5500 اتباع افغانستانی در مهمانشهر رفسنجان سکونت دارند


5500 اتباع افغانستانی در مهمانشهر رفسنجان سکونت دارند

رفسنجان - مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان گفت: در حال حاضر پنج هزار و 500 نفر از اتباع افغانستانی ساکن مهمانشهر رفسنجان هستند که یک هزار و 135 خانوار را شامل می‌شود.


به گزارش خبرنگار مهر، حمید شمس‌الدینی عصر سه شنبه در حاشیه بازدید هیئت دیپلماتیک ۲۳ نفره از کشورهای حامی پناهندگان و آژانس‌های سازمان ملل متحد در ایران از مهمانشهر رفسنجان اظهار داشت: از سال ۶۲ این مهمانشهر ایجاد شده و اولین گروهی که وارد مهمانشهر شدند سال ۱۳۶۲ بود و این مهمانشهر قدمتی ۳۵ ساله دارد.

وی افزود: در حال حاضر تقریبا نسل سوم مهاجران و قریب به پنج هزار و ۵۰۰ نفر ساکن مهمانشهر رفسنجان هستند که قریب به یک هزار و ۱۳۵ خانوار را شامل می‌شود.

وی بیان داشت: یک هزار و ۳۷۰ واحد مسکونی در این مهمانشهر داریم که ۸۰ درصد فاقد صلاحیت و امنیت سکونت و در معرض تخریب هستند که توجه به اینکه منطقه کرمان در معرض زلزله‌ است تهدید جدی برای مهاجران و پناهندگان به شمار می‌رود.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان تصریح کرد: بالغ بر یک هزار و ۴۰۰ دانش‌آموز در مدارس مهمانشهر مشغول به تحصیل هستند و فقط امکانات مورد نیاز و ضرورت یک زندگی ابتدایی اعم از بهداشتی، مدرسه و امکانات کم ورزشی را در این محل داریم.

شمس‌الدینی با بیان اینکه مدیریت مهمانشهر تقریبا به عهده خود اتباع است که در قالب شورای خودگردان فعالیت‌هایشان را انجام می‌دهند، افزود: سرپرستی مهمانشهر از اداره اتباع جنبه نظارتی و هماهنگی را دارد.

وی ادامه داد: سال گذشته شاهد اقدامات خوبی در مهمانشهر بودیم از جمله ۳۰ هکتار وسعت مهمانشر حصارکشی شده که برای امنیت زندگی اتباع بسیار تأثیرگذار بوده است.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان تصریح کرد: بالغ بر ۳۰ هزار متر آسفالت خیابان‌ها و معابر عمومی در این مهمانشهر انجام و تمام فضاهای عمومی گازکشی شده است و همچنین واحدهای اداری و خدماتی بازسازی و تعمیر شده است.

شمس الدینی ابراز کرد: جدول‌گذاری و رنگ‌آمیزی معابر هم انجام شده که با کمک بسیار کمی از سازمان‌های بین‌المللی بوده و بقیه کمک‌هایی بوده که جمهوری اسلامی انجام داده است.

وی عنوان کرد: بازسازی و آسفالت مدارس و آسفالت توسط کمیساریای سازمان ملل و مرکز بهداشت با کمک‌های سازمان ملل انجام شده همچنین ساخت ۵۰ واحد سرپناه توسط NCR را شروع کردیم که آماده تحویل دادن است، همچنین مغازه‌های این مهمانشهر جمع‌آوری و در یک مرکز خرید به عنوان بازارچه ساماندهی می‌شوند.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان خاطرنشان کرد: این دومین مهمانشهر دایر در استان کرمان است که اتباع در آن سکونت دارند و بر اساس تصمیمی که گرفته شده و برنامه ای که داریم تا دو سال آینده چیزی به عنوان آلونک در مهمانشهر رفسنجان نخواهیم داشت.

وی ادامه داد: با حمایت‌هایی که شده چیزی به نام مشکل سرپناه در مهمانشهر بردسیر نداریم و همه آلونک‌ها جمع شدند.

شمس الدینی اظهار داشت: امیدواریم در سفر بعدی این هیئت سرپناه‌ها در مهمانشهر رفسنجان ساخته شده و شهرک زیبا و قابل سکونت در مهمانشهر رفسنجان ایجاد شده باشد.

مدیرکل امور اتباع و مهاجرین خارجی استانداری کرمان در پایان اضافه کرد: اداره کردن ۶۰ هزار نفر تبعه خارجی در یک شهرستان که معادل ۱۰ شهر تعریف شده را تشکیل می دهند، کار آسانی نیست.

کد خبر 4331785

حتما بخوانید: سایر مطالب گروه افغانستان

برای مشاهده فوری اخبار و مطالب در کانال تلگرام ما عضو شوید!


روی کلید واژه مرتبط کلیک کنید

بیشترین بازدید یک ساعت گذشته


اندوه