مکان‌های پرتردد محکوم شدند.
اخبار مربوط به شکار جانوران وحشی و برخوردهای قضایی با آنها در تمام ایام سال از خبرهای ثابت سایتها،نشریات و خبرگزاریهای مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد است.
خرگوش،گرگ،روباه،خرس،کفتار،گراز،تشی ،مار و حتی عقرب از جمله جانورانی هستند که عمدتا در لیست ویزیت خرافات قرار دارند.
شاید به نظر اول کمی عجیب به نظر برسد و برخی این ذهنیت را داشته باشند که شکار این گونه ها برای تجارت و استفاده پوست برخی از این جانوران است، اما در واقع خرافاتی که از قدیم الایام در بین مردم کهگیلویه و بویراحمد نسل به نسل منتقل شده خواص درمانی برخی از اعضای این جانوران دلیل اصلی و بهانه شکار شدن آنها است.
زهره(کیسه صفرا)خرس،گوشت سمت راست بدن خرگوش،پوست گرگ،دم روباه،ناموس کفتار،پوست گراز،گوشت تشی( در گویش محلی جوله نوعی جوجه تیغی)،دم عقرب و مهره مار(برای جادو و افسون) از جمله اعضای این جانوران هستند که در خاومیانه و در کشورهایی مانند ایران و تاجیکستان برای درمان بیماریهایی چون آسم،آلرژی،روماتسیم،دردهای پوستی،سحر وجادو کاربرد دارند.
در مراکش استنشاق دود پوست و تیغ های تشی برای درمان تب، ناتوانی جنسی مردها و بیماریهای ادراری ، درمان عفونت قارچی، ترک پوستی و زگیل استفاده می شود.
در مصر باستان و دستورهای آشپزی قرون وسطی نیز استفاده از گوشت جوجه تیغی دیده می شود.
بر اساس گزارش های غیر رسمی، در برخی از کشورها از جمله ایران و استان کهگیلویه و بویراحمد مردم محلی معتقدند که گوشت جوجه تیغی می تواند بیماری آسم را به طور کامل بر طرف کند اما باید گفت که گوشت این جانور نه تنها در درمان آسم بی تأثیر است بلکه به گفته دکتر جهانشاد شرافت متخصص بیماریهای داخلی و ریه پروتئین های موجود در گوشت جوجه تیغی می تواند در افراد حساس به آلرژن ها و مبتلا به آسم شدید این بیماری را تشدید کند ، حتی گوشت این جانور می تواند جزء مواد غذایی آلرژی زایی باشد که منتهی به آسم می شود.
بی بی گلی زنی حدود 70 ساله اهل شهر دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه که از 25 سال پیش به بیماری آسم و تنگی نفس مبتلا است می گوید:طی این سالهابرای مداوا به شهرهای مختلف ایران سفر کردم و انواع داروهای شیمیایی و گیاهی که پزشکان سنتی و متخصصان مختلف تجویز کرده اند استفاده کردم.
وی اضافه کرد:یکی از تجویزهایی که برای بیماری ام توسط پزشکان سنتی و برخی آگاهان و افراد مسن محلی توصیه شد استفاده از گوشت تشی(جوجه تیغی) بود.
بی بی گلی گفت:پسر بزرگم بدون اطلاع من یک قلاده جوجه تیغی شکار کرد و با استفاده از آن در چند نوبت از گوشت آن کباب،قیمه و قورمه سبزی تهیه کرد و من هم از آن استفاده کردم درحالیکه هیچ گونه اطلاعی ازاین موضوع نداشتم.
وی با بیان اینکه چند روز بعد به من گفتند که گوشت استفاده شده جوجه تیغی بود که برای درمان بیماری آسم بسیار مفید است اضافه کرد:حدود 10 سال از این موضوع میگذرد و بیماری ام نه تنها علاج نشده بلکه بر شدت آن نیز افزوده شده است.
دکترجهانشاد شرافت می گوید: آلودگیها و انگل های موجود در گوشت جوجه تیغی ریسک فاکتورهای خطرناکی برای استفاده از آن هستند زیرا جوجه تیغی در محیط آزاد زندگی می کند و در معرض انواع آلودگیها است در حالیکه به زعم افراد ناآگاه گوشت جانورانی که در طبیعت زندگی میکنند خواص درمانی دارند.
وی افزود:تاکنون از نظر علمی مفید بودن گوشت جوجه تیغی حتی با مصرف گوشت جوجه تیغی پرورشی و سالم که در برخی کشورها وجود دارد اثبات نشده است و کنترل بیماریی نظیر آسم،روماتسیم و سل فقط از طریق دارو و تکنیک های پیشنهادی امکان پذیر است بنابراین کشتن این حیوان برای یک کار بیهوده از نظر اخلاقی و انسانی درست نیست وعلاوه بر این خوردن گوشت جوجه تیغی در دین اسلام حرام است.
مدیرکل و کارشناس محیط زیست استان نیز با بیان اینکه شناخت طب سنتی و بهره گیری از آن برای کنترل و درمان بیماری‌ها پیشینه دیرینه ای در تمدن هایی مانند ایران، یونان، مصر، چین و هند دارد گفت:هر کدام از تجربه های این طب طی قرون مختلف سینه به سینه، نقل شده و گاهی نیز با مسایلی از جمله سحر و جادوگری، مسایل مذهبی، ارواح و شیطان، خرافات مخلوط شده اند اما خوشبختانه پس از رواج طب رایج و استفاده از داروهای مصنوعی، طب خرافی در برخی از ممالک مانند ایران که خود زمانی پرچمدار طب و داروسازی سنتی بود به دست فراموشی سپرده شد.
آقای جعفری نژاد افزود:هر چند هم اکنون انجام یکسری کارهای درمانی توسط افراد غیر متخصص آنهم با بکارگیری شیوه های آمیخته با خرافات این روزها تا حدی رنگ باخته اما هنوز سایه کم سوی آن زخمی بر سلامت مردم است.
به عقیده جعفری نژاد برخی باورهای غلط و جا افتاده در میان برخی مردم باعث شده عده ای سود جو در قالب طب سنتی از ساده انگاری مردم برای رسیدن به اهداف مالی خودشان سوء استفاده کنند، غافل از اینکه در مسیر دستیابی به این هدف شان سلامت بسیاری از مردم به خطر می افتد.
جعفری افزود:تجربه و مشاهده وضعیت افرادی که به این نوع از شیوه های غیر متداول و سنتی درمانی روی آوردند نشان داده است که مسایل خرافی نه تنها گره‌ای از مشکل های بیماران رفع نکرده بلکه درد و رنج زیادی را هم برای آنان متحمل کرده است.
متاسفانه امروزه برخی از مردم حتی ابتلا به ساده ترین بیماری مانند سرماخوردگی و آلرژی فصلی را ناشی از چشم زخم می‌دانند و راهکار اصلی آنها هم برای دور کردن چشم زخم، شکستن تخم مرغ و اسفند دود کردن و خوردن سر خود گیاهان دارویی است.
دکتر محسن پاکباز رئیس اداره حیات وحش محیط زیست استان، در پاسخ به اینکه داروهایی که به عنوان طب سنتی یا اسلامی برای درمان آسم و آلرژی مطرح می‌شوند، واقعا در درمان این بیماری موثرند گفت: متاسفانه در پاره ای موارد طب سنتی هنوز از مبانی علمی و پژوهشی قابل قبولی برخوردار نیست و مورد تایید نخواهد بود.
وی گفت: انجام برخی اقدامات خرافی مانند دود کردن عنبر نساء، دود اسفند، خوردن خون جوجه تیغی، خرافات است و انجام آنها در کشوری مانند ایران و در آستانه قرن ۲۱ غیر قابل قبول است و این اقدامات نوعی فریبکاری بوده و برای سلامت بیماران خطرناک است.
تشی یا گربه تیغی به اسم علمی (‏‎Hystrix.indica.1792.mam,Rodentia‎‏) از گروه پستانداران، راسته جوندگان و خانواده ‏‎Hystricidae‎‏ و بنامهای محلی، چوله، سیخور، کرپی، کول تیغتیغه که در بعضی از نقاط کشور و استان آن را به غلط جوجه تیغی یا خارپشت می نامند.
این حیوان بومی کشورهای آفریقایی و آسیایی از جمله هند، پاکستان و ایران بوده که در اکثر نقاط کشور بویژه در یاسوج، فارس به وفور دیده می شود.
تشی جانوری است علفخوار و ازگیاهان مختلف مرتعی، جنگلی، باغی، زارعی و زینتی تغذیه و گاهی از لاشه جانوران و پس مانده های غذایی استفاده می کند.
طول بدن 100-80 سانتی متر که بوسیله تیغهای بلند و ابلق رنگی پوشیده شده است.
وزن تشی گاهی به 30-20 کیلوگرم می رسد طول عمر آن گاهی به 20 سال هم می رسد .
این جانور طعمه گوشتخوارنی چون پلنگ، روباه، شغال و جغد است اگر انسان قوی ترین دشمن این جانور اجازه بدهد.نویسنده:سید غلامحسین موسوی سوق

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه گوناگون

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!



بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


انواع فونت و متن بسم الله الرحمن الرحیم برای بیو اینستا